Tot ce trebuie să ştii când închiriezi o maşină în străinătate. Ce este opţiunea CDW şi în ce condiţii te-ar putea avantaja

Tot ce trebuie să ştii când închiriezi o maşină în străinătate. Ce este opţiunea CDW şi în ce condiţii te-ar putea avantaja

Închirierea unei maşini atunci când călătorim în străinătate se poate dovedi o aventură, de aceea specialiştii ne recomandă la ce să fim atenţi şi ce să cunoaştem din legislaţia specifică.

Ştiri pe aceeaşi temă

Compararea ofertelor înainte de a închiria o maşină este primul sfat pe care experţii Centrului European al Consumatorilor din România (www.eccromania.ro) ni-l oferă. Cel puţin trei ar fi, potrivit acestor experţi, considerentele pe care să le avem în vedere când căutăm o ofertă bună:

• numărul de persoane cu care călătoreşti şi al bagajelor;

• numărul kilometrilor pe care vrei să îi parcurgi;

• caracteristicile maşinii, acestea fiind diferite în funcţie de zona pe care vrei să o vizitezi, spre exemplu, pentru o zonă montană se recomandă o maşină cu o capacitate mare, iar pentru vizitarea unei zone istorice o maşină de dimensiuni mai mici.

„Nu încerca să te ghidezi doar după preţ, condiţiile de închiriere sunt cele care ar trebui să îţi ofere siguranţa unei închirieri fără probleme!“, spun experţii.
Deşi o anumită ofertă îţi poate părea avantajoasă, est absolut necesar să citeşti „condiţiile generale de rezervare şi condiţiile de închiriere ale companiei de închirieri, pentru a cunoaşte excluderile şi limitările de răspundere ale companiei, dar şi pentru a fi sigur că îndeplineşti toate cerinţele solicitate, cum ar fi de exemplu deţii un card de credit şi nu unul de debit, ai permis de conducere valabil şi cu o anumită vechime“, specific specialiştii site-ului ECC Romania. Iată c ear trebui să regăseşti, în principal, în oferta analizată on-line:
- condiţiile de închiriere ale companiilor de închirieri partenere;
- categoria, marca, tipul şi clasele maşinilor de închiriat;
- dotările suplimentare ale maşinii;
- vârsta şi permisul de conducere;
- metodele de plată acceptate;
- documentele necesare la preluarea maşinii;
- tariful de închiriere cu toate serviciile incluse şi taxele suplimentare;
- condiţii de livrare şi returnare ale maşinii;
- modificarea şi anularea rezervării.

Plata se face în avans

Adesea firmele care închiriază maşini acceptă doar plata cu cardul, posibil şi card de credit, şi în avans.
„În această situaţie, companiile de închirieri menţionează în mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru plată, dar şi faptul că la preluarea maşinii se impune prezentarea aceluiaşi card de credit cu care s-a efectuat plata şi aparţinând aceleiaşi persoane care a făcut rezervarea. Unele companii de închiriere nu acceptă plata în numerar sau acceptă plata în numerar doar alături de un card de credit, din motive legate de securitate“, spun experţii.

Suma reprezentând garanţia, blocată pe card


firmele percep, pe lângă costul chiriei, şi o sumă reprezentând garanţia
De regulă, suma aferentă garanţiei se blochează pe cardul de credit la momentul livrării maşinii, indiferent de modalitatea prin care ai închiriat maşina, online sau direct la ghişeul companiei de închirieri.
„Se impune ca pentru constituirea garanţiei să prezinţi acelaşi card de credit pe care l-ai folosit pentru rezervarea maşinii. Aşadar, pe cardul de credit trebuie să deţii sumele necesare plăţii preţului închirierii, a sumelor aferente serviciilor suplimentare, după caz, precum şi a constituirii depozitului (garanţiei).
Garanţia se restituie dacă ai predat maşina în aceeaşi stare în care ai preluat-o, dacă nu prezintă nicio zgârietură sau defecţiune şi dacă ai predat toate echipamentele, accesoriile şi documentele primite la livrare.
Garanţia se reţine total sau paţial dacă maşina a suferit avarii din vina ta şi acestea nu sunt acoperite de asigurările incluse în preţ sau de cele suplimentare plătite de tine. Dacă garanţia reprezintă franciza pentru avarii, aceasta se reţine în totalitate“, sunt alte informaţii pe care ar trebui să le ştii.

Nu poţi renunţa la contract

Deşi este considerat un contract la distanţă, contractual pentru închirierea unei maşini este exclus în mod explicit de la dreptul de retragere. Prin urmare, nu vei putea renunţa în termen de 14 zile la rezervarea făcută, dacă te răzgândeşti, ne spun experţii.

Cu toate acestea, de la o companie la alta sunt prevăzute şi situaţiile în care poţi, eventual, modifica acest contract. Astfel, în unele cazuri există un număr minim de zile în care poţi modifica sau anula o rezervare, fără penalităţi. În alte cazuri, nu poţi modifica sau anula deloc rezervarea făcută, pentru că tariful oferit este unul special.
Ceea ce trebuie să faci este să adresezi o cerere companiei de închirieri şi intermediarului, după caz, cu solicitarea de modificare sau anulare a rezervării, să oferi toate informaţiile de care este nevoie (identitatea ta, numărul rezervării, data rezervării), să ataşeazi cererii confirmarea rezervării şi voucher-ul primite şi să foloseşti un limbaj simplu, politicos, prin care să explici în mod clar problema, fără a te pierde în detalii, ne sfătuiesc experţii.


Nu semna contractul, dacă nu l-ai înţeles!

De regulă, contractul pentru închirierea unei maşini este redactat în limba statului din care închiriezi maşina, însă ai dreptul să ceri o variantă redactată în limba engleză.
„Refuzul companiei ar trebui să îţi ridice un semn de întrebare şi să te determine să soliciţi informaţii suplimentare pentru a fi sigur că ai înţeles care sunt drepturile şi obligaţiile tale şi care sunt situaţiile în care compania de închirieri răspunde pentru eventualele probleme legate de închirierea maşinii. Nu semna contractul, dacă nu l-ai înţeles.
Dacă ai înţeles contractul, nu uita să iei exemplarul tău şi să soliciţi dovada plăţii preţului închirierii şi a constituirii garanţiei, după caz“, sunt sfaturile regăsite pe site-ul ECC Romania.
De asemenea, trebuie să mai ştii că ai dreptul, şi e chiar indicat, să verifici starea maşinii. Verifică atât exteriorul, cât şi interiorul maşinii. Orice zgârietură sau avarie constatată trebuie consemnată în procesul verbal de predare-primire.


Eşti obligat să asiguri maşina?

Experţii oferă informaţii şi în privinţa necesităţii sau recomandării închirierii unei asigurăi pentru maşina cu care vei călători.
De regulă, preţul închirierii include asigurarea de răspundere civilă RCA. Unele companii de închirieri includ în oferta de închiriere asigurarea împotriva furtului şi asigurarea CASCO, spun aceştia. Ar mai trebui, însă să ştii, că d exemplu în cazul asigurării CASCO anumite riscuri nu sunt acoperite, printre care:
• avarii ale pieselor de schimb (anvelope, parbrize), ale prelatelor, huselor sau pierderea/deteriorarea cheilor maşinii;
• pagube produse ca urmare a influenţei temperaturii asupra motorului maşinii;
• pagubele produse motorului sau cutiei de viteze, ca urmare a supraîncălzirii din oricare alte cauze decât cele cuprinse în asigurare.
Ca să fii sigur că eşti exonerat de plata pagubelor provocate de furtul maşinii sau de avariile produse ca urmare a impactului maşinii cu animale sau de avariile produse de fenomene naturale (fulger, furtună, grindină sau inundaţii), solicită să ţi se comunice dacă aceste asigurări sunt sau nu incluse în preţul închirierii. Pentru situaţia în care nu sunt incluse în preţ, poţi solicita informaţii despre costul şi condiţiile în care poţi opta pentru acestea.

Ce este opţiunea CDW (Collision Damage Waiver)?


CDW este un tip de asigurare suplimentară care îţi garantează reducerea răspunderii privind întregul cost al avariei la suma plătită de tine, cu excepţia cazurilor în care ai provocat intenţionat pagubele sau ai utilizat maşina în mod necorespunzător, de exemplu, ai condus maşina în afara drumurilor asfaltate sau ai subînchiriat maşina.
„CDW (Collision Damage Waiver) reprezintă o renunţare a companiei de închirieri la dreptul de a-ţi cere despăgubiri pentru avarierea/defectarea maşinii, costul reparaţiilor maşinii fiind limitat la suma plătită de tine. Aşadar, suma plătită de tine nu se restituie dacă maşina a fost predată fără avarii. Cu toate că această asigurare acoperă răspunderea pentru defecţiuni provocate maşinii sau pieselor şi accesoriilor, în cele mai multe cazuri avarierea anvelopelor, parbrizelor, yalelor sau ale oglinzilor laterale nu sunt acoperite de această opţiune suplimentară“, spun experţii.
Indiferent de tipul asigurării incluse în preţ sau pentru care ai optat şi plătit suplimentar, trebuie să ştii că producerea unui eveniment rutier, indiferent de gravitatea acestuia, conduce la respectarea instrucţiunilor privind informarea companiei de închirieri asupra incidentelor petrecute, la declararea acestora la Poliţie şi la obţinerea documentelor necesare exonerării tale de răspundere, după caz.

Ce documente prezinţi la preluarea maşinii

La firma de închirieri trebuie să prezinţi, pentru a prelua maşina, următoarele documente:
• email-ul de confirmare a rezervării şi voucher-ul, dacă rezervarea maşinii a fost făcută online; voucher-ul trebuie să conţină aceleaşi informaţii cu cele furnizate de tine în timpul procesului de rezervare (tipul maşinii, perioada închirierii, locul livrării/restituirii, preţul închirierii şi al opţiunilor suplimentare);
• actul de identitate valabil;
• permis de conducere valabil.
În afara acestor documente trebuie să prezinţi un card de credit acceptat pentru plată de către compania de închirieri, respectiv acelaşi card de credit folosit pentru rezervarea maşinii dacă ai procedat la rezervarea acesteia online. „Nu de puţine ori s-a întâmplat ca prezentarea la ghişeu pentru preluarea maşinii rezervare a altui tip de card de credit sau a cardului de credit aparţinând unui alt pasager să conducă la debitarea cardului prezentat cu aceeaşi sumă plătită odată cu efectuarea rezervării. Pentru recuperarea sumei plătite iniţial trebuie demarată procedura restituirii, care, de multe ori, s-a dovedit a fi anevoioasă“, ne avertizează specialiştii.

Sfaturi pentru momentul predării maşinii

Livrarea şi restituirea maşinii închiriate au loc, de regulă, la sediul companiei de la care ai închiriat. Însă, la cererea ta, maşina poate fi livrată/restituită la aeroport, la hotel sau în alte locaţii dorite, pe baza unui tarif convenit.
Livrarea şi restituirea maşinii se fac în prezenţa reprezentantului companiei de închirieri, după semnarea contractului de închiriere şi după plata intergală a sumelor stabilite. În ambele situaţii trebuie întocmit un proces-verbal în care se menţionează toate observaţiile privind starea tehnică a maşinii la momentul livrării şi al restituirii acesteia (zgârieturi, avarii, pagube).
Pentru a preîntâmpina apariţia unui litigiu cu compania de închirieri se recomandă:
• să verifici starea maşinii înainte de a semna procesul verbal de predare-primire;
• să verifici dacă maşina are toate dotările suplimentare solicitate şi plătite de tine;
• să soliciţi reprezentantului companiei de închirieri să menţioneze în procesul verbal de pedare-primire despre avariile constatate cu ocazia inspectării maşinii, despre numărul de kilometrii şi depre nivelul carburantului atât la livrare, cât şi la predarea maşinii; depăşirea numărului de kilometri pentru care ai optat sau restituirea maşinii cu un nivel de carburant mai scăzut decât la momentul livrării atrage plata taxelor suplimentare;
• să fotografiezi avariile, pagubele şi zgărieturile anterioare ale maşinii, pentru a putea fi prezentate companiei în cazul în care susţine că eşti vinovat de producerea lor;
• să verifici nivelul carburantului; de regulă, maşina se livrează cu rezervorul plin şi trebuie restitituită în acelaşi mod;
• să păstreazi toate bonurile de la benzinării pentru cazul în care compania de închirieri contestă volumul carburantului;
• să nu semnezi procesul verbal de predare-primire înainte de a verifica dacă au fost consemnate toate observaţiile tale;
• să te asiguri că procesul verbal este semnat şi de reprezentantul companiei de închiriere;
• să te asiguri că ai restituit şi parcat maşina în locuri special amenajate; fotografiază locul pentru a nu fi pus în situaţia de a plăti eventuale amenzi pentru parcare ilegală.

Deşi nimeni nu îşi doreşte să aibă parte de incidente, ar trebui să ştii ce ai de făcut şi în cazul unui eventual accident sau al unei defecţiuni tehnice. Astfel, în cazul unui accident trebuie să anunţi atât compania de închirieri, cât şi poliţia pentru efectuarea ivestigaţiei la faţa locului. Raportul întocmit de poliţie şi copii ale actelor persoanelor implicate în accident (poliţa de asigurare, carte de identitate, permis de conducere, certificat de înmatriculare)trebuie transmise companiei de închirieri.  În lipsa acestor documente poţi fi responsabil pentru costul total al reparaţiilor maşinii şi a altor daune.
În cazul defecţiunii tehnice trebuie anunţată compania de închirieri pentru asistenţa necesară. Dacă defecţiunea nu poate fi remediată imediat, compania de închirieri trebuie să îţi ofere o altă maşină la schimb.
Dacă eşti nemulţumit de compania de închirieri, ai dreptul să reclaim în cel mai scurt timp neregulile sau problemele constatate.
„Dacă problema vizează aspecte care ţin de închirierea efectivă a maşinii, cum ar fi refuzul livrării maşinii, reţinerea totală sau parţială a garanţiei sau imputarea unor defecţiuni ale maşinii, trebuie să adresezi reclamaţia companiei cu care ai semnat contractul de închiriere, indiferent că rezervarea a fost făcută online prin intermediului unei platforme specializate.
De regulă, platformele online nu fac decât să pună la dispoziţia doritorilor informaţii despre companiile care închiriază maşini şi să ofere acestora posibilitatea de a rezerva o maşină de la unul dintre parteneri. Semnarea contractului de închiriere atrage şi răspunderea companiei de închirieri semnatare. Sigur, nu este exclus să încerci soluţionarea litigiului şi prin intermediar, dar pentru obţinerea unei soluţii rapide se recomandă înaintarea reclamaţiei direct către compania de închirieri cu care ai semnat contractual“, ne spun experţii.

Cum te poate ajuta ECC Romania?

Pentru situaţia în care problema nu se rezolvă, după ce ai luat legătura cu compania de închirieri, iar acessta se află într-un alt stat membru decât România, poţi să contactezi Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) prin intermediul telefonului, fax-ului, email-ului sau a formularului de plângere transfrontalieră disponibil pe web site-ul www.eccromania.ro, în vederea soluţionării litigiului pe cale amiabilă. Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările