Trenule, maşină mică… Românii merg cu trenul de trei ori mai puţin decât media UE. Care sunt motivele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii călătoresc cu trenul, într-un an, o treime din distanţa pe care o străbat cetăţenii Uniunii Europene, în medie, pe calea ferată. Cauza principală este raportul neconvenabil calitate-preţ.

Cererea pentru transportul feroviar, în România, calculată la kilometri parcurşi per pasager, este de trei ori mai mică decât în alte state europene, arată un document oficial, semnat de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, fost manager al CFR Călători, scrie Profit.ro. 

Astfel, românii care aleg să meargă cu trenul parcurg, anual, circa 215 km, în timp ce media europeană este de 650 km, de aproape trei ori mai mult.

Motivele

Potrivit ministrului Transporturilor, o cauză este reprezentată de tarifele ridicate, care limitează oportunităţile de a atrage noi călători şi reduc venitul net al sistemului feroviar.

„Comparativ cu ţările care dispun de o capacitate similară a reţelei feroviare raportată la numărul de locuitori, rata de utilizare a căii ferate în România este scăzută. În urma unei analize comparative s-a observat că tarifele de transport feroviar din România sunt relativ mari faţă de alte ţări europene, raportate la puterea de cumpărare din aceste ţări din UE”, arată ministrul Dan Costescu.

De asemenea, starea proastă a infrastructurii feroviare afectează durata de călătorie, iar vechimea garniturilor de tren nu asigură condiţiile optime, moderne, de călătorie. În document se arată că jumătate din garniturile de tren folosite de CFR Călători au peste 60 de ani vechime.

„Vechimea medie a garniturilor de trenuri este de aproximativ 35 de ani, dar există şi unităţi care au o vechime de peste 60 de ani, 50% din acestea fiind încă în folosinţă. Locomotivele diesel electrice, locomotivele diesel şi ramele diesel sau electrice au o vechime mai amre de 30 de ani, cu o rată de utilizare redusă. Garniturile de tren învechite sunt în general mai puţin fiabile şi necesită mai multe lucrări de întreţinere pentru a furniza servicii de o calitate similară cu cea a operării unui parc feroviar modern”, afirmă ministrul în document, potrivit Profit.ro.

Trenurile din noul parc feroviar Desiro, cu o vechime de 8 ani, sunt folosite în proporţie de aproape 80%, iar, în prezent, se află într-un program de revizie.

Ministrul Transporturilor se declară nemulţumit şi de consecinţele apariţiei operatorilor privaţi pe reţeaua feroviară interoperabilă. Concurenţa tot mai mare nu a avut ca rezultat creşterea numărului de călători, faţă de situaţia iniţială, ci numai „divizarea segmentelor de piaţă şi cheltuieli suplimentare generate de finanţarea de servicii care iniţial erau făcute de un singur operator, în paralel cu scăderea încasărilor directe către statul român”.

Măsurile

Dan Costescu propune un management mai eficient al cererii de piaţă, prin schimbarea graficelor de mers pe rutele solicitate. Ministerul are în plan şi creşterea bugetului pentru întreţinere şi reperaţii capitale, reabilitarea liniilor feroviare, pentru ca trenurile să atingă viteze mai mari, şi extinderea liniilor electrificate. De asemenea, ministerul are în vedere efectuarea lucrărilor de întreţinere, mai mult  pe timp de noapte, decât în timpul zilei, precum şi implementarea unei strategii pentru prevenirea călătoriilor frauduloase.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite