Băsescu, despre Constantin Stroe: „Dacă toţi managerii ar fi făcut ce a făcut el, astăzi aveam o industrie mult mai puternică“

Băsescu,
despre Constantin Stroe: „Dacă toţi managerii ar fi făcut ce a făcut el,
astăzi aveam o industrie mult mai puternică“

Constantin Stroe a fost artizanul privatizării şi renaşterii Dacia

Constantin Stroe, fost director general al Dacia, s-a stins din viaţă sâmbătă, 17 decembrie, la vârsta de 74 de ani. Stroe suferise un anevrism la sfârşitul lui noiembrie, care i-a provocat o hemoragie cerebrală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Constantin Stroe se afla la ziua soţiei sale, în Bucureşti, pe data de 17 decembrie, atunci când a suferit un anevrism care i-a provocat o hemoragie cerebrală. A fost transportat la Spitalul Bagdasar Arseni din Bucureşti, unde a fost operat. După aproape trei săptămâni de comă, s-a stins din viaţă.

Fost director general la Dacia în perioada 1990-2002 şi vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie de la Dacia (2002-2015), Constantin Stroe era preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Constantin Stroe este omul care practic se confundă cu istoria Dacia şi care a fost artizanul privatizării uzinei de la Mioveni. Constantin Stroe va fi înmormântat marţi la Piteşti.

Sâmbătă seara, premierul Dacian Cioloş şi-a exprimat, pe pagina sa de Facebook, regretul pentru moartea lui Constantin Stroe, pe care l-a numit un „profesionist dedicat fabricii de automobile de la Mioveni de la începutul carierei până în ultima zi de viaţă. Şi datorită viziunii sale, Dacia este azi una dintre cele mai vândute şi respectate mărci auto din Europa şi o carte de vizită a României“.

Unul dintre oamenii cu care Constantin Stroe a avut o relaţie foarte specială şi strânsă este Traian Băsescu, fostul preşedinte al României. În 1999, pe când era ministrul Transporturilor, Băsescu a avut o contribuţie importantă la privatizarea Dacia. De altfel, chiar Constantin Stroe spunea în urmă cu doi ani şi jumătate că rolul lui Traian Băsescu în privatizarea Dacia „a fost de excepţie. Asta deşi m-a chinuit trei luni ca pe Iisus pe cruce. A acceptat să semneze cu trei condiţii. Toate s-au dovedit a fi foarte importante în timp. M-a deranjat teribil la acea vreme. Ulterior, implicarea de atunci a Domniei Sale s-a dovedit foarte utilă.” În cei 10 ani când Traian Băsescu a fost preşedintele României, Constantin Stroe s-a întâlnit cu acesta de 16 ori la Cotroceni şi de fiecare dată, ca urmare a acestor întâlniri, Traian Băsescu „a ajutat exemplar uzina Dacia”, după cum mărturisea acelaşi Constantin Stroe în 2014.

Am stat de vorbă cu fostul preşedinte Traian Băsescu despre personalitatea celui care a fost Constantin Stroe.

„Pentru mine, Constantin Stroe a fost unul dintre cei mai mari manageri pe care i-a avut România. A reuşit să fabrice vechea Dacie şi a avut generozitatea să fie un susţinător fără rezerve al privatizării Daciei cu Renault, salvând astfel producţia de automobile din România. Cred că este unul dintre cei mai proeminenţi oameni ai tranziţiei industriale a României. Iar dacă toţi managerii ar fi făcut ce a făcut Constantin Stroe, foarte probabil astăzi aveam o industrie mult mai puternică. Aduceţi-vă aminte că s-a pus problema privatizării uzinelor Semănătoarea de la Bucureşti. Managerii au instigat sindicatele să „nu ne vindem ţara” şi astăzi Semănătoarea nu mai există. Şi vă mai dau exemple, cum ar fi Tractorul Braşov sau uzina de camioane de la Braşov. Ar fi putut fi uzine-etalon ale României dacă nu era egoismul managerilor, care au frânat privatizările cu parteneri puternici, au rămas directori, dar au rămas directori pe nimic până la urmă”, a declarat pentru Adevărul Traian Băsescu.

„Constantin Stroe, fără îndoială unul dintre marii manageri ai României, a înţeles că este mai bine să fii secund pe un transatlantic, decât comandant pe o epavă. Am avut foarte mult întâlniri cu domnul Stroe de-a lungul anilor. Au fost şi discuţii tensionate, dar constructive. Şi unii şi alţii am vrut să rezolvăm problemele, mai ales în procesul de privatizare, când l-am ajutat foarte mult. Până când nu au fost îndeplinite toate criteriile pentru privatizare ale Dacia nu am semnat actele. Şi rezultatul îl vedeţi astăzi: Dacia este cea mai mare companie din România”, a mai spus fostul preşedinte.

Constantin Stroe a avut o relaţie specială şi cu Paul Schiaucu, fost preşedinte APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România) şi fost vicepreşedinte OICA (Organizaţia Internaţională a Constructorilor de Automobile), cu care a fost coleg ani buni la Dacia. „Am avut o relaţie foarte specială cu domnul Stroe, din 1979, de când am ajuns şi eu la Automobile Dacia. A fost un om care s-a identificat cu industria auto din România şi ale cărui merite în evoluţia şi renaşterea Dacia sunt incontestabile. A fost practic cel mai important om din industria auto românească. Constantin Stroe este cel care a făcut posibilă cea mai de succes privatizare din România şi a avut o extraordinară capacitate de anticipaţie”, spune Paul Schiaucu.

Într-o discuţie pe care jurnaliştii „Adevărul“ ai purtat-o cu Constantin Stroe în vara lui 2014, acesta a făcut mai multe mărturisiri legat de culisele privatizării Dacia: „Au fost multe negocieri, opt la număr, cu opt puteri automobilistice mondiale. Am analizat, am comparat, am rezistat unor critici teribile de genul «Stroe nu vrea să privatizeze Dacia». Nu se ştia şi nu puteam declara că de fapt investighez, explorez, compar şi trag o linie. Am jucat chiar o cacealma, o carte-surpriză. Am semnat şi reglementat un contract de confidenţialitate şi licenţă cu Hyundai, contract semnat în 30 octombrie 1996. L-am publicat cu pompă mare şi în interior şi în exterior. Ei bine, asta a fost scânteia care a forţat Renault să înceapă să se mişte. Dacia ar fi dispărut definitiv în anul 2001 dacă nu se privatiza în 1999. Ar mai fi rezistat doi ani după 2 iulie 1999. şi asta din mai multe motive. Unu: piaţa românească nu mai funcţiona sub nicio formă, era invadată de maşini second-hand, românii nu mai cumpărau Dacii. Doi: principala noastră piaţă de export – China – se deschisese pentru alte mărci şi vechea Dacie nu prea mai corespundea”.

Un detaliu tulburător legat de ultimele săptămâni din viaţa lui Constantin Stroe este reprezentat de faptul că fiica sa cea mică – Sorina – a născut când tatăl său era în comă la Spitalul Bagdasar Arseni din Capitală. Sorina Stroe, care este medic stomatolog în Bucureşti, a născut pe 8 decembrie o fetiţă.

Cine a fost Constantin Stroe

Constantin Stroe a contribuit esenţial la scrierea istoriei Uzinei Automobile Dacia, pentru care a lucrat ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi director general (1990-2002), ulterior ocupând funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Administraţie (2002-2015), iar apoi rămânând doar membru al CA al companiei Dacia Automobile SA.

A fost aproape cinci decenii în slujba producătorului auto Dacia, unde s-a angajat în 1968, Constantin Stroe fiind omul care se confundă cu istoria uzinei de la Mioveni şi în acelaşi timp omul care a avut un rol covârşitor în privatizarea Dacia în 1999. În 2004, Constantin Stroe a fost decorat de statul francez cu distincţia Cavaler al Ordinului Naţional al Legiunii de Onoare. În 2012, Constantin Stroe a fost decorat şi de statul român cu Ordinul Naţional Serviciul Credincios în grad de Cavaler.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările