Câte malluri mai suportă Bucureştiul. Capitala are peste un milion de metri pătraţi de spaţii de retail şi aşteaptă două noi malluri - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa de comerţ modern a Bucureştiului aşteaptă ca în acest an să-i fie livrate două noi centre comerciale, în condiţiile în care Capitala are în prezent opt malluri care au fost construite începând cu 1999.

Marii dezvoltatori imobiliari specializaţi în proiecte de retail au sesizat potenţialul ridicat pe care îl are Bucureştiul şi au căpătat curaj în ceea ce priveşte construcţia de centre comerciale. Cu o populaţia de aproape 1,9 milioane de locuitori, capitala României are o densitate de 8.500 de locuitori pe kilometru pătrat, cifră care atrage atenţia celor specializaţi pe sectorul de comerţ.

În prezent, Bucureştiul are opt malluri, alte două fiind în diverse stadii de construcţie. Mai mult, dacă cele funcţionale au ocupată aproape întrega capacitate, cele în construcţie au deja cereri pentru închiriere de spaţii. 

Specialiştii în consultanţă imobiliară spun că numărul mallurilor ar putea să crească, pe fondul cererii de spaţii comerciale. „În perioada premergătoare crizei, pe arterele emblematice ale Bucureştiului, cum sunt Victoriei şi Magheru, chiriile erau aproape insuportabile. Efectul a fost că aceste zone s-au golit de magazine, care s-au mutat în mall-uri. Din acesl moment numărul acestor centre a crescut“, spune Radu Zilişteanu, analist imobiliar şi profesor de economie.

Stocul de spaţii pe piaţa de retail românească a ajuns anul trecut la 2,8 milioane de metri pătraţi, din care peste un milion de metri pătraţi în Bucureşti, aceasta fiind cea mai mare piaţă din România, arată un raport al companiei de consultanţă imobiliară JLL.

La început a fost Bucureşti Mall

Primul mall din Capitală a fost deschis în zona Vitan în 1999. Bucureşti Mall este primul centru comercial modern din Capitală şi are o suprafaţă închiriabilă de 36.000 de metri pătraţi. Spaţiul comercial a fost amenajat pe „scheletul“ unui fost „circ al foamei“ din  perioada comunistă şi a reprezentat o investiţie de 35 de milioane de euro. Proprietarul centrului comercial este compania turcă Anchor Group, unii din  primii jucători pe piaţa de real estate din România.

Plaza Romania, al doilea mall

Plaza Romania a fost inaugurat în 2004, în urma unei investiţii estimate la 45 de milioane de euro. Proprietari sut tot turcii de la Anchor Group.  Centrul comercial are o suprafaţă închiriabilă de 41.000 de metri pătraţi şi găzduieşte 150 de magazine şi este situat între cartierele Militari şi Drumul Taberei. 

„Proiectul Băneasa“

Băneasa Shopping City este unul dintre cele mai cunoscute centre comerciale de la marginea Bucureştiului şi a fost inaugurat în 2008. Acesta aparţine omului de afaceri Puiu Popoviciu şi a fost construit de compania franceză Bouygues. Investiţia a fost de 150 de milioane de euro, iar centrul are o suprafaţă închiriabilă de 85.000 de euro.

Liberty Center, mallul din Rahova

Liberty Center din Rahova a fost inaugurat tor în 2008 şi este construit pe structura unui „circ al foamei“, ca şi Bucureşti Mall. Are o suprafaţă de 25.000 de metri pătraţi şi a costat 70 de milioane de  euro. La inaugurare, Liberty Center deţinea primul patinoar acoperit într-un spaţiu comercial. Acest mall este deţinut de compania nord-irlandeză Mivan şi familia Awdi.

AFI – fiţe de Cotroceni

AFI Cotroceni a fost inaugurat în 2009 şi reprezenta cea mai mare investiţie într-un spaţiu comercial la acea vreme, 300 de milioane de  euro. Centrul comercial este deţinut de compania AFI Europe, parte a grupului Africa Israel şi are o suprafaţă închiriabilă de 76.000 de metri pătraţi. 

Sun Plaza, mallul cu metrou

Sun Plaza a fost dezvoltat în urma unei investiţii de 200 de milioane de euro, în 2010. Centrul comercial Sun Plaza a fost dezvoltat de Sparkassen Immobilien, divizia de investiţii imobiliare a grupului Erste Bank. Începând cu data de 5 septembrie 2013, Sun Plaza este administrat de CBRE România. Centrul comercial are o suprafaţă închiriabilă de 80.000 de metri pătraţi şi are acces direct la metroul de la Piaţa Sudului. 

Ofensiva NEPI

Promenada Mall a fost inaugurat în 2013 şi a fost dezvoltat de fondul de investiţii Raiffeisen Evolution. Construcţia, ridicată în zona Floreasca, a costat 130 de milioane de euro. La scut timp de inaugurare centrul comercial a fost cumpărat de fondul de investiţii sud-african NEPI. Mega Mall este o investiţie finalizată anul trecut tot de NEPI. Centrul comercial este situat în cartierul Pantelimon, în aproierea Arenei Naţionale şi a costat 165 de milioane de euro. Centrul are o suprafaţă închiriabilă de 72.000 de metri pătraţi.

Malluri în construcţie

Pe fondul creşterii consumului, centrele comerciale moderne sunt şi ele în ofensivă. 

Park Lake Plaza, mall-ul din Parcul Titan din Capitală ar urma să fie inaugurat în acest an. La începutul lui 2016, era anunţat deja un grad de ocupare de peste 70%. Grupul de investiţii privat din Irlanda, Caelum Development a alocat acestui proiect 180 de milioane de euro. Suprafaţa închiriabilă este de 70.000 de metri pătraţi.

Veranda Mall este o investiţie românească şi apartine familiei lui Florin Pogonaru, preşedintele  Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România. Investiţia în centrul comercial situat chiar în vecinătatea pieţei Obor, se ridică la circa 60 de milioane de euro. Cu o suprafaţă de 28.000 de metri pătraţi, mall-ul are deja, în stadiul de construcţie, o rată de ocupare de 70%.

INFOGRAFIE harta mallurilor Bucuresti
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite