Studiu GfK: În România retailul creşte peste media europeană, dar avem printre cele mai mici puteri de cumpărare
0Afacerile din retail vor continua să se consolideze şi în 2016, pentru România fiind estimată o evoluţie pozitivă de 7%, chiar dacă România are printre cele mai scăzute puteri de cumpărare din Europa, arată un studiu GfK.
Potrivit analizei, economia a crescut, iar rata şomajului a scăzut în majoritatea ţărilor europene, în 2015. Această evoluţie se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% faţă de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetăţean UE o medie anuală de 15,948 € pentru consum, chirie, economii şi contribuţii pentru pensii, arată GfK.
Puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situaţia este asemănătoare celei din fostele ţări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herţegovina, Macedonia şi Albania. Regiunile ţării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt faţă de restul ţării sunt: Bucureşti şi judeţele Timiş şi Cluj.
„Consolidarea afacerilor din retail de anul trecut va continua şi în 2016. Pentru ţările UE, creşterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluţii pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă pieţele mai mature. Ne aşteptăm, de asemenea, la o dinamică robustă în retail în Suedia (+5%) şi Spania (+4%)“, arată studiul GfK.
Potrivit studiului, în 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie şi combustibil, precum şi de o situaţie economică bună şi o creştere a veniturilor în multe ţări europene. Totuşi, printre principalii beneficiari ai acestor condiţii favorabile nu s-a numărat şi retailul.
Pe acest fond, tendinţa de declin a ponderii cheltuielilor populaţiei în retail a continuat şi în 2015. Cota medie pentru toate ţările este de 30%. În timp ce consumatorii au mai mulţi bani disponibili, cheltuiesc aceşti bani în principal pentru servicii, călătorii şi activităţi recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail, mai arată studiul.
În luna februarie 2016, Comisia Europeană a prognozat o creştere a preţurilor în 2016 de 0,5%, datorată politicii ceva mai expansive a băncii centrale şi relansării economice. Dar, aşteptările legate de inflaţie sunt atenuate de preţurile scăzute pentru materiale brute. În mai multe ţări europene a avut loc mai degrabă o deflaţie anul trecut. Totuşi, pentru 2016, Comisia Europeană anticipează preţuri în scădere numai în Slovenia (-0,3%), România (-0,2%), Lituania (-0,1%) şi Bulgaria (-0,1%).
Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape 3%, la puţin sub 4,200 euro pe metru pătrat. Aceasta este o veste bună pentru retail care a avut câştiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe pieţele mai mature şi retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiţii.
Magazinele neprofitabile au fost închise, ca parte a digitalizării ofertelor retailerilor şi a soluţiilor omnichannel. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elveţia şi Luxemburg, iar cele mai mici din estul şi sudul Europei – totuşi, ţările din această regiune câştigă teren în mod continuu.
„2015 a fost un an bun pentru consumatorii europeni. Economia Uniunii Europene a crescut cu aproape 5%, iar rata şomajului a scăzut în majoritatea ţărilor. Consumul casnic a crescut semnificativ. Ratele scăzute ale dobânzilor la depozite au făcut economisirea mai puţin atractivă, astfel încât mulţi consumatori au ales să îşi cheltuiască banii, principalul beneficiar fiind retailul. Există însă diferenţe mari între diferite regiuni ale Europei. Incertitudinile politice şi economice există în paralel cu evoluţiile pozitive. Vom vedea cum va fi influenţată disponibilitatea de cumpărare în rândul consumatorilor europeni de criza refugiaţilor şi de ameninţările teroriste asupra Europei, precum şi de deficienţele în economiile emergente“, explică Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK
Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri şi puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2015 pentru monedele naţionale în cauză (aşa cum sunt ele raportate de Comisia Europeană).