Când petreci ore întregi la birou, zi de zi, chiar şi cele mai mici detalii în ceea ce priveşte spaţiul de lucru - cum ar fi poziţia monitorului sau înălţimea scaunului - îţi pot influenţa productivitatea şi chiar îţi pot afecta sănătatea.

Scaunele inconfortabile, birourile murdare sau lumina slabă sunt câteva dintre elementele care îţi pot crea disconfort la locul de muncă, deşi, de multe ori, nu îţi dai seama de asta. Doar câteva schimbări pot îmbunătăţi mediul de lucru şi te pot face să te bucuri de timpul petrecut la birou.

1. Designul spaţiului de lucru

Spaţiul de lucru este important şi poate influenţa productivitatea. Un studiu realizat de compania americană Herman Miller arată că designul spaţiului de lucru are o influenţă mică, dar consistentă şi reală asupra productivităţii şi satisfacţiei angajaţilor. De aceea, biroul la care lucrezi nu ar trebui să fie prea încărcat. Păstrează doar obiectele care îţi sunt necesare. Printre acestea se pot număra pixurile, agenda, post-it-urile, benzile adezive şi dispenserele. Totul trebuie ales în funcţie de necesităţile zilnice.

2. Lumina

Calitatea luminii din birou îţi poate afecta dispoziţia şi bunăstarea. Lumina slabă poate fi cauza durerilor oculare, a stresului şi a oboselii. În mod ideal, lumina din birou ar trebui să fie cea naturală, despre care se spune că reduce stresul, ajută la îmbunătăţirea stării de spirit şi a moralului, contribuie la ameliorarea stării de anxietate şi este benefică pentru o mai bună concentrare. Studiile arată că angajaţii care sunt expuşi la lumina naturală la locul de muncă dorm mult mai bine şi mai mult în timpul nopţii şi sunt mai dispuşi să facă activităţi fizice, în comparaţie cu cei care nu se bucură de lumina naturală.

Dacă nu îţi poţi alege un birou lângă o fereastră, încearcă să faci cât mai multe pauze pentru a ieşi afară ca să te bucuri de lumina soarelui sau alege o lampă inteligentă care simulează lumina naturală. 

3. Plantele

Plantele la locul de muncă nu sunt doar de decor, susţin specialiştii. Acestea contribuie şi la îmbunătăţirea productivităţii şi fericirii. Plantele de interior pot preveni oboseala în timpul orelor de muncă solicitante. Potrivit psihologilor de la Universitatea Exeter, o plantă la locul de muncă poate creşte productivitatea cu 15%. Şi, pentru ca plantele de birou să nu reprezinte o sarcină în plus pentru tine, alege să decorezi spaţiul de lucru cu cele care nu necesită foarte multă atenţie.

4. Temperatura

Nu e mereu simplu să setezi temperatura potrivită pentru tine, mai ales dacă împarţi biroul cu alţi colegi. Întotdeauna vor exista persoane cărora le este mult prea frig vara, când e pornit aerul condiţionat, şi mult prea cald iarna. Care e soluţia? Cercetătorii au descoperit că atunci când temperatura de la birou a crescut de la 20 la 25 de grade Celsius, erorile de scriere ale angajaţilor au scăzut cu 44 de procente. În cazul în care nu poţi controla temperatura de la birou, specialiştii recomandă să ai mereu un pulover la îndemână sau un ventilator pe birou, astfel încât să creezi un mediu propice pentru tine.

5. Culoarea

Poate că nu e cel mai important aspect de care să ţii cont atunci când îţi schimbi jobul, dar culoarea spaţiului de muncă este esenţială pentru a obţine rezultate mai bune. Sunt culori care te pot relaxa şi altele care, din contră, te pot stresa. De exemplu, despre roşu se spune că este o culoare energizantă, în vreme ce albastru este percepută ca fiind o culoare care ajută la concentrare. Violetul încurajează contemplarea, iar prea mult portocaliu ar putea fi copleşitor.

Dacă mediul de lucru este aranjat conform nevoilor tale, nu rămâne decât să te apuci de treabă.