Gata cu ajutoarele de stat la Ford Craiova

Ministerul Finanţelor a sistat plata ajutoarelor de stat către Ford România, deoarece compania nu şi-a îndeplinit planul de investiţii asumat la privatizarea Automobile Craiova. Compania Ford a realizat până acum doar un sfert din investiţiile asumate, deşi se angajase să aloce 675 de milioane de euro fabricii din Bănie până în 2012.

Ştiri pe aceeaşi temă

În 2007, când a cumpărat Automobile Craiova, producătorul american de automobile Ford şi-a asumat prin contractul de privatizare că va investi în Oltenia nu mai puţin de 675 de milioane de euro. Aceasta în condiţiile în care compania a plătit doar 57 de milioane de euro pentru 72% din uzina craioveană.

Un an mai târziu, Ministerul Finanţelor a aprobat celor de la Ford un ajutor de stat în valoare totală de 143 de milioane de euro, cu condiţia realizării integrale a investiţiilor asumate.

Finanţele închid robinetul de bani

Însă timpul a trecut şi Ford nu a făcut mai nimic din ce a promis. Anul trecut, producătorul de maşini a cerut modificarea contractului de privatizare şi prelungirea termenului în care trebuie să realizeze aceste investiţii. Spre exemplu, în primele patru luni ale acestui an, uzina din Craiova a produs doar 3.000 de maşini, deşi în 2011 producţia ar fi trebuit să fie de 250.000 de unităţi. Putem spune astfel că pe poarta uzinei Ford ies într-o lună mai puţine maşini decât produce Dacia într-o singură zi.

Totuşi, declaraţiile oficialilor Guvernului la adresa investitorului american au fost, de fiecare dată, pe un ton cel puţin prietenos. Iată însă că autorităţile au decis să taie ajutoarele de stat pe care le primeau americanii.

„Ford Romania SA a înregistrat întârzieri în realizarea investiţiilor, astfel încât faţă de cuantumul ajutorului de stat prevăzut a se acorda în perioada 2008 - 2010, de 65,55 milioane de euro, Ministerul Finanţelor Publice a plătit 17,6 milioane de euro, proporţional cu gradul de realizare a investiţiilor", se arată într-un răspuns al Ministerului Finanţelor, publicat de „Gazeta de Sud".

Reiese astfel că producătorul de maşini a realizat doar un sfert din investiţiile asumate pentru aceşti ani. Contactaţi de „Adevărul", oficialii Ford nu au dorit să comenteze informaţiile.

Ford avea deja o bilă neagră la capitolul ajutoare de stat. Comisia Europeană a descoperit un ajutor de ilegal acordat la momentul privatizării, în valoare de 27 de milioane de euro, bani pe care producătorul auto a trebuit să-i returneze statului român. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările