Protecţia Consumatorilor: „Cumpăraţi carne de miel, ouă şi peşte numai din locuri autorizate!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Inspectorii Protecţiei Consumatorilor au o serie de recomandări pentru cumpărăturile specifice acestei perioade. Ce trebuie să ştie oamenii când cumpără carne de miel, peşte sau ouă.

„Pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în aceasta periodă, premergătoare sărbătorilor pascale, să nu prezinta un pericol pentru sănătatea dvs.,vă recomand să cumpăraţi produse alimentare perisabile ( carne de miel, peste, oua etc.) numai din locuri amenajate şi autorizate ( măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe ) care dispun de echipamente ( vitrine frigorifice, termometre ) şi care asigura condiţiile igienico-sanitare specifice şi unde aveţi certitudinea că produsele sunt controlate sanitar-veterinar”, spune Paul Anghel, director general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

În contextul extinderii răspândirii noului coronavirus Covid-19 operatorii economici autorizaţi, care comercializează produse alimentare perisabile (carne de miel, peste, oua etc.) trebuie să i-a masuri suplimentare menite să previna răspândirea acestui virus şi să protejeze sănătatea consumatorilor. Astfel angajaţii trebuie să fie dotaţi cu măşti, mănuşi de unica folosinţă, vizier sau ochelari de protecţie.

Recomandări utile la cumpărarea produselor specifice Sărbătorile Pascale:

Comercializarea cărnii

- Achiziţionarea cărnii (inclusiv a cărnii de miel) se vă face numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate ( măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în pieţe ) şi trebuie să aibă stampila de control sanitar-veterinar. În aceste condiţii aveţi garanţia unui produs sigur ce nu vă vă afecta sănătatea;
- Evitaţi cumpărarea de carne de la persoane şi din locuri neautorizate, din „portbagajele maşinilor” chiar daca preţul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casa cu care să justificaţi tranzacţia comerciala şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
- Verificaţi, prin apreciere directa, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mazguit, cu prezenta mucilagiilor etc), culorii (culoare modificata), consistentei, prezenta corpurilor străine etc. Carnea (miel) trebuie să prezinte la suprafaţă o pelicula uscata, de culoare roz până la roşie, să fie ferma şi elastica, atât la suprafaţă cât şi în secţiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;
- Că o măsură de prevedere suplimentara este bine să observaţi la mielul cumpărat copita şi dentiţia specifice ierbivorelor ( la dentiţie se vă urmări în special lipsa caninilor).
- Se vă acorda atenţie preţului afişat şi se vă verifica concordanta dintre preturile afişate la raft şi cele marcate pe bonurile de casa;
- Carnea achiziţionată sub forma refrigerata se vă transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se vă depozita la frigider.

Carne de miel vandută în hale specializate FOTO

Comercializarea ouălor

- Achiziţionarea ouălor se vă face numai din locuri special amenajate, autorizate !
Evitaţi cumpărarea de oua de pe marginea drumului, chiar daca preţul oferit este comparativ mai mic;
- Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja, intacta, normala, fară fisuri, fară corpuri străine, fară mirosuri străine;
- La spargerea oului, albuşul trebuie să fie de consistenta densa, transparent, iar gălbenuşul semiglobulos, uşor aplatizat şi bine delimitat de albus;
- În cazul ouălor vândute în vrac trebuie comunicate vizibil, cu uşurinţă şi perfect lizibil, informaţiile privind:
- categoria de calitate (A);
- categoria de greutate (Clasamentul ouălor din categoria A în funcţie de greutate
​XL – foarte mare: greutate mai mare sau egala cu 73 g;
​L – mare: greutate mai mare sau egala cu 63 g şi mai mica de 73 g;
M – mediu: greutate mai mare sau egala cu 53 g şi mai mica de 63 g;
S – mic: greutate mai mica de 53 g;
- o indicaţie a metodei de creştere a găinilor;
- o explicaţie a semnificaţiei codului producătorului;
- data de valabilitate minima.
Se vă acorda atenţie preţului afişat şi se vă verifica concordanta dintre preturile afişate şi cele marcate pe bonurile de casa.

Imagine indisponibilă

 Comercializarea vopselei de oua

- Achiziţionarea vopselei de oua se vă face numai din locuri autorizate !
- Se vă citi cu atenţie eticheta produsului, care trebuie să conţînă: numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucţiuni de utilizare şi data durabilităţii minimale.
Atenţie ! Nu utilizaţi la vopsirea ouălor vopsea pentru alte destinaţii, precum cea tipografica sau cea pentru textile . Desi rezultatele sunt spectaculoase, utilizarea altor tipuri de vopsele , poate prezenta un posibil pericol pentru sănătatea dumneavoastră.

Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

- Achiziţionarea produselor se vă face numai din locuri autorizate!
- Spatiile de comercializare trebuie să fie în permanenta curate şi bine întreţinute;
- Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitara a produselor;
- Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf şi de muşte, fiind servite numai cu ustensile speciale; este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mana;
- Pentru produsele de patiserie preambalate data durabilităţii minimale este stabilita de producător şi se vă inscripţionă pe eticheta/ ambalaj.

Imagine indisponibilă

Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolata, produse pe baza de cacao şi grăsimi vegetale (tablete, figurine etc)

- Etichetele acestor produse trebuie să conţînă următoarele informaţii: denumirea produsului,
numele şi adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului - în cazul produselor din import se vor înscrie numele şi adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în Romania, data durabilităţii minimale, cantitatea neta, condiţii de depozitare.
- Produsele din import trebuie să fie însoţite de etichete cu elementele de identificare şi informare în limba romana.
- Pentru ciocolata şi produse din ciocolata: se menţionează în mod obligatoriu conţinutul de cacao substanţă uscata, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”; în cazul ciocolatei umplute se menţionează produsul de umplutura; se exceptează de la indicarea cantităţii nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mica de 50 grame; aceasta excepţie nu se aplica produselor cu o greutate neta mai mica de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conţînând doua sau mai multe astfel de produse, daca conţinutul net total, inclusive ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame; în cazul produselor din ciocolata turnate şi goale în interior, aceasta indicaţie poate fi înlocuită cu conţinutul net minim; o menţiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depăşeşte 1% din masa produsului.
- După cumpărare, verificaţi, prin apreciere directa, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect măţuit etc), culorii (culoare modificata), consistentei, prezenta corpurilor străine etc. Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafaţă lucioasa, nestratificata şi fară pete, să fie onctuoasa, casanta la rupere fară senzaţie de rugozitate la masticare, culoare şi gust specific.
Drajeurile trebuie să aibă suprafaţă neteda, lucioasa, uscata şi nelipicioasa.
- Achiziţionarea produselor se vă face numai din locuri autorizate; evitaţi cumpărarea de produse de la vânzători ambulanţi , chiar daca preţul oferit este comparativ mai mic;
- Verificaţi starea ambalajelor (integritate, etanşeitate) şi încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limita de consum stabilite de producător.

Dacă amendarea legii va fi votată în Parlament, vom avea pe rafturile magazinelor trei categorii de vinuri clasificate după calitate

 Comercializarea vinurilor

- Conţinutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea şi adresa producătorului, sau a importatorului sau a imbuteliatorului, volumul net, concentraţia alcoolica, o informaţie privind lotul, data durabilităţii minimale pentru băuturile alcoolice cu concentraţia alcoolica mai mica de 10% vol.;
- Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conţînă următoarele informaţii: categoria de calitate,
indicaţia geografica sau denumirea de origine controlata pentru vinurile de calitate superioara,
tipul vinului, funcţie de conţinutul de zaharuri;
- Aspectul lichidului: culoare corespunzătoare sortimentului, limpede, fară depuneri sau impurităţi în suspensie.
- La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conţinutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurităţi sau scurgeri.
- Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanţelor.


La cumpărarea produselor alimentare şi, implicit a vinului , solicitaţi şi păstraţi bonul de casa pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţă unui produs.

Pe aceeaşi temă:

Controale ale inspectorilor de la Protecţia Consumatorilor. Ce măsuri iau magazinele pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite