Duhovnicul Iustin Pârvu, despre pictura lui Arsenie Boca din biserica de la Drăgănescu: „Este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o“

Duhovnicul Iustin Pârvu, despre pictura lui Arsenie Boca din biserica de la Drăgănescu: „Este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o“

Pictură a lui Arsenie Boca

Pictura interioară a bisericii din Drăgănescu, operă care a stârnit aprigi controverse, a fost interpretată şi de duhovnicul de la Mănăstirea Petru Vodă. Iustin Pârvu era de părere că viziunea artistică a părintelui Arsenie Boca nu are de-a face cu tradiţia artei Sfinţilor Părinţi, dar trebuie tratată ca orice patrimoniu cultural.

Ştiri pe aceeaşi temă

La biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din satul Drăgănescu (Giurgiu) Arsenie Boca a lăsat moştenire una dintre cele mai frumoase picturi interioare ale ortodoxiei, considerată „Capela Sixtină” a României.
 
Părintele Arsenie Boca a venit aici după ce i s-a interzis să mai slujească la altar, nefiind admis decât ca pictor bisericesc. La Drăgănescu a ajuns în anul 1968, după pensionare, şi a lucrat vreme de 15 ani la pictarea interiorului bisericii.
 
Pictura bisericii surprinde cele mai importante evenimente din Noul Testament. Toate frescele sunt completate cu mesaje sugestive care îndeamnă omul la pocăinţă, însă îi arată şi slăbiciunile sau păcatele. Scenele lucrate în tempera frapează de asemenea prin actualitatea lor, Arsenie Boca fiind cunoscut încă din timpul vieţii ca având darul prezicerilor.
 

„Sunt convins că s-a pocăit de acele picturi”

 
Între picturile care au stârnit discuţii sunt şi scena călugărului răstignit, ce pare a avea chipul părintelui Arsenie Boca, la fel pictura cu Sfântul Ioan Botezătorul, în pronaosul bisericii. 
 
Sf. Ioan Botezătorul din pronaosul bisericii, pictat de Arsenie Boca
 
Călugării de la mănăstirea Petru Vodă au dezvăluit recent că părintele Iustin Pârvu a fost întrebat de mai multe ori de pelerini şi de ucenicii săi despre simbolistica picturii lui Arsenie Boca de la Drăgănescu. Răspunsurile duhovnicului din Moldova au fost publicate pe site-ul oficial al mănăstirii, manastirea.petru-voda.ro.
 
„Drăgănescu este o expresie a artistului. Dar este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o, pentru mulţimea uriaşă a faptelor lui bune din restul vieţii sale. Sunt convins că s-a pocăit de acele picturi, dar n-a mai fost vreme să schimbe ceva”, a explicat duhovnicul de la Petru Vodă ieşirea părintelui Arsenie Boca din canoanele picturii bisericeşti bizantine. 
 
Ucencii părintelui Iustin au remarcat că interiorul realizat de Arsenie Boca seamănă cu pictura post-modernă din America şi Rusia anilor 50. 
 
„Faptele lui, minunile lui, puterea lui Hristos din el, credinţa lui reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie. Nu pictura de la Drăgănescu, care este cu totul aparte faţă de predania iconografică ortodoxă şi pe care n-o putem include în tradiţia ortodoxă, fiindcă este o artă înscrisă în curentul acesta post-modernist”, a precizat părintele Iustin. 
 
 

„Pictorii aşa fac întotdeauna”

Întrebat de ce părintele Arsenie Boca şi-a pictat propriul chip în icoanele sfinţilor de la Drăgănescu, stareţul mănăstirii Petru Vodă a răspuns:
 
„Neputinţa lui ca artist. Foarte mulţi iconari fac această greşeală inconştientă. De exemplu, marele şi neîntrecutul iconar Pansellinos! Toţi Sfinţii lui seamănă cu el!”
 
O interpretare asemănătoare o dă şi părintele Ioan Tudorache, cel care i-a fost ucenic lui Arsenie Boca timp de opt ani la Atelierul de Pictură al Institutului Biblic al Patriarhiei Române.
 
„Părintele a pus şi chipul său în unele picturi, nu intenţionat, pentru că pictorii aşa fac întotdeauna, pictează chipul lor în icoane sau în portretele pe care le fac, fără să-şi dea seama. Aceasta este o lege a pictorilor pe care noi o ştim. Şi eu am pictat icoane şi biserici în ţară aceasta şi ştiu că întotdeauna îmi puneam chiar şi chipul meu în acele icoane, fără să-mi dau seama”, declara părintele Tudorache într-un interviu pentru portalul crestinortodox.ro.
 
Arsenie Boca, în timp ce pictează interiorul bisericii Drăgănescu sursa foto: crestinortodox.ro
 
Întrebat de ucencii săi cum ar trebui privite „aceste picturi neortodoxe, că lumea le ia ca direcţie de urmat, le multiplică, etc.? ”, părintele Iustin ar fi răspuns:
 
„Le evităm. Icoanele adevărate făcute de Părintele Arsenie sunt oamenii pe care i-a întors la Hristos şi la Ortodoxie. Aceia sunt icoanele lui reale. Sunt şi unele din cele pictate, dar mai puţin”. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: