Ce este un „meme“ şi când a apărut pentru prima dată termenul folosit acum de milioane de oameni

Ce este un „meme“ şi când a apărut pentru prima dată termenul folosit acum de milioane de oameni

Preşedintele Klaus Iohannis a fost deseori ţinta unor meme

Conceptul de ”meme” a fost introdus în contextul discuţiei despre principiile evoluţiei şi este menit să explice de ce anumite idei sau culturi se dezvoltă şi evoluează. Exemple de astfel de meme-uri sunt melodiile, moda, tehnologia sau chiar bancurile.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cuvântul „meme” provine din grecescul „mimema” care înseamnă „lucru imitat sau copiat". Mema este un concept evoluţionist introdus în 1976 de biologul Richard Dawkins în cartea sa „Gena egoistă”, care defineşte ipotetica unitate de informaţie culturală moştenită, utilizată şi transmisă de individ.
 
Aşa cum gena este o unitate informaţională macromoleculară, purtătoare de caracteristici biologice, structurale şi interactive ale individului, meme este simbolic vorbind o genă informaţională mentală, o purtătoare specifică de informaţie culturală. Altfel spus, dacă gena este o unitate replicativă la nivel biologic şi mema este tot o unitate replicativă, însă la nivel cultural.
 
Una dintre primele reprezentări documentate ale unui meme vizual este graffiti-ul „Kilroy was here” care a devenit foarte popular în anii 1940 şi a căpătat forme diferite în mai multe ţări. Această imagine a arătat cum meme-urile se modifică prin replicare.
 
Unul dintre primele meme devenit foarte popular în 1940
 
Felul în care ideile se propagă în mediul online prin intermediul meme-urilor este probabil mai evident decât în orice alt spaţiu. Orice informaţie publicată vreodată pe internet este, sub o formă sau alta, încă undeva acolo. Ea poate fi accesată, datată şi analizată indiferent de momentul la care a fost publicată. Mai mult decât atât, natura multiculturală şi universală a internetului face meme-urile să fie esenţiale comunicării din spaţiul online şi schimbă regulile jocului în ceea ce priveşte caracteristicile acestora de replicare şi mutaţie.
 
Un meme online este, aşadar, un concept care se răspândeşte rapid de la persoană la persoană prin intermediul canalelor de comunicare din online: mailuri, bloguri, forumuri, imageboard-uri, site-uri de socializare sau servicii de videohosting precum YouTube. În 2013 Richard Dawkins a caracterizat meme-urile online ca fiind idei modificate intenţionat de creativitatea umană ceea ce le face diferite faţă de ideea sa iniţială asupra conceptului. Aşadar, dacă la nivel social meme-urile evoluează şi muteaza similar evoluţiei darwiniste, în spaţiul online acestea sunt conştientizate şi modificate intenţionat de utilizatori.
 
Motivul pentru care, însă, o anumită imagine cu o pisică devine mai populară decât alte 3 milioane este fără îndoială interesant de cercetat şi cu siguranţă încă face parte din ştiinţa memeticii pe care a deschis-o Dawkins. Un meme din mediul online poate lua forma unei imagini, a unui link, a unui clip video a unui website sau chiar a unui haşhtag. Acesta poate la fel de bine să fie un cuvânt sau o frază care este în mod intenţionat scris greşit din punct de vedere gramatical.
 
Advice Dog a făcut istorie în domeniul meme-urilor
 
Un meme online este posibil să rămână neschimbat cu timpul sau, dimpotrivă, să capete forme noi. Un exemplu în acest sens este „Advice Dog" care a dat naştere întregului trend de imagini macro cu animale care dau sfaturi. Meme-urile de pe internet pot evolua şi se pot răspândi extrem de repede ajungând la o popularitate mondială în câteva zile. 
 
Câteva exemple de marketing viral realizat prin intermediul meme-urilor sunt Snakes on a Plane, Jesus loves KitKat şi celebrul Chuck Testa. Astfel, marketingul din mediul online s-a schimbat considerabil conţinând mai puţine informaţii pragmatice despre produse, apelând, în schimb, la parodii, glume, joacă sau chiar nuditate sau obscenitate pe care nu o putem vedea în alte medii de comunicare, pentru a crea vâlvă în jurul unui produs.
 

Citiţi şi:

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările