Ora de vară şi efectele ei neplăcute: ce trebuie să facem ca să depăşim cu bine această perioadă

Ora de vară şi efectele ei neplăcute: ce trebuie să facem ca să depăşim cu bine această perioadă

Efectele asteniei de primăvară: dureri de cap şi ritm cardiac modificat FOTO Shutterstock

În 2015, trecem la ora de vară în data de 29 martie. Concret, în noapte de sâmbătă spre duminică, ceasul se va da cu o oră înainte, astfel că ora 03.00 va deveni ora 04.00. Acest decalaj orar poate avea efecte nedorite asupra confortului psihic, dar şi asupra stării de sănătate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Oricât de subtilă ar putea să pară trecerea la ora de vără, doar 60 de minute de somn pierdute în ultima duminică a lunii martie, aceasta are mai multe efecte negative asupra organismului uman. 

Risc crescut de infarct, accidente de circulaţie, dureri de cap şi nervozitate. Aceste sunt doar câteva dintre efectele nedorite ale trecerii la ora de vară. Iată ce putem face pentru a reuşi să păşim cu bine peste schimbarea ce ne dă peste cap starea de sănătate şi comfortul psihic.

Trecerea la ora de vară: afectarea ritmului cardiac 

Printre primele efecte negative ale trecerii la ora de vară se numără modificarea tiparelor de somn care afectează în mod direct ritmul cardiac. O echipă de cercetători suedezi a descoperit că rata infarcturilor în primele trei săptămâni de după schimbarea orei de vară creşte cu un procent semnificant, faţă de restul anului. Explicarea acestui efect a fost publicată în anul 2008 în „Jurnalul Medical New England” , lucrare ce susţine că lipsa somnului eliberează o cantitate crescută a hormonilor de stres, ceea ce creşte, exponenţial, inflamaţia. Acest lucru duce la complicaţii severe mai ales în cazul bolnavilor care suferă deja de boli cardiace.

Ritmul cardicat modificat poate să provoace dureri cumplite de cap. Aceiaşi hormoni ai stresului sunt de vină şi pentru lipsa de concentrare, dispoziţie schimbătoare şi nivelul crescut al apetitului. Când trecem la ora de vară, organismul uman percepe schimbarea tiparelor de somn şi a ritmului activităţii din timpul zile, iar ajustarea la noul program poate să fie cu adevărat dureroasă. Dacă mulţi dintre noi scapă uşor, doar cu lipsă de concentrare sau indispoziţie, alţii suferă de migrene cumplite care pot dura de la câteva zile până la câteva săptămâni.

Lipsa de concentrare se numără şi ea printre efectele nedorite ale trecerii la ora de vară. Şi consecinţele sunt de la cele mai inofensive până la cele mai grave. Aşadar, un studiu publicat de Jurnalul de Psihologie Aplicată în anul 2012 arată că eficienţa la locul de muncă scade vertiginos în prima zi de luni, de după trecerea la ora de vară. Acest lucru a fost demonstrat de timpul petrecut de către angajaţi facând căutări inutile pe internet. Mai grave sunt însă accidentele la locul de muncă şi accidentele de circulaţie. În cazul primelor, îngrijorătoare este frecvenţa crescută în prima săptămână de după schimbarea la ora de vără, însă accidentele de circulaţie, chiar dacă nu sunt semnificativ mai dese sunt cu siguranţă mai grave, numărul accidentelor fatale fiind ridicat, susţine Jurnalul de Psihologie Aplicată.

Trecerea la ora de vară: ce faci ca să „îndulceşti“ efectele negative 

Efectele adverse ale reducerii orelor de somn sunt diferite pentru fiecare persoană, însă medicii ne sfătuiesc să luăm câteva măsuri simple care să ne ajute să traversăm cât mai uşor această perioadă.

Pentru că trezitul devreme în prima zi de luni de după schimbarea orei de vară este dificil, este bine să încercăm să devansăm orele de somn în săptămâna precedentă. De asemenea, e bine să punem alarma să sune măcar un pic mai devreme în zilele de dinaintea trecerii la ora de vară. E bine de ştiut că şi cei mici suferă din cauza schimbărilor, aşa că este necesar să îi pregătim şi pe ei. Altfel vor fi ceva mai irascibili decât în mod de obicei. Aşa că trebuie să le schimbăm şi lor ora de culcare. Micul dejun luat cât mai devreme poate şi el să ne ajute, la fel ca lumina naturală. Lăsată să intre în încăpere de la primele raze ale soarelui este de mare ajutor în reglarea bioritmului.

Medicii ne avertizează că avem nevoie de o perioadă de două până la şase săptămâni pentru a ne ajusta la noile condiţii după trecerea la ora de vară. În acest timp putem să suferim de tulburări de somn, probleme de concentrare, lipsă de energie şi de motivaţie. 

Cele mai afectate persoane de trecerea la ora de vară sunt cele meteo-sensibile. Pentru a combate aceste stări trebuie să avem grijă şi de alimentaţie. Mesele trebuie să includă multe fructe şi legume proaspete, care au un efect tonic asupra organismului. Mişcarea în are liber şi orele petrecute la soare sunt o adevărată binefacere şi datorită „infuziei” cu vitamina D.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările