#Art26LEN. Leadership real, pus în fapt

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Două imnuri, două drapele naţionale. În anii de început ai preşedinţiei sale istorice, Nelson Mandela a tranşat conflictul de valori existenţial al Africii de Sud (apartheid versus democraţie) dând, o vreme, lumină verde intonării ambelor imnuri (cel vechi / cel nou) şi arborării ambelor drapele de stat (Green-Gold & Rainbow Nation). SIMULTAN. Asta face art. 26 LEN, în Educaţie. E cu ŞI, nu cu SAU.

1. Faptele

În 30.03, Europa FM a transmis în exclusivitate declaraţia ministrului Educaţiei şi Cercetării, doamna Monica Anisie, privind activarea, prin HG, a articolului 26 din Legea Educaţiei Naţionale nr. 1 / 2011, ce prevede “funcţionarea în sistemul de învăţămînt preuniversitar a unor unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţie”. Aici, , conţinutul integral al ştirii difuzate de postul de radio citat.

În 31.03, în textul publicat aici,  domnul profesor Ştefan Vlaston concluzionează, folosind ca premisă declaraţia doamnei ministru:

Premisa. Declaraţia doamnei ministru:

„[…] este realizată la nivelul Ministerului Educaţiei o hotărâre de guvern pe care o voi prezenta colegilor mei din Guvern. Putem realiza şcoli de aplicaţie, adică putem avea şcoli pilot în care să mergem şi să pilotăm mai multe aspecte, cum ar fi un nou curriculum, dacă vă amintiţi când am fost la dumneavoastră în emisiune am discutat despre acest lucru cu domnul Marian Staş, putem pilota un nou plan cadru.”

Concluzia domnului profesor:

“Este clar ce vrea să facă ministrul Educaţiei. Să propună guvernului „pilotarea” legii, a noilor planuri cadru şi a unui curriculum adaptat la noile planuri cadru în doar câteva şcoli. Pentru a nu periclita normele profesorilor şi a supăra sindicatele. Sunt foarte curios ce vor spune premierul, preşedintele Iohannis, departamentele juridice, despre acest concept nou pentru statul de drept: „pilotarea” aplicării unei legi.”

2. Realitatea din teren

În 14.02.2020, ministrul Educaţiei şi Cercetării emite Ordinul nr. 3261 privind aprobarea componenţei Comisiei de elaborare şi a Comisiei de validare a planurilor-cadru pentru învăţământul primar, gimnazial, liceal şi profesional, publicat în Monitorul Oficieal nr. 154 din 26.02.2020. Textul integral, actualizat, aici.

În 30.03, ministrul Educaţiei şi Cercetării îşi asumă public decizia iniţierii, prin HG, a unui proces de transformare a Şcolii ca sistem fără precedent pentru generaţia noastră, centrat pe arhitecturi curriculare moderne, prin aplicarea unei prevederi existente în legea organică în vigoare, privind posibilitatea funcţionării şcolilor-pilot.

Cele două procese se desfăşoară simultan. Asumarea publică de ieri nu face trimitere la celălalt demers instituţional, aflat în derulare, potrivit calendarului propriu. Şi reciproc. Nici primul proces nu este substitut pentru al doilea, după cum nici al doilea proces nu este substitut pentru primul.

E cu ŞI, nu cu SAU.

Repet: cu ŞI, nu cu SAU.

Prin urmare, domnule profesor, concluzia dumneavoastră este eronată. Tehnic. Factual. Activarea art. 26 LEN nu are legătură cu “pilotarea aplicării legii”. Afirm acest fapt în cunoştinţă de cauză, deoarece eu coordonez procesul pilotării, aşa cum bine ştiţi, deci mă pot pronunţa avizat. Acesta este şi motivul pentru care voi prezenta reperele strategice ale pilotării, într-o sesiune video FB, în această seară, în intervalul 6:15-6:45 p.m., sesiune urmată de un dialog cu echipa de conducere a Consiliului Naţional al Elevilor.

Cu tot respectul pe care vi-l port – şi pe care vi-l păstrez – eu citesc în concluzia formulată de dumneavoastră azi un proces de intenţie (detalii, aici) unfair, pe care îl apreciez drept cel puţin neelegant, inclusiv în ceea ce mă priveşte. Ca întotdeauna, fără excepţii, (vă) stau la dispoziţie 24/7 pentru continuarea conversaţiei noastre pe subiect - profesionist, nu tendenţios.

3. Echipa

Eu nu am afiliere politică. Prin urmare, activitatea mea instituţională şi prezenţele mele publice sunt libere de partizanate personale ori de altă natură. Spun ce am de spus. Sunt un om de echipă şi, în virtutea importanţei strategice a nevoii schimbări paradigmei Educaţiei în România, am acceptat deschis parteneriatul direct cu doamna ministru Monica Anisie pentru punerea în fapt a proiectului şcolilor-pilot prin activarea art. 26 LEN. Legea organică prevede această posibilitate, pe care acum o fructificăm.

Reafirm aprecierea mea pentru curajul şi viziunea ministrului Educaţiei şi Cercetării, de a decide pregătirea Hotărârii de Guvern pentru activarea art. 26 LEN, decizie comunicată public ieri. Am salutat acest gest, asumat într-un context social turbulent, impredictibil, ca pe un act asumat de leadership real, cu consecinţe strategice pozitive pentru sistemul public al Educaţiei din România. Acum este momentul propice accelerării instituţionale a procesului şi finalizării sale, prin adoptarea HG şi publicarea sa în Monitorul Oficial al Romîniei.

A consacra schimbarea paradigmei Educaţiei ca Proiect de Ţară este o misiune critică istorică, aflată acum pe cartul nostru. Proiectele de Ţară sunt cele a căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei.

Timpul va proba.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite