Guvernul a exceptat Tarom de la legea privind întărirea disciplinei financiare. Liber la angajări şi salarii mai mari

Guvernul a exceptat Tarom de la legea privind întărirea disciplinei
financiare. Liber la angajări şi salarii mai mari

Bugetul companiei Tarom nu va mai fi aprobat prin hotărâre de guvern, ci prin ordin al ministrului Transporturilor, prin exceptare de la legea privind întărirea disciplinei financiare, iar operatorul aerian are acum liber la a face angajări, la majorarea de salarii şi la investiţii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Exceptarea s-a făcut pe motiv că aplicarea unor prevederi legale actuale impune o serie de condiţii restrictive şi pun compania în inferioritate concurenţială. Anterior, Curtea de Conturi a descoperit că Tarom încălca deja această lege, plătind ilegal peste 200.000 lei pentru organizarea de zile festive.

Prin noul act normativ, potrivit notei de fundamentare, se are în vedere introducerea unor noi alineate care să prevadă „obiectivul companiei - desfăşurarea activităţilor de transport în condiţii de siguranţă, securitate şi eficienţă”.

De asemenea, prin acesta, Guvernul stabileşte că bugetul Tarom va fi aprobat prin exceptarea companiei de la legea privind întărirea disciplinei financiare. „ Pe perioada cât statul este acţionar majoritar, bugetul de venituri şi cheltuieli al Societăţii ”Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” - S.A. se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea adunării generale a acţionarilor, societatea fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26 din 21 august 2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare”, se arată în proiect.

Motivele invocate de Guvern sunt că prevederile actuale pun compania de stat în inferioritate faţă de concurenţi.

„Aplicarea prevederilor legale actuale privind fundamentarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acţionar unic sau majoritar, impune o serie de condiţii restrictive care aplicate Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM - S.A pun compania în inferioritate concurenţială, creând un cadru de funcţionare necompetitiv în raport cu ceilalţi operatori aerieni, români sau străini, din domeniu, într-un mediu concurenţial complet liberalizat în ceea ce priveşte accesul pe piaţa serviciilor de transport aerian şi politicile tarifare, limitează dezvoltarea, creează deficit de personal specializat în cadrul companiei şi produce sincope în gestionarea eficientă a bugetului de venituri şi cheltuieli”, arată actul normativ.

Tarom a reclamat că legislaţia actuală împiedică angajarea sau menținerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piața muncii și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii.

Acum, compania are liber atât să facă angajări, cât şi să ofere salarii mai mari.

Bani pentru zile festive

În raportul pentru anul 2013, Curtea de Conturi arăta că Tarom a cheltuit o sumă estimată la peste 200.000 lei pentru achiziţia de bunuri pentru organizarea de zile festive, contrar prevederilor legale privind reducerea cheltuielilor şi în condiţiile în care înregistrează pierderi.

„Au fost achiziţionate bunuri pentru organizarea de zile festive, estimate la suma de 206 mii lei, contrar prevederilor legale privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărire a disciplinei financiare, în condiţiile în care compania a înregistrat pierderi pe ultimii 2 ani”, se arată în raportul instituţiei pentru anul 2013, citat de Mediafax.

Instituţia a recomandat atunci companiei aeriene stabilirea „întinderii prejudiciului determinat de plata nelegală a cheltuielilor efectuate pentru organizarea de evenimente în anii 2012 şi 2013 şi recuperarea acestuia, potrivit legii.

Totodată, Curtea de Conturi a solicitat Consiliului de Administraţie o analiză a cauzelor care au condus la nerespectarea prevederilor OUG 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice şi întărirea disciplinei financiare, prin suportarea unor cheltuieli interzise de lege, precum şi dispunerea măsurilor pentru stabilirea răspunderii persoanelor vinovate.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările