Tarom nu mai are bani să plătească ratele: Ce soluție a găsit iar Ministerul Transporturilor

0
Publicat:

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de OUG în care renunță la majorarea capitalului social al Aeroportului Traian Vuia din Timișoara și redirecționează banii către Tarom.

Avion Tarom la sol
Tarom nu mai are bani să plătească ratele bancare

„Se propune abrogarea alineatelor (5) și (6) ale art. (40) din Legea nr. 368/2022, având în vedere că majorarea capitalului social la Societatea Națională ”Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia” S.A. nu se mai poate efectua în anul 2023.

Din suma disponibilizată, se propune alocare a 8.224 mii lei pentru majorarea, în condițiile legii, a capitalului social la Compania TAROM. Astfel alineatului (7) al art. 40 din Legea nr. 368/2022 va fi modificat în sensul creșterii sumei prevăzute pentru majorarea capitalului social al Companiei TAROM, de la 12.518 mii lei la 20.742 mii lei”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de OUG.

Potrivit acesteia, „neadoptarea acestei măsuri imediat, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonanței de urgență, ar avea consecințe negative asupra TAROM, prin creșterea costurilor cu creditul contractat dar și pentru bugetul de stat având în vedere calitatea de garant a Ministerului Finanțelor”.

În sprijinul acestui demers, Ministerul Transportului a invocat faptul că încă din 2022 Aeroportului din Timișoara îi fusese alocată, prin bugetul ministerului, suma de 29,995 milioane de lei destinată majorării capitalului social în vederea finanțării obiectivului de investiţii "Centru logistic destinat gestionării transportului aerian de mărfuri".

Hotărârea adunării generale a acționarilor de la Aeroportul Timișoara a fost însă atacată în instanță de unul dintre acționari, aplicarea acesteia fiind suspendată până la soluționarea cazului.

În această situația o parte din suma de 29.995 mii lei prevăzută în bugetul Ministerului Transporturilor (...)  ar putea fi alocată Companiei TAROM, pentru majorarea capitaluilui social cu suma necesară achitării ratei la Banca Transilvania, scadentă în luna decembrie 2023”, se precizează în document.

Ministerul Transporturilor amintește, de altfel, situația financiară dificilă în care se afla Tarom și faptul că a notificat la Comisia Europeană planul de restructurare al companiei, plan care se află în prezent în evaluarea Comisiei Europene,

În conformitate cu planul de restructurare, Compania TAROM va deveni profitabilă începând cu anul 2025.

„În prezent toate resursele financiare proprii sunt  direcționate spre achitarea cheltuielilor curente necesare funcționării companiei  și implementarea măsurilor din planul de restructurare”, precizează ministerul.

În baza prevederilor OUG 139/2020, compania TAROM este beneficiara unui ajutor de stat individual pentru acoperirea pierderilor generate de pandemia COVID-19, acordat sub forma unui împrumut contractat de la Banca Transilvania, pe o perioadă de 6 ani, și garantat de stat, prin Ministerul Finanțelor.  

MT amintește că responsabilitatea privind constituirea surselor de rambursare a împrumutului revine atât Companiei TAROM, cât și Ministerului Transporturilor, dar și faptul că, la data de 1 noiembrie 2023 Tarom a notificat MT u privire la „imposibilitatea  constituirii surselor de finanțare pentru achitarea ratei scadente la data de 17 decembrie 2023, în cuantum de 8.224 mii lei”.

Ministerul subliniază că în cursul anului 2023, TAROM a achitat din surse proprii toate dobânzile lunare la credit, precum și o parte din suma aferentă ratelor trimestriale.

„Pentru o parte din rate, sursa de finanțare a fost constituită în conformitate cu articolul 47 alin. (7) și (8) din Legea nr. 368/2022 a bugetului de stat pe anul 2023. Suma prevăzută în Legea nr. 368/2022 pentru majorarea capitalului social la Compania TAROM este în prezent cheltuită integral”, se arată în document.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite