România are nevoie disperată să recupereze cele aproape trei decenii în care reforma educaţiei a eşuat. Nu trebuie să ocolim realitatea şi nici să ne lăsăm păcăliţi de declaraţiile politice.“

Iată cifrele

Înmatriculaţi în clasa a VIII-a: 171.000 de elevi

S-au prezentat la examenul de Evaluare Naţională: 142.847 (83,5%) din numărul elevilor înmatriculaţi

Au promovat Evaluarea Naţională cu medii peste 5: 105.000 (61,4%) din numărul elevilor înmatriculaţi în clasa a VIII-a.

Au fost repartizaţi 112.800 elevi, adică 66% din numărul elevilor înmatriculaţi în clasa a VIII-a.

Din statistici rezultă că 7800 de elevi s-au dus la liceu deşi la Evaluarea Naţională au luat medii sub 5, unii chiar 3, 4. Mai grav, cum la Evaluarea Naţională doar 87.600 au luat peste 5 la matematica, adică 25.200 de elevi vor parcurge liceul deşi au luat note de 2, 3, 4 la matematică la Evaluarea Naţională. Cum se vor descurca ei la derivate, integrale, fizică cuantică?

Se mai duc la şcoala profesională circa 20.000 de elevi, adică 132.800 ar urma mai departe învăţământul obligatoriu. Diferenţa până la 171.000, adică 38.200 (22,3%), sunt în abandon şcolar.

În realitatea însă, mulţi dintre cei intraţi la licee din urban, dar cu locuinţa în rural, nu se vor prezenta, sau vor abandona pe parcursul clasei a IX-a, pentru că nu au bani de transport, cazare şi masă. După experienţa anilor trecuţi, vom avea un abandon şcolar mai mare, posibil 27-30%.

Au rămas nerepartizaţi 1300 de elevi, care nu mai pot schimba tabloul de ansamblu.

Alte observaţii legate de aceste cifre rezultate din repartiţia computerizată.

Au fost planificate 125.851 de locuri şi au rămas neocupate 13.046. Aceasta înseamnă 4600 de cadre didactice care şi-au făcut încadrarea pe aceste locuri rămân fără norme. Cum vor rezolva Inspectoratele Şcolare această situaţie, nu se ştie.

Acest abandon şcolar masiv, de la trecerea din clasa a VIII-a la clasa a IX-a, n-a dat nimănui de gândit, astfel încât să se găsească soluţii pentru diminuarea lui. Mai mult, parlamentul a votat o lege cu învăţământ obligatoriu de 15 clase, adică până în clasa a XII-a. Fără învăţământ profesional. Cum să ajungem acolo când înregistrăm abandon şcolar de până la 30% la acest nivel, nimeni nu pare să ştie.

Încă o dovadă a degradării continue a învăţământului românesc.