Tot mai mulți români vor să-și renegocieze contractele de împrumut: Numărul cererilor a crescut cu 23%

0
Publicat:

Numărul românilor care s-au adresat CSALB în perioada T1 2023 a cunoscut o creștere în anul curent (aproximativ 23%) în raport cu T1 2022, potrivit informațiilor date luni publicității.

Mai mulți oameni stau la o masă pe care sunt așezate pahare cu apă
Tot mai mulți români vor să-și renegocieze contractele cu banca

Dacă ne raportăm la cazurile rezolvate (prin hotărâri sau prin înțelegere amiabilă după sesizarea CSALB), rezultatele la sfârșitul T1 al acestui an sunt cu 20% mai bune față de aceeași perioadă a anului trecut, fiind în creștere atât numărul de dosare constituite, precum și numărul soluționărilor amiabile directe dintre părți (dar după sesizarea CSALB)”, se arată în raportul de activitate al instituției.

În primele trei luni din 2023, 149 de consumatori au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere, hotărâre finală – soluție acceptată de ambele părți), iar 148 de consumatori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/IFN-urile, după ce au apelat la CSALB. Situația este mai bună decât cea din perioada similară/T1 a anului 2022, când au fost înregistrate 137 hotărâri (creștere cu 10% a acestui reper statistic) și 112 de înțelegeri amiabile (creștere cu 33% în acest an).

În primul trimestru al anului au fost închise 73 de procese în instanță, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB.

Începând cu T1 2020 și persoanele juridice se pot adresa CSALB pentru probleme legate de serviciile de plată și emiterea de monedă electronică. CSALB a primit 3 astfel de solicitări în perioada de referință, însă instituțiile financiare cărora le erau adresate au refuzat 2 dintre ele, o cerere fiind încă în fază de analiză.

Numărul de cereri înregistrate în perioada T1 2023 (884 de cereri) reflectă o creștere de aproximativ 23% în comparație cu nivelul atins în perioada T1 2022 (716 cereri). Evoluția organică se datorează și lunilor marcate de creșterea generalizată a prețurilor (în condițiile continuării războiului din apropierea granițelor României), precum și de evoluția indicilor ROBOR și IRCC, în funcție de care se calculează ratele lunare ce trebuie plătite, în cazul creditelor cu dobândă variabilă. Mulți consumatori întâmpină dificultăți reale de plată, iar aceste circumstanțe justificate necesită identificarea unor soluții de reechilibrare a obligațiilor contractuale (solicitările fiind trimise direct creditorilor sau fiind formulate prin intermediul CSALB).

Din totalul cererilor primite până la finalul T1 2023, 573 adresau diverse spețe în relația cu banca (65% din total), în vreme ce 311 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile (35% din total).

Astfel, față de finalul T1 2022, ponderea cererilor adresate IFN-urilor a scăzut: de la 41% din total T1 2022, până la 35% din total în T1 2023.

Numărul cererilor adresate băncilor a crescut la 65%

Complementar, ponderea cererilor adresate băncilor a crescut ușor, de la 59% în T1 2022, la 65% din total în T1 2023.

În acest perimetru statistic fiind, CSALB precizează și faptul că, în primele trei luni ale acestui an, cererile de radiere a înregistrărilor din Biroul de Credit (BC) au cunoscut o evoluție similară cu situația anului trecut.

Astfel, la sfârșitul T1 2023, se înregistrează un număr de 355 cereri de ștergere a înregistrărilor din BC (104 în raport cu băncile + 241 în raport cu IFN-urile), numărul acestui tip de cereri înregistrat în întregul an 2022 fiind de 1.034 (317 în raport cu băncile și 717 în raport cu IFN-urile). Reamintim că cererile care au ca obiect probleme referitoare la Biroul de Credit, programul Prima Casă, creditele cesionate sunt în majoritate clasate deoarece, în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate sau este imposibilă o astfel de negociere.

Numărul total de dosare constituite la finalul T1 2023 a ajuns la 204, dintre care 200 au fost formate în relația cu băncile, în vreme ce la nivelul IFN-urilor au fost constituite 4 dosare (comparativ, în primele trei luni ale anului 2022 s-au format 181 dosare, ceea ce înseamnă o creștere de aproximativ 13% în anul curent). Dintre dosarele formate în acest an, 149 s-au finalizat printr-o hotărâre (părțile au acceptat soluția propusă de conciliator), alte 46 dosare aflându-se în curs de procesare/negociere. În 8 dosare, una dintre părți a refuzat soluția propusă de conciliator și s-a pronunțat o încheiere, iar într-un dosar una dintre părți s-a retras.

Ponderea dosarelor soluționate și finalizate printr-o hotărâre (prin împăcarea părților) depășește perioada similară a anului trecut. Numărul hotărârilor din acest an este de 149, comparativ cu situația din perioada similară a anului anterior, când se înregistrau doar 133 hotărâri (creștere de 12% în acest an).

Totodată, până la finalul T1 2023, 148 cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 56 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 92 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.

La finalul T1 din acest an, au fost înregistrate aproximativ 687 de solicitări telefonice, iar un număr de 126 persoane/consumatori au accesat chat-ul de pe site-ul CSALB.

Pe de altă parte, marți, 25 aprilie, CSALB organizează un al doilea dialog live între conciliatorii CSALB și consumatori, la care va participa și Irina Chițu, director Finzoom.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite