Premieră mondială la Brăila: se construieşte prima navă fără echipaj şi cu propulsie sută la sută electrică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şantierul naval românesc se va ocupa, conform contractului semnat acum câteva zile, de partea de corp de navă şi de echiparea primară (contract evaluat la 26 de milioane de euro), în vreme ce armarea propriu-zisă se va face la compania mamă: şantierul norvegian Vard Brevik.

Şantierul Naval Vard Brăila se află în faţa unei noi premiere tehnologice româneşti. Compania cu acţionariat norvegian tocmai a semnat un contract în valoare de 26 de milioane de euro pentru realizarea unei nave speciale pentru transportul containerelor: este complet automată pe partea de încărcare, de descărcare şi de navigare şi este pe propulsie sută la sută electrică.

Vă reamintim că şantierul brăilean a mai construit recent o navă unicat: un feribot cu propulsie complet electrică şi cu echipamente de navigaţie revoluţionare, care a fost realizat special pentru transportul de pasageri şi de mărfuri din zona Scandinaviei, ca urmare a unui program prin care Guvernul Norvegiei vrea să reducă masiv poluarea.

Vasul este comandat de un gigant mondial

Beneficiarul vasului „Yara Birkeland” (acesta este un numele pe care-l va primi la tradiţional botez) este o cunoscută companie din Norvegia (YARA), care este considerată cel mai mare producător din îngrăşăminte chimice din lume.

Coca navei şi echiparea de bază se vor face la Brăila, iar restul echipamentelor în Norvegia, la şantierul naval Vard Brevik, însă acest lucru nu le dă un sentiment de inferioritate navaliştilor brăileni, care sunt siguri că în timp vor putea să onoreze comezile „de la a la z” (după modelul deja „patentat” la Damen Galaţi, care a depăşit faza muncii brute şi a ajuns cel mai performant şantier al grupului olandez care deţine pachetul majoritar).

„Suntem onoraţi să fim aleşi ca partener al YARA în acest proiect inovator şi interesant. Cu o experienţă îndelungată în construirea navelor specializate de ultimă oră, suntem încântaţi să avem ocazia de a construi primul vas de acest tip autonom şi electric”, a comentat Roy Reite, CEO şi director executiv al Vard.

După livrare, vasul va opera în zona Mării Nordului şi va asigura tranzitul de marfă între uzina Yara din Porsgrunn (cea mai mare platformă industrială din Norvegia) şi porturile din Brevik şi Larvik.

Partea foarte interesantă este că după livrare (estimată pentru 2020), nava va trece treptat de la operaţiunile cu echipaj la operaţiuni complet autonome până în 2022. Mai exact, va efectua singură absolut toate operaţiunile aferente funcţionării ei, totul doar pe bază de echipamente robotice comandate de un soft.

80 de metri lungime, zero poluare

Având o lungime de 80 de metri, nava va avea o capacitate de încărcare mare, echivalând cu 40.000 de călătorii cu camioane într-un an. De altfel, cei de la Yara şi-au propus (ca efect al unei strategii impuse de Guvernul Norvegiei) să reducă emisiile de oxizi de azot şi dioxid de carbon generate de transportul clasic cu ajutorul TIR-urilor, îmbunătăţind în acelaşi timp siguranţa rutieră într-o zonă urbană dens populată.

Oficialii companiei au explicat că, în fiecare zi, mai mult de 100 de curse cu camioane diesel sunt necesare pentru a transporta produsele proprii de la fabrica din Porsgrunn în porturile Brevik şi Larvik, de unde compania vinde apoi marfa clienţilor din întreaga lume.

Cu acest nou container autonom cu acumulator, Yara progresează de la transportul rutier de mărfuri la transportul maritim, reducând astfel emisiile de zgomot şi praf, îmbunătăţind siguranţa rutieră la nivel local şi reducând emisiile de NOx şi CO2.

„O navă ca Yara Birkeland nu a mai fost construită până acum şi ne bazăm pe colaborarea cu Vard, companie care combină experienţa în construcţia de nave personalizate cu inovaţii de top, pentru a ne fi livrată o navă care ne va ajuta să scădem emisiile şi să contribuim la hrănirea lumii protejând în acelaşi timp planeta”, a declarat Svein Tore Holsether, preşedinte şi CEO al Yara.

Despre Vard

Grupul Vard, cu sediul central în Norvegia, operează mai multe şantiere navale în ţara respectivă, precum şi în România (la Brăila şi Tulcea), Brazilia şi Vietnam. Pachetul de control de acţiuni ale companiei mamă (79,69%) este deţinut de grupul italian „Fincantieri”, liderul mondial al constructorilor de nave.

Brăila



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite