O actriţă a creat un teatru independent la subsolul unui bloc: „O victorie în lupta cu rutina”

O actriţă a creat
un teatru independent la subsolul unui bloc: „O victorie în lupta cu rutina”

Luminiţa Borta (foto centru) are o experienţă de peste 40 de ani ca actriţă FOTO: arhiva personală

Luminiţa Borta, una dintre cele mai îndrăgite actriţe din Piteşti, a luat o hotărâre îndrăzneaţă: s-a pensionat şi, în schimb, a deschis primul teatru independent din oraş, în subsolul unui bloc.

Ştiri pe aceeaşi temă

După 40 de ani de carieră, Luminiţa Borta, fostă actriţă a teatrelor „Alexandru Davila“ din Piteşti, „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea, „George Bacovia“ din Bacău şi Naţional din Târgu Mureş, s-a pensionat în toamna anului trecut. Nu şi-a dorit, însă, să stea departe de scenă şi a vrut să contribuie cumva la viaţa culturală a oraşului, aşa că a înfiinţat primul şi singurul teatru independent din Piteşti. Club22 Teatru Independent îşi desfăşoară activitatea la subsolul unui bloc din centrul oraşului, vizavi de Prefectura Argeş.

Spaţiul, amenajat de artistul Remus Pătrugan, este unul care te duce cu gândul la teatrele londoneze din subsolurile din West End, unde şi-au început cariera actori care astăzi sunt staruri mondiale. Deasupra intrării în sala de spectacole stă atârnată această vorbă de duh: „Dacă ai un vis, dă-i o şansă“. De altfel, ăsta e şi mottoul după care s-a ghidat actriţa Luminiţa Borta în septembrie 2019, când s-a hotărât să pună pe picioare teatrul independent.

Sediul de la subsol al teatrului are scrise pe pereţi mai multe texte motivante FOTO: arhiva personală Luminiţa Borta

 

„În 2017, am început să joc şi în spectacole din afara Teatrului «Alexandru Davila» din Piteşti, asta din dorinţa de a avea mai multe roluri, de a mă pune la încercare în diverse situaţii în care nu te-ar fi văzut niciun regizor până atunci. Iar în septembrie 2019, convinsă că viitorul meu ca actriţă şi regizoare este în teatrul independent, am hotărât să mă pensionez, să fac, împreună cu familia mea, un împrumut şi să dotăm un subsol astfel încât să devină un mic teatru“, povesteşte actriţa Luminiţa Borta, care a fost şefă de promoţie la absolvirea Universităţii de Arte din Târgu Mureş, în 1985.

„Şi în subsol, şi la suprafaţă joci pentru oameni“

Familia i-a înţeles dorinţa de a continua să se bucure de profesia ei, aşa că a susţinut-o la fiecare pas. Soţul actriţei, Gabriel, o ajută cu tehnica, în timp ce fiica lor, Ania – absolventă de Teatru –, a regizat un spectacol şi a jucat în altele, alături de mama ei. „Ei doi sunt colaboratorii mei dragi, de încredere, de cursă lungă“.

După un efort susţinut, pe 20 septembrie 2019 se juca primul spectacol la Club22 Teatru Independent – „Radioactiv“, o adaptare după „Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice“, piesă pentru care Paul Zindel a câştigat Premiul Pulitzer în 1971. De atunci s-au pus în scenă peste 30 de reprezentaţii, toate sold-out. Sala de teatru din subsol este foarte mică, dar primitoare, găzduind maximum 40 de spectatori. Repertoriul teatrului independent din Piteşti este însă destul de bogat şi include cinci spectacole de teatru: „City Break“, „10 Întrebări“, „Radioactiv“, „Coana Chiriţa la... DNA“ (o adaptare după celebra piesă a lui Vasile Alecsandri) şi „Adio, Ialta“.

„Dorinţa de a face spectacole e imensă, dorinţa de a ne întâlni cu publicul în emoţie şi în hohotul de râs este de neînchipuit. Şi în subsol, şi la suprafaţă joci pentru oameni“, este de părere Luminiţa Borta.

A atras în această poveste atât colegi de generaţie – într-unul dintre spectacole joacă o altă actriţă pensionată, Mihaela Mazilu –, cât şi actori din noul val – viitori studenţi la Actorie, care participă la cursurile de pregătire susţinute tot în subsolul blocului, în weekend-uri. „Faptul că tinerii se întâlnesc cu un public exigent, care le validează talentul şi pregătirea de fiecare dată, mă bucură enorm, pentru că drumul lor spre lumea teatrului profesionist a început cu dreptul!“

Cât de greu e să faci teatru independent

Sigur că scenariul nu este zugrăvit doar în roz. Luminiţa Borta recunoaşte că nu este deloc uşor să faci teatru independent în România. „E interesant ceea ce trăim. Pe mine nu mă obligă nimeni şi nimic să fac asta, deci nu caut compătimire. Da, e greu, însă rolurile pe care vreau să le prezint publicului sunt minunate şi merită să mă zbat. Costumele sunt făcute din haine cumpărate din magazine se-

cond-hand, pe care adesea le modific, scena e foarte mică, aşa că decorul e redus, energia electrică şi celelalte utilităţi ne costă ca pe oricare cetăţean român. Sunt costuri, avem sufletul strâns de fiecare dată,

ne-am dori să recuperăm investiţia iniţială. Strâng ban pe ban ca să mai cumpăr câteva becuri sau să printez nişte afişe mai mari... Dar aşa de fericită cum sunt acum, aşa de uniţi şi de plini de iubire şi de recunoştinţă nu ţin minte să fi fost în ultimul timp. De ce trăim? Să ne ferim să fim fericiţi numai pentru că ne e frică de costuri?“

Toate spectacolele, jucate cu casa închisă

Din cauza pandemiei, spectacolele se joacă deocamdată în aer liber la Muzeul Goleşti FOTO: arhiva personală Luminiţa Borta

 

Mai e ceva care o încurajează să meargă mai departe: reacţiile spectatorilor. „Fiecare om cucerit de spectacolele noastre reprezintă o mare bucurie, fiecare spectacol sau activitate pe care o ţinem în spaţiul Club22 Teatru Independent reprezintă o victorie în lupta cu rutina, cu prejudecăţile, în lupta pentru bucuria de a trăi aşa cum simţim –liberi şi recunoscători pentru tot ce avem.“

Preţul unui bilet la un spectacol este de 30 de lei, însă există şi excepţii: „Dacă o persoană nu-şi permite sau dacă cineva ne-a ajutat şi n-am putut plăti, dacă acceptă, îi oferim locuri gratuite“. În vremurile bune, înainte de pandemie, toate spectacolele se jucau cu casa închisă. Acest lucru nu s-a schimbat nici acum, însă, deocamdată, piesele sunt puse în scenă în aer liber, în curtea Muzeului Goleşti, aflat la zece kilometri de Piteşti.

Luminiţa Borta spune că are de gând să se ocupe de teatrul independent „până când se va dovedi că viaţa e frumoasă la Piteşti, până când oamenii vor înţelege că oraşul ăsta merită mai mult, că are nevoie de o identitate. Pentru că altfel ne îndreptăm spre a fi un oraş-dormitor.“

Premiată pentru interpretarea Annei Frank

Actriţa Luminiţa Borta, fondatoarea primului teatru independent din Piteşti FOTO: arhiva personală

 

Luminiţa Borta are o carieră de peste patru decenii în teatru. Între anii 1982 şi 1985 a colaborat cu Teatrul Naţional Târgu Mureş, iar în perioada 1985-1988 a fost actriţă la Teatrul „George Bacovia“ din Bacău. Din 1988 până anul trecut a fost angajată a Teatrului „Alexandru Davila“ din Piteşti, iar timp de un an (2012-2013) a colaborat cu Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea. Din 2004, lucrează şi la Teatrul Naţional Radiofonic. Luminiţa Borta şi-a trecut în palmares zeci de premii naţionale şi internaţionale. În 1986, a obţinut marele premiu la Gala Tinerilor Actori de la Costineşti, pentru rolul Anne Frank, din „Jurnalul Annei Frank“. În 1988, a câştigat premiul al doilea la Festivalul Naţional de Teatru, cu rolul Irina, din piesa „Matca“, de Marin Sorescu, iar în 2011 a fost recompensată cu premiul pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul Neta de la Vraţa, Bulgaria, pentru „Belvedere“, de Ana Maria Bamberger. La acelaşi festival din Bulgaria a primit, în 2015, premiul pentru cel mai bun actor şi pentru cel mai bun spectacol. În 2010, Luminiţa Borta a fost recompensată cu marele premiu al Festivalului Naţional de Monodramă Bitola din Macedonia, iar în 2013 a câştigat Premiul de Popularitate la acelaşi festival.

Vă mai recomandăm şi:

Seri de teatru în Curtea Interioară a Dramaticului gălăţean: I’m Pro Show şi Marele Premiu, în acest weekend

Maria Ploae, actriţă: „Mi-a fost ruşine că am primit un premiu de la Ion Iliescu. L-am acuzat răspicat de genocid“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările