Regulile după care elevii se întorc în clase

Regulile după care elevii se întorc în clase

Din 8 februarie, cursurile şcolare vor fi reluate faţă în faţă

Începând de luni, când elevii se întorc la şcoală, profesorii vor efectua triajul observaţional al acestora pe tot parcursul activităţilor şcolare. Dacă va fi cazul, copiii vor fi testaţi cu teste rapide antigen, dar doar cu acordul părinţilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Al doilea semestru de şcoală bate la uşă şi, pe ultima sută de metri, autorităţile din Educaţie şi Sănătate se grăbesc să finalizeze un ordin comun privind măsurile sanitare care trebuie respectate în şcoli pentru a preveni infecţiile cu noul coronavirus. 

De la un metru distanţă între elevi, până la doi într-o bancă


Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a avut joi o videoconferinţă cu inspectorii şcolari generali pe acest subiect. Inspectorii au cerut mai multe amănunte legate de felul în care se va face triajul epidemiologic în şcoli, dat fiind că foarte puţine unităţi au medici şcolari, iar profesorii nu au competenţele necesare pentru a identifica elevii bolnavi.

Ministrul le-a explicat inspectorilor că profesorii nu vor face teste rapide antigen elevilor, ci reprezentanţii DSP-urilor, care trebuie anunţaţi în caz că există suspiciuni. Testarea se va face cu acordul scris al părinţilor. La reîntorcerea în colectivitate, este nevoie de avizul medicului de familie. 

Inspectorii generali au cerut lămuriri suplimentare referitoare la şcolile care nu pot asigura distanţarea de un metru între elevi, aşa cum este prevăzut în proiect. Ministrul Cîmpeanu a recomandat ca, acolo unde distanţarea nu poate fi respectată, elevii să fie aşezaţi şi câte doi în aceeaşi bancă. Oficialul de la Educaţie a argumentat că, atâta timp cât elevii poartă mască de protecţie, cei vulnerabili rămân acasă pentru cursuri online şi sunt respectate celelalte măsuri sanitare, riscul de infecţie se va menţine scăzut. „Nu putem schimba infrastructura şcolară peste noapte”, a mai spus ministrul, care a adăugat că acesta este sistemul în România, cu bănci pentru doi elevi. 

Scenariul verde ar putea urca la 1,5 la mie rată de incidenţă


Sorin Cîmpeanu a lăsat să se înţeleagă că scenariul verde ar putea trece sub 1,5 rată de incidenţă la mia de locuitori, faţă de sub 1, cât este propus în varianta de lucru a ordinului. „Pragurile scenariilor stabilite au fost luate din vechiul ordin comun. În momentul de faţă, în Hotărârea CNCSU, scenariul verde prevede până la 1 la mie rată de incidenţă. În alte domenii, se prevede de la pragul de 1,5 la mie. Se doreşte armonizarea. Această armonizare ar însemna că mai mulţi elevi vor începe şcoala”, a mai spus ministrul.

Adeverinţele medicale eliberate la începutul anului şcolar rămân valabile, în plus vor fi acceptate şi cele în format electronic. „Pe baza propunerilor primite o să introducem un articol conform căruia adeverinţele medicale vor fi luate în considerare şi în format electronic, cred că este un lucru important. Am anunţat deja de ieri că adeverinţele medicale eliberate cu privire la vulnerabilităţile elevilor care împiedică venirea la şcoală vor fi luate în calcul, cele eliberate pe primul semestru”, a promis Sorin Cîmpeanu. 

Când se trece înapoi la învăţământul online


În cazul în care un elev are semne de boală, acesta trebuie să stea acasă. Ministrul a recomandat fie să nu se pună absenţe în acest caz, fie ca ele să fie motivate. „Va face obiectul adăugirilor la acest ordin de ministru”, a precizat Cîmpeanu. În cazul în care elevii au în timpul orelor de curs stare febrilă sau altă simptomatologie specifică infectării, se va aplica protocolul de izolare.

Trecerea unei şcoli dintr-un scenariu în altul se va face pe baza datelor furnizate de DSP-uri referitoare la rata de infectare din localitatea respectivă. Inspectorii au cerut un răgaz de o zi sau două pentru a se putea conforma unei noi stituaţii. Ordinul mai prevede că, la apariţia a două cazuri confirmate de COVID-19 într-o clasă de gimnaziu sau de liceu, sau un singur caz confirmat la grădiniţă sau clasele primare, se va suspenda activitatea la clasa respectivă timp de 14 zile. 
 
Mai pot exista însă şi alte situaţii în care o şcoală să facă doar cursuri online. Ministrul Cîmpeanu a dat exemplu unei şcoli cu acoperişul spart, prin care curge apa şi în care elevii nu pot intra pentru a face cursuri. 

Tematica pentru examene, după 8 februarie


Sorin Cîmpeanu a dat asigurări că, foarte curând după începerea semestrului al II-lea de şcoală, va fi anunţată noua tematică după care elevii claselor terminale vor susţine examene naţionale. „Ea va fi adaptată la realităţile acestei perioade”, a punctat Cîmpeanu. Ministrul a invitat profesorii să anunţe cât mai curând grupurile-ţintă pentru organizarea orelor remediale, astfel încât ele să primească finanţare. La aceste ore de recuperare a materiei vor putea participa atât elevii cu note mari, cât şi cei cu situaţie şcolară dificilă. „Nu are importanţă dacă este un elev de nota 10 sau nu. Are acces orice elev care nu a avut parte de pregătire în acest răstimp”, a subliniat ministrul. 
 

„Trebuie să mergem mai departe de măşti, distanţare şi ventilaţia claselor”


Dr. Marius Geantă, preşedintele Centrului pentru Inovaţie în Medicină, avansează câteva soluţii pentru ca şcolile să rămână deschise pentru cursurile faţă în faţă cât mai mult timp. „Odată deschise, trebuie să ne asigurăm că şcolile vor şi rămâne deschise o perioadă cât mai lungă de timp. Pentru asta, trebuie să mergem mai departe de asigurarea măsurilor de igienă, a ventilaţiei sălilor de clasă şi a distanţării fizice”, subliniază medicul. 
Acesta mai spune că oricine a trecut prin şcoală ştie că aceste măsuri nu pot fi respectate întru totul, plus că ele nu protejează 100% faţă de apariţia cazurilor de infectare cu SARS-CoV-2. „Trebuie să fim realişti şi să pornim de la realitatea că, inevitabil, în şcolile din România, vor apărea cazuri de infectare. Pe care, însă, trebuie să ne propunem să le identificăm cât mai repede, prin testare proactivă, utilizând testele antigen rapide - urmate de PCR şi, într-un scenariu ideal, de secvenţiere genomică. Testele antigen rapide au valoare pentru depistarea cazurilor asimptomatice de infecţie, într-un moment din evoluţia bolii în care nu apare niciun semn. S-ar putea câştiga astfel nu doar câteva zile, ci prin testare urmată de izolare timpurie se limitează transmiterea virusului, permiţând continuarea cursurilor”, explică medicul. 

Programe-pilot de testare proactivă


Testarea în momentul apariţiei simptomelor, adaugă specialistul, este importantă pentru confirmarea sau infirmarea diagnosticului persoanei respective, dar valoarea pentru sănătatea publică este limitată, în comparaţie cu testarea proactivă. „Ţinând cont de particularităţile sistemelor de educaţie şi de sănătate din România, este rezonabil să ne propunem implementarea unor programe-pilot, în şcoli din toate zonele de risc - verde, galben, roşu, pe baza cărora să se definească modelul de urmat apoi, la scară naţională. Într-un astfel de proiect-pilot: este esenţială colaborarea dintre corpul de profesori şi părinţii copiilor, precum şi cu autorităţile de sănătate publică locală; participarea trebuie să se facă în baza unui consimţământ informat, pe baze voluntare; corpul didactic trebuie să beneficieze de testare proactivă cel puţin o dată pe săptămână, indiferent de scenariul în care se află localitatea. Testarea elevilor, numai în baza consimţământului informat, va fi realizată în urma aplicării unui algoritm care va lua în calcul realitatea epidemiologică locală şi datele furnizate de părinţi; datele vor fi colectate şi vor fi generaţi indicatori specifici pentru şcolile respective, pe baza cărora se vor lua, ulterior, deciziile de închidere sau de deschidere”, conchide medicul. 
 

Prevederi din proiectul de ordin


Căile de acces trebuie să fie mai multe şi marcate ca atare, accesul se face cu respectarea distanţării fizice;
Orarul de începere a cursurilor poate fi decalat pentru a evita aglomeraţia;
Părinţilor şi însoţitorilor nu le este permis accesul în şcoală;
Trebuie asigurată distanţarea fizică de 1 metru între elevi. Dacă sala de curs nu permite acest lucru, spaţiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanţa maximă posibilă între elevi;
Masca este obligatorie pentru elevi, profesori, personal angajat, atât în spaţiile închise, cât şi în cele deschise, mai puţin pentru preşcolari;
Sălile de clasă trebuie aerisite des, înainte de sosirea elevilor, în pauze, la finalul zilei;
Din băi nu trebuie să lipsească dezifectantul şi prosoapele de hârtie;
Elevii vor ieşi pe rând în pauză pentru a se evita suprapunerea claselor;
Elevii vor fi supravegheaţi în pauze;
Sunt permise doar jocurile care permit distanţarea fizică;
Sălile vor fi curăţate, dezinfectate şi aerisite după fiecare grupă de elevi.

Primul caz de paralizie facială temporară în urma vaccinării anti-COVID


Ministerul Sănătăţii a informat că a fost înregistrată prima reacţie adversă rară după inocularea vaccinului anti-COVID. Este vorba despre un caz de paralizie temporară facială, după administrarea celei de-a doua doze de vaccin BioNTech Pfizer (Comirnaty) la o doctoriţă de 32 de ani din Vâlcea. În acest moment, pacienta se află într-o stare bună, iar rezultatele analizelor nu arată modificări patologice. Reacţia adversă avută, potrivit prospectului vaccinului BioNTech Pfizer (Comirnaty), este una rară, care se manifestă şi la alte tipuri de vaccinuri. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările