Presa rusă independentă face lumină în dezinfomarea şi propaganda duse de regimul Putin în legătură cu noul coronavirus

Presa rusă independentă face lumină în dezinfomarea şi propaganda duse de regimul Putin în legătură cu noul coronavirus

Jurnalistul Dmitri Kiseliov în plină ofensivă propagandistică în vremurile tulburi ale coronavirusului FOTO euvsdisinfo.eu

Din motive întemeiate, jurnaliştii ruşi independenţi sunt cei mai în măsură să decripteze campaniile de dezinformare şi propagandă duse de presa afiliată Kremlinului.

Ştiri pe aceeaşi temă

În pofida riscurilor, câţiva jurnalişti din Rusia reuşesc să se menţină la distanţă de braţele întinse ale Kremlinului şi să prezinte situaţia aşa cum e în realitate.

The Insider ţine chiar şi o secţiune „Anti-Fake”, dedicată expunerii şi combaterii dezinformării operate de conducerea de la Moscova prin intermediul presei afiliate ei.

În contextul coronavirusului, The Insider a depistat o serie de relatări transmise în mod eronat şi în ton cu discursul Kremlinului de Pervîi Kanal, un post de televiziune controlat de stat. Printre aceste relatări figurează reportaje cu oameni de ştiinţă ruşi care ar fi fost primii care au secvenţiat genomul coronavirusului şi cu Vladimir Putin îmbrăcat din cap până în picioare într-un echipament de protecţie şi prezentat ca fiind primul lider de stat care şi-a asumat curajul şi a mers într-un spital cu bolnavi de covid-19, relatează euvsdesinfo.eu, un proiect al Serviciului European de Acţiune Externă.

Potrivit The Insider, Dmitri Kiseliov, propagandistul de serviciu al regimului Putin, a îmbinat o serie de elemente manipulatoare pentru a construi un material despre „prăbuşirea UE” din cauza coronavirusului. Pe lângă inducerea ideii de colaps în cazul UE, presa pro-Kremlin insistă cu necesitatea ridicării sancţiunilor UE şi SUA pe fondul pandemiei de coronavirus. UE şi SUA au impus sancţiuni economice Rusiei ca răspuns mai ales la anexarea Crimeei şi au condiţionat anularea lor de eliberarea peninsulei de la Marea Neagră. Ori Rusia consideră acest subiect încheiat şi se agaţă de orice prilej pentru a face presiuni asupra eliminării lor.

În stilul propagandei sovietice, care scotea în evidenţă toate aspectele negative din Occident sau inventa poveşti acolo unde nu le găsea, NTV, un alt canal de televiziune aflat în solda regimului Putin, a răspândit informaţii false despre personalul medical din SUA precum că s-a îmbrăcat în saci de plastic în lipsa echipamentelor de protecţie.

TV Rain, care transmite online pe site-ul său şi pe YouTube, are o emisiune săptămânală numită „Fake News”. Autorii emisiunii iau la puricat toate programele de ştiri de pe canalele principale şi arată cum manipulează interpretând eronat date, cuvinte şi imagini.

În emisiunile sale, TV Rain critică autorităţile ruse pentru felul în care prezintă situaţia cu privire la coronavirus, atrăgând atenţia că acestea au păstrat tăcerea la început asupra gravităţii problemei în speranţa de a organiza referendumul de modificare a Constituţiei, programat iniţial pentru 22 aprilie şi amânat între timp.

În plus, TV Rain îşi avertizează publicul asupra răspândirii unor teorii conspirative pe canalele controlate de Kremlin, între care una ce sugerează că preşedintele american Donald Trump s-ar afla în spatele pandemiei.

„Odată cu agravarea epidemiei, URSS moare chiar în faţa ochilor noştri, de data aceasta în mintea oamenilor. Foarte curând, lumea va înceta să se îngrijoreze de «oroarea din Ucraina» şi de modul în care statele baltice devin «pustii» (teorii răspândite de Kremlin audienţei ruse, n. red.) etc!”, comentează jurnalistul Konstantin Eggert discursul adoptat de regimul Putin în perioada coronavirusului. El anticipează astfel intensificarea atacurilor mediatice la adresa UE şi SUA, mai ales prin teorii conspirative.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: