Mita şi cadourile, ţinta unui nou Cod de etică pentru profesori

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Codul de etică din preuniversitar, din nou în dezbatere publică
Codul de etică din preuniversitar, din nou în dezbatere publică

Profesorii nu vor mai avea voie să ofere meditaţii private contra cost elevilor de la clasele la care predau. Asta dacă va intra în vigoare proiectul Codului de etică din învăţământul preuniversitar care a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei.

Ministerul Educaţiei a lansat luni în dezbatere publică Codul de etică din învăţământul preuniversitar, care prevede o serie de norme de conduită pentru profesori. Documentul stabileşte un set de valori şi principii privind imparţialitatea, moralitatea, interesul superior al elevului, onestitatea, corectitudinea intelectuală, toleranţă şi autoexigenţă în exercitarea profesiei. În plus, în relaţiile cu elevii, dascălii vor avea obligaţia de a elimina orice activitate care generează corupţie, cum ar fi fraudarea examenelor, solicitarea sau acceptarea unor sume de bani sau cadouri în vederea unui tratament preferenţial ori sub ameninţarea cu sancţiuni. De asemenea, va fi interzis traficul de influenţă, „favoritismul sau oferirea de meditaţii contra cost, cu propriii educabili, prin constrângere”, dar şi hărţuirea sexuală a elevilor, sau relaţiile sexuale cu aceştia, arată documentul Ministerului Educaţiei. 

Totodată, profesorilor le va fi interzis să le impună copiilor să cumpere materiale didactice.  

Codul de etică este în dezbatere publică până pe 17 februarie, iar toţi cei interesaţi pot transmite sugestii pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro.

„Realitatea este că nu există un Cod de etică pentru învăţământ şi că el trebuie elaborat, dar demersul de consultare publică porneşte de la propunerea Consiliului Naţional de Etică care are printre atribuţii şi această chestiune, potrivit Legii Educaţiei. E un document clar perfectibil. Ministerul va organiza diferite dezbateri la care vor participa eticieni, reprezentanţi ai mediului preuniversitar, părinţi, elevi, societatea civilă, actori cu expertiză şi direct interesaţi. Trebuie să coaguleze cea mai bună expertiză pentru a avea un Cod de etică eficient şi aplicabil, dar trebuie, totodată, să dea libertatea unităţilor de învăţământ să îşi facă propriile coduri de etică. E un punct de pornire“, a explicat purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei.

Codul, imperios necesar

Profesorul de geografie Costel Barbălată de la Liceul Teoretic „Marin Preda” consideră Codul de etică absolut necesar întrucât sistemul de învăţământ are multe hibe de acoperit. Acesta vorbeşte despre tentaţia favoritismului şi a cadourilor care apar în momentul înscrierii copiilor la clasa 0, dar şi despre violenţele verbale şi fizice care sunt prezente în foarte multe şcoli româneşti. 

„Corupţia este şi ea stimulată de absenţa unor reglementări clare. De exemplu, la repartizarea elevilor în clasa pregătitoare, în mod clar avem o problemă. Sunt persoane care vin să discute cu învăţătoarea X pentru că vor să îşi pună copilul în clasa ei, pentru că are reputaţie foarte bună. Sunt cadre didactice la care se înghesuie părinţii, este suprasolicitată învăţătoarea respectivă, iar urmarea este o mică atenţie. La mine la şcoală băgasem criteriul repartizării aleatorii în clasa pregătitoare. E o măsură prin care evit o tentativă a corupţiei învăţătorului sau directorului. Codul este necesar şi pentru a preîntâmpina atitudinea unor profesori faţă de copii. Se încalcă flagrant normele de bun-simţ, la modul în care sunt elevi care sunt agresaţi cu termeni de „prost”, „idiot”, „tâmpit”. Suntem departe de sistemul nordic, unde dacă ai făcut astfel de afirmaţii eşti dat imediat afară. E bine că s-a pus în dezbatere şi ar trebui adoptat cât mai repede”, a comentat pentru „Adevărul” profesorul. 

Şi directorul Şcolii Generale nr.162, Dorin Stoican, crede că un Cod de etică trebuie să existe, pentru că profesorii nu ar trebui să facă meditaţii cu elevii de la clasă. 

Scepticism

La rândul lui, directorul Şcolii Generale Ferdinand I, Violeta Dascălu, consideră că valorile, principiile şi normele proiectului sunt de bun-simţ, împiedică comportamente sau activităţi care sunt prin ele însele amorale, doar că pentru un Cod nu va împiedica un comportament, dacă eticul şi moralul nu sunt aplicate pe toate palierele. „Legile sunt fentate pe toate liniile, de sus în jos. Lucrurile se vor schimba în momentul în care nu mai iau parte la fentarea legii. Dacă eu, părinte, nu mai mituiesc, iar tu, profesor, nu te mai laşi cumpărat”, a spus Dascălu.

Însă expertul în Educaţie Ştefan Vlaston consideră că iniţiativa Ministerului Educaţiei va muri în faşă, având în vedere că Guvernul va fi schimbat peste câteva zile. „Am văzut că este în dezbatere de două luni. Vom vedea dacă îşi însuşeşte proiectul noul ministru sau rămâne în aer. E posibil să nu fie decât apă de ploaie şi să nu se întâmple nimic”, a conchis Vlaston. 

Codul de etică, între guverne şi tentative

Proiectul Codului de etică nu a fost pus acum în dezbatere publică pentru prima dată. În 2012, Ministerul Educaţiei anunţa că, în perioada 12 aprilie -12 mai, aşteaptă observaţii pe marginea Codului de etică pentru învăţământ preuniversitar – aplicabil tuturor persoanelor din sistemul de stat, particular şi confesional. Ba, documentul nu era nici foarte diferit de acesta. Respectivul document interzicea orice activitate care generează corupţie, respectiv fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii, solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte, traficul de influenţă şi favoritismul la evaluare, meditaţiile cu propriii elevi, contra unor avantaje materiale, dar şi colectarea de fonduri de la elevi sau prinţi pentru cadouri. „S-a încercat în 2012, doar că nu a putut fi finalizat. În mai 2012 s-a schimbat guvernul şi nu a mai existat o intenţie în acest sens. A existat o consultare în care au fost implicaţi profesori, inspectori şi reprezentanţi ai mediului ONG, s-a concretiza un draft şi a rămas la nivelul de draft”, îşi aminteşte purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei. 

În 2014, s-ar fi încercat din nou, mai ales în urma unor scandaluri, prin care o învăţătoare de la Şcoala „Maria Rosetti” din Capitală a fost filmată de părinţi în timp ce le cerea bani pentru cadourile oferite de sărbători.  

„Strategia anticorupţie a fost aprobată pe 30 septembrie de Remus Pricopie, iar acum au loc discuţiile pentru Codul etic. Consider că este mai bine să avem un demers foarte riguros încât la sfârşitul acestui an şcolar să avem un Cod de etică aprobat. Astfel, la începutului noului an şcolar, vom avea un nou Cod de etică ce va stabili ce poate şi ce nu poate să facă un profesor în ceea ce priveşte normele de conduită la şcoală“, declara, în 2014, Gabriel Ispas, la vremea respectivă secretar general adjunct al Ministerului Educaţiei şi preşedinte al Comisiei pentru prevenirea corupţiei în învăţământul preuniversitar. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite