Țițeiul rusesc nu mai poate fi importat din 5 decembrie. Importurile României au fost cu 25% mai mari

0
0

România a produs, în primele nouă luni, o cantitate de ţiţei de peste 2,19 milioane de tone echivalent petrol (tep), cu 148.300 tep (-6,3%) mai mică faţă de cea produsă în perioada similară din 2021.

Producția de țiței a României a scăzut cu 6,3%. Foto AFP
Producția de țiței a României a scăzut cu 6,3%. Foto AFP

Importurile de ţiţei s-au ridicat, în perioada menţionată, la 6,469 milioane tep, fiind cu 1,279 milioane tep (+24,7%) peste cele din perioada ianuarie-septembrie 2021.

Conform estimărilor Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, producţia de ţiţei este estimată pentru 2022 la 3,17 milioane tep (minus 2,3% faţă de 2021) şi în 2023 la 3,095 milioane tep (minus 2,3%).

Importurile sunt preconizate la 7,25 milioane tep în 2022 (plus 6,4%) şi la 7,83 milioane tep în 2023 (plus 6,5%).

Țițeiul rusesc nu mai poate fi importat de luni, 5 decembrie

În iunie 2022, Consiliul a adoptat un al șaselea pachet de sancțiuni care, printre altele, interzice achiziționarea, importul sau transferul de țiței și de anumite produse petroliere din Rusia către UE. Restricțiile se vor aplica de la 5 decembrie 2022 pentru țiței și de la 5 februarie 2023 pentru alte produse petroliere rafinate. 

Așadar, și companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar produse petroliere rusești, până pe 5 februarie 2023.

Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk, potrivit unei analize efectuate de Profit.ro.

Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi.

România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.

În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină derulate prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (peste o treime din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri