Visul Poloniei de a construi unul dintre cele mai mari aeroporturi din Europa este în pericol

0
Publicat:

Un proiect de construire a unuia dintre cele mai mari aeroporturi din Europa în mijlocul Poloniei este în pericol, din cauza schemelor promovate de partidul de dreapta și drept și justiție (PiS).

Avioane Boeing ale companiei LOT Foto Shutterstock
Avioane Boeing ale companiei LOT Foto Shutterstock

Mega-proiectul Central Communication Port, sau CPK în poloneză, ar putea înghiți până la 200 de miliarde de złoți (46 de miliarde de euro) pentru a construi un aeroport pe terenuri agricole la aproximativ 40 de kilometri sud-vest de Varșovia, deservit de 2.000 de kilometri de cale ferată de mare viteză care îl leagă de majoritatea orașelor poloneze.

PiS a intenționat să gestioneze 40 de milioane de pasageri și un milion de tone de marfă pe an când prima etapă va fi finalizată în 2028, ajungând la 65 de milioane de pasageri până în 2060.

Acest lucru l-ar face unul dintre cele mai mari aeroporturi din Europa, depășind Londra Heathrow. Susținătorii schemei prevăd că va fi profitabilă și va contribui la transformarea Poloniei într-un centru important pentru pasageri și marfă.

Cu toate acestea, alegerile generale din 15 octombrie din țară, în care o coaliție de partide de opoziție a câștigat majoritatea parlamentară, au schimbat atmosfera în jurul CPK.

Înainte de alegeri, Donald Tusk, liderul partidului Coaliția Civică și probabil nou prim-ministru luna viitoare, a numit schema o „idee bolnavă”.

De la vot, partidele de opoziție au spus că doresc ca CPK să fie analizat înainte de a-i determina viitorul.

Cu siguranță vom efectua un audit al acestui proiect, deoarece costurile sale sunt atât de mari încât vor avea implicații macroeconomice. Trebuie să facem o verificare independentă dacă un aeroport de această amploare este de fapt ceea ce are nevoie Polonia”, a declarat pentru POLITICO Andrzej Domański, un deputat nou ales cu Platforma Civică, care este văzut ca un candidat probabil pentru următorul ministru de finanțe.

În timp ce opoziția meditează, PiS și susținătorii săi caută

Polonia trebuie să-și stabilească noi obiective ambițioase în viitor, cum ar fi construirea CPK-ului pentru a deveni fereastra Poloniei către lume”, a declarat președintele susținut de PiS Andrzej Duda în ședința inaugurală a noului parlament săptămâna trecută.

Marcin Horała, deputatul PiS și ministrul adjunct al politicii regionale, care se ocupă de CPK, a încercat să se asigure că proiectul nu poate fi abandonat prin semnarea unui val de acorduri înainte de alegeri — inclusiv un acord cu un consorțiu de Aeroporturi Vinci și IFM Global Infrastructure Fund va investi până la 8 miliarde de złoty în schimbul unui pachet minoritar în compania care va opera aeroportul.

De asemenea, compania care conduce proiectul a anunțat recent achiziția a peste 100 de trenuri pentru a deservi aeroportul din toate colțurile Poloniei.

„Dacă opoziția ar renunța la acest proiect, costul ar fi gigantic, atât de mare încât este dificil de estimat”, a avertizat Horała luna trecută.

Dar Horała și-a subminat, de asemenea, credibilitatea în fața opoziției, mergând pe calea războiului împotriva lui Tusk în trecut, acuzându-l că a mințit și că este în comun cu Berlinul pentru a ucide un proiect care ar putea amenința interesele de afaceri germane.

Strângerea numerelor

În ciuda tuturor criticilor pe care le primește CPK, ideea nu este complet ciudată, a spus analistul aviatic John Strickland.

Avantajul pentru acest hub planificat este deficitul de capacitate aeroportuară europeană. Pentru LOT [operatorul de pavilion al Poloniei], ar oferi capacitate de creștere și ar permite extinderea dezvoltării traficului său geografic est-vest”, a spus Strickland.

Dar József Váradi, CEO al companiei maghiare low-cost Wizz Air, este sceptic cu privire la necesitatea unui hub central uriaș în Polonia, unde compania sa operează pe 13 aeroporturi.

Acesta este singurul proiect aflat în prezent pentru dezvoltarea aeroporturilor în întreaga Europă”, a spus Váradi.

Aceste planuri nu merg niciodată conform proiecției bugetului și mai ales în context european tind să moară înainte de a se naște”, a spus Váradi, referindu-se la extinderea aeroporturilor Heathrow și Berlin Brandenburg, ambele afectate de întârzieri și depășiri de costuri. „Există o mulțime de aeroporturi disponibile în Polonia și, evident, acesta este un set ușor diferit de operațiuni decât a avea un aeroport imens care încearcă să canalizeze totul prin el.”

LOT, cel de-al 18-lea transportator din Europa, cu o flotă de puțin peste 70 de avioane, ar avea greutăți să deservească acele milioane suplimentare de pasageri.

Provocarea va fi convingerea companiilor aeriene să-l folosească, precum și a transportatorilor low cost. Taxele de aeroport reprezintă o parte semnificativă a costurilor companiilor aeriene, iar recuperarea costurilor de investiții va însemna probabil că acestea sunt mari, provocând rezistență companiilor aeriene”, a adăugat Strickland.

Favorizarea CPK este structura aeroportuară existentă a Poloniei.

Cel mai mare aeroport al țării (și singurul său hub real) este Varșovia Chopin. Înainte de COVID, s-a ocupat de aproximativ 18 milioane de pasageri – doar mai puțin de capacitatea sa de 20 de milioane.

Când aeroportul a fost construit în 1934, era departe de centrul Varșoviei, dar orașul a crescut de atunci în jurul lui, ceea ce face dificilă extinderea. Experiența recentă a Amsterdam Schiphol, unde guvernul olandez a încercat să reducă zborurile pentru a reduce zgomotul, arată că aeroporturile din apropierea orașelor au un viitor zbuciumat.

De asemenea, întunecă perspectivele proiectului este și Pactul verde al UE, care urmărește să reducă emisiile de gaze cu efect de seră din transport. Începând din 2027, companiile aeriene din UE vor trebui să plătească pentru poluarea cu carbon în cadrul Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii al blocului, iar Bruxelles-ul descurajează zborurile pe distanțe scurte.

Cu toate acestea, Polonia nu are un adevărat hub de marfă, companiile de curierat favorizând aeroporturile din Germania.

Sebastian Mikosz, fost CEO LOT, a declarat presei poloneze că, deși s-ar putea să nu existe o cerere pentru un proiect uriaș precum CPK, „ceea ce este nevoie este un aeroport mare de transfer, cu o capacitate de 30-35 de milioane de pasageri pe an”.

CPK implică și riscuri politice. Localnicii care se confruntă cu exproprierea se opun cu tărie proiectului, în timp ce un sondaj recent a constatat că 51% dintre polonezi doresc ca CPK să continue, în timp ce 40% se opun.

Aș fi înclinat să cred că este prea mare, dar credem în o politică bazată pe dovezi, astfel încât să putem confirma sau revizui această viziune. Dar nu am luat decizia de a anula proiectul CPK sau orice alt proiect [PiS]”, a spus Domański.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite