Cum şi-a umilit superiorii un şofer de troleibuz concediat după ce a scris pe Facebook că „sclavia s-a abolit“

Cum şi-a umilit superiorii un şofer de troleibuz concediat după ce a scris pe Facebook că „sclavia s-a abolit“

Şoferul de troleibuz din Timişpoara, concediat pentru o postare pe Facebook, a obţinut reangajarea

Un şofer de troleibuz, angajat al Societăţii de Transport Public Timişoara (STPT), concediat pentru o postare de pe Facebook, a obţinut în instanţă reangajarea. Sentinţa nu este definitivă, dar este executorie, şoferul fiind chemat deja de către şefii lui să se întoarcă la serviciu.

Alexandru Acsinte, şofer în cadrul Societăţii de Transport Public Timişoara, a fost concediat în vara anului trecut pentru că, în 22 iulie 2019, a scris pe grupul de Facebook al angajaţilor STPT un mesaj în care acuza noua conducere a societăţii că fură mai mult decât cea veche. „Noua conducere fură mai mult decât conducerea veche. Vrem normă de ore. Sclavia s-a abolit”, a fost mesajul şoferului, nemulţumit că la plata salariului nu i-au fost luate în calcul orele lucrate în weekend sau sărbători legale. Mesajul şoferului a fost şters la puţin timp după ce a fost postat pe grupul intern, dar gestul lui Acsinte a fost considerat atât de grav încât conducerea a dispus constituirea unei comisii disciplinare care a decis că abaterea disciplinară este „foarte gravă” şi a dispus concedierea şoferului pentru că „un asemenea comportament din partea salariaţilor nu poate fi acceptat, orice nemulţumire sau neclaritate cu privire la modul de executare a contractului individual de munca putând fi soluţionata pe cale amiabilă”.

Şefii şoferului, obligaţi să îl reangajeze

După ce a fost concediat, Alexandru Acsinte şi-a angajat avocat şi a contestat în instanţă decizia de concediere, cerând reangajarea şi obligarea STPT la plata unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul, de la data desfacerii contractului de muncă, până la data reintegrării.

De asemenea, şoferul a cerut plata orelor lucrate în zilele de sărbători legale şi neplătite, în luna iulie 2019 şi obligarea STPT la plata cheltuielilor de judecată. „A aplica sancţiunea cea mai drastică pentru că, o dată, a fost supărată conducerea societăţii constituie o exercitare abuzivă a prerogativei disciplinare a angajatorului. Din însăşi motivarea deciziei de concediere se vede că adevăratul motiv pentru care a fost desfăcut contractul de muncă este faptul că cei din conducere s-au simţit ofensaţi, motiv pentru care au trecut peste elemente ce ţin de legalitatea aplicării sancţiunii şi au decis desfacerea contractului de muncă”, a arătat avocatul şoferului de troleibuz în instanţă.

Procesul, câştigat pe procedură

Prima fază a procesului s-a judecat la Tribunalul Timiş. Judecătorii de aici i-au admis cererea şoferului şi au obligat STPT să îl reangajeze pe bărbat şi să îi plătească salariile pentru perioada în care a fost ţinut „pe tuşă”. Totodată, societatea de transport public a fost obligată să achite cheltuieli de judecată în valoare de 2.200 de lei.

Judecătorii nici nu au mai analizat fondul problemei, constatând că STPT a încălcat grav procedura în procesul de concediere a şoferului de troleibuz. „Instanţa constată că intimata nu a arătat în decizia contestată motivele pentru care au fost înlăturate apărările reclamantului. Chiar dacă în cadrul cercetării disciplinare acesta arată că ar fi exagerat în aprecierile aduse conducerii societăţii pârâte în postarea sa de pe reţeaua de socializare, respectiv Facebook, totuşi acesta nu se delimitează de aprecierile făcute, neechivalând cu o recunoaştere în sine. (…) Gravitatea faptelor săvârşite nu are nicio influenţă asupra obligativităţii înscrierii în decizia de sancţionare a menţiunilor obligatorii, tocmai pentru a asigura respectarea dreptului la apărare a persoanei sancţionate”, se arată în sentinţa Tribunalului Timiş.

Cine plăteşte abuzul

Hotărârea Tribunalului  nu este definitivă, dar este executorie, astfel că şoferul de troleibuz a fost chemat de către şefii lui să se întoarcă la lucru.

Directorul STPT, Nicolae Bitea, a dat asigurări că şoferul nu va avea de suferit odată cu reîntoarcerea la lucru. Întrebat cine suportă costurile „distracţiei” (salariile plătite pentru perioada concedierii şi cheltuielile de judecată), în cazul în care sentinţa rămâne definitivă, şeful STPT nu a putut oferi un răspuns. „O să aduc la cunoştinţă Consiliului de Administraţie şi Consiliul de Administraţie va decide”, a declarat Nicolae Bitea.  

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: