Cum a fost compromis contractul pentru submarine între francezi şi australieni: de la dispute privind bugetul la bariere de limbă

Cum a fost compromis contractul pentru submarine între francezi şi australieni: de la dispute privind bugetul la bariere de limbă

Premierul australian Scott Morrison FOTO EPA-EFE

Contractul pentru construcţia unor submarine dintre Franţa şi Australia a fost compromis de mai multe probleme apărute de-a lungul anilor de la dispute privind bugetul la bariere de limbă şi neînţelegeri culturale referitoare la vacanţele prelungite ale francezilor, relatează Insider.

Contractul dintre constructorii de la Naval Group în care statul francez e acţionar majoritar şi guvernul australian pentru o nouă flotă de submarine s-a confruntat cu probleme încă de la iniţierea lui în 2016.

Ministrul francez de externe Jean-Yves Le Drian a numit gestul Australiei de a renunţa la contract „un cuţit în spate”, însă contractul scârţîia de multă vreme, primele dispute pornind de la buget care a fost stabilit  la 36,5 miliarde de dolari. Politico a arătat că costurile aproape s-au dublat anul acesta, la 66 de miliarde de dolari.

Acordul propriu-zis pentru submarine propulsate clasic care să le înlocuiască pe cele învechite din clasa  Collins a fost semnat abia în 2019 din pricina negocierilor prelungite legate de buget.

O altă pricină de dispută a fost legată de insistenţa Australiei ca o mare parte din lucrări să fie efectuate în Australia. În 2016, când premierul australian Malcolm Turnbull a anunţat înţelegerea a spus că 90% din construcţie va avea loc în Australia şi va crea 2.600 de noi locuri de muncă. În 2021, Naval Group a diminuat această proporţie la 60% şi ar fi intenţionat să o scadă şi mai mult, potrivit Politico citat de Insider.

Un alt semn că lucrurile nu funcţionau între cele două părţi au fost şi conflictele culturale între muncitorii australieni şi cei francezi.

În 2019, Naval Group recunoaştea faptul că cele două ţări nu reuşesc să se înţeleagă şi din acest motiv s-a gândit la cursuri menite să-i ajute pe francezi să înveţe „cum să se poarte, cum să înţeleagă anumite lucru şi cum să decodeze semnalele celeilalte părţi”.

Diferenţele majore în modul de lucru i-au „năucit” pe australieni care au fost muţi de uimire ascultând o discuţie despre pregătirile pentru revenirea la muncă după o vacanţă de o lună pe care întreaga companie şi-o lua în august.

La rândul lor oficialii francezi au fost cel puţin la fel de surprinşi să afle că omologii lor australieni se aşteptau ca întâlnirile să înceapă la ora convenită şi nu în decursul „sfertului academic” francez care permitea o întârziere în limita a 15 minute.

Alte discuţii au apărut pe seama timpului alocat pauzei de masă – muncitorii francezi au cerut o îngăduinţă pentru extinderea pauzelor de prânz.

„Nu s-a terminat aici. Vor fi necesare clarificări. Avem contracte semnate”, a reacţionat ministrul francez de externe după ce Australia a anunţat că renunţă la acordul cu constructorii francezi.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările