Ministrul Educaţiei reacţionează la acuzaţiile despre proiectul  „Neuroştiinţa la clasă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sorin  Cîmpeanu

Ministrul Educaţiei a răspuns la acuzaţiile a trei profesori şi cercetători în Neuroştiinţe şi Ştiinţe Cognitive care au lansat o scrisoare deschisă. Ei îl avertizau pe Sorin Cîmpeanu, că instituţia pe care o conduce şi-a acordat susţinerea pentru programul „Neuroştiinţa la Clasă” care aduce în faţa copiilor „erori ştiinţifice fundamentale din podcastul Mind Architect”.

„Ministerul Educaţiei sprijină şi iniţiativa proiectului „Neuroştiinţa la Clasă”, care vine în completarea activităţilor la clasă aferente competenţei-cheie „a învăţa să înveţi” şi nu este menită să submineze adevărul ştiinţific sau să înlocuiască un curriculum existent. 

Materialele folosite au fost verificate şi avizate de specialişti ai ministerului din perspectiva înscrierii lor în principiile legii educaţiei naţionale şi nu din perspectiva acurateţei sau actualităţii informaţiei ştiinţifice prezentate, neuroştiinţa nefiind, în momentul de faţă, o disciplină cu programă şcolară specifică.

De altfel, scopul programului nu este de a pregăti elevii în domeniul neuroştiinţei, ci de a-i sprijini în procesul de autocunoaştere şi de dezvoltare a abilităţilor de gestionare eficientă a propriei învăţări”, a precizat instituţia într-un comunicat de presă.

Ministerul precizează că proiectul nu are un interes comercial, toate activităţile sunt voluntare şi toate materialele sunt resurse educaţionale gratuite, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori.

Instituţia dă exemplu de programe educaţionale care au avut succes, precum „Ai încredere în tine”-Dove. Ministerul precizează că prin popularizarea rezultatelor unor studii de piaţă (non-ştiinţifice), proiectul „contribuie semnificativ la diminuarea fenomenului pierderilor din perspectiva stimei şi încrederii în ei înşişi a adolescenţilor în era social media, contribuind, de asemenea, la îmbunătăţirea procesului de învăţare, greu încercat în ultima perioadă, inclusiv din perspectivă psihologică/a sănătăţii mintale.”

Sorin Cîmpeanu a spus şi că instituţia condusă de el urmăreşte promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate şi capacităţi cognitive şi că este esenţială implicarea comunităţii în care copiii şi tinerii trăiesc, comunitate care îşi asumă responsabilitatea propriilor acţiuni în procesul participativ la educaţie.

Cercetătorii care au transmis scrisoarea au evidenţiat o serie de mituri şi “erori ştiinţifice fundamentale din podcastul Mind Architect” care le sunt acum recomandate profesorilor şi elevilor începând cu clasa a III-a şi îşi exprimă “profunda îngrijorare pentru calitatea ştiinţifică foarte slabă a acestora şi impactul negativ pe care credem că îl vor avea asupra felului în care elevii înţeleg funcţionarea creierului şi a minţii”, informează Edupedu.ro.

Experţii în ştiinţe cognitive afirmă că „explicaţiile despre mecanismele cerebrale care ar susţine procesele psihice sunt greşite sau se bazează pe concepte simpliste şi depăşite”, în programul introdus în şcoli.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite