Care au fost marii câştigători şi perdanţi Black Friday. Topul plăţilor în 2021, faţă de 2020 şi 2019

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Un top al plăţilor cu cardurile Revolut în acest weekend care a marcat Black Friday indică magazinele de echipamente electronice şi electrocasnice pe primul loc în topul categoriilor cu cele mai mari sume cheltuite de români în acest an.

Principala constatare este aceea că, în 2021, a crescut suma medie cheltuită de fiecare utilizator, comparativ cu acum un an sau faţă de acum doi ani (de la 69,7 EUR în 2020 la 72,3 EUR de BF 2021, în timp ce în 2019 a fost de 56 EUR/utilizator). De asemenea, topul principalelor categorii şi al comercianţilor s-a modificat sensibil. Spre deosebire de anul trecut, categoria restaurante, baruri şi cafenele a revenit în top 5 categorii pentru care au fost înregistrate tranzacţii importante, în weekend-ul de Black Friday 2021. 

Top comercianţi de BF 2021  

În mod previzibil, platformele de e-commerce au fost cele care au atras cea mai mare parte a interesului consumatorilor de Black Friday (12 - 14 noiembrie 2021), dar în top 5 categorii am regăsit şi service-urile auto, în condiţiile în care şoferii sunt nevoiţi să îşi echipeze de iarnă maşinile. 

Cum întreaga ţară se confruntă cu o situaţia sanitară dificilă şi cu restricţii din cauza pandemiei, 60% din tranzacţiile realizate în aceste zile au fost făcute online. Faţă de anul trecut, a fost înregistrată o creştere importantă a sumelor cheltuite pentru achiziţii online, cu 101%, dar şi faţă de 2019, cu toate că anul trecut a fost, de asemenea, înregistrată o sumă totală a achiziţiilor în creştere cu 228%, faţă de BF 2019.  

Top categorii cu cele mai mari sume cheltuite de români de BF 2021

I. Magazine de echipamente electronice şi electrocasnice 

II. Magazine alimentare şi supermarket-uri 

III. Mărfuri generale

IV. Restaurante, cafenele, baruri

V. Service-uri auto 

Numărul utilizatorilor care au făcut achiziţii de Black Friday 2021 a fost în creştere cu 49% faţă de BF 2020. 

Cei mai mari cumpărători, în toată perioada şi comparativ cu 2020, au fost  locuitorii Bucureştiului şi din zona metropolitană a Capitalei şi cei din Cluj Napoca, din segmentul de vârstă 25-44 ani (după sumele totale cheltuite şi după numărul de tranzacţii înregistrate). Totuşi, ca valoarea medie a achiziţiilor/ utilizator, Timişoara a devansat Clujul (70 EUR/ utilizator vs 64 EUR/ utilizator). 

Cheltuieli Black Friday 2021 vs. Black Friday 2020 

Tranzacţii online vs. cu card fizic în 2021: Plăţile către e-commerce au crescut cu 101% în 2021 faţă de 2020 (iar la plăţile efectuate cu cardul fizic, s-a înregistrat o creştere cu + 96% faţă de BF 2020). Comparativ, în 2020, creşterea faţă de 2019 a fost de +228% (şi +31% plăţi cu cardul fizic), în timp ce 60% din suma totală cheltuită au reprezentat-o achiziţiile online. 

Cât au cheltuit românii (sumă medie cheltuită/ utilizator care a făcut tranzacţii):

+ 4 % (2021 faţă de 2020) de la 69,7 EUR la 72,3 EUR/ utilizator şi + 30% comparativ 2019, de la 56 EUR/ client 

Cheltuieli totale/ categorie (2020) - creştere a cheltuielilor (şi ca sumă şi ca număr de tranzacţii) în top 5 categorii:

  • + 2,6 milioane EUR - Servicii reţele calculatoare 
  • + 1,2 milioane EUR - Magazine alimentare şi supermarket-uri
  • 700.000 EUR - Magazine de electronice şi electrocasnice 
  • 690.000 EUR - Mărfuri generale 
  • 284.000 EUR - Service-uri auto

Cheltuieli totale/categorie în 2021: 

  • + 3,17 milioane EUR - Magazine de electronice şi electrocasnice 
  • + 1,93 milioane EUR - Magazine alimentare şi supermarket-uri
  • + 1,4 milioane EUR - Mărfuri generale
  • 681.000 EUR - Restaurante, cafenele, baruri
  • 634.000 EUR - Service-uri auto  

Top  comercianţi (2020, de BF): tranzacţii de peste 3,2 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianţi

- Emag (+ 30.000 tranzacţii) 

- Mega Image (24.000 tranzacţii) 

- Lidl (10.000 tranzacţii)

- Profi (9.400 tranzacţii) 

- OMV (8.800 tranzacţii) 

Top comercianţi (2021, de BF): tranzacţii de peste 4,13 milioane EUR cumulat la primii 5 comercianţi  

- Emag  (peste 44.250 tranzacţii)

- Mega Image (peste 31.000 tranzacţii)

- Lidl (peste 20.000 tranzacţii) 

-  Profi (peste 14.000 tranzacţii) 

- OMV (peste 12.236 tranzacţii) 

Total cheltuieli pe categorii de vârstă (2021): Toate categoriile de vârstă au înregistrat creşteri semnificative comparativ cu anul anterior, cu cel mai mare avans pentru categoria 18-24 ani. 

- 18-24 ani - au cheltuit peste 1,83 milioane EUR, + 98% faţă de BF 2020

- 25-34 ani - au cheltuit peste 4,9 milioane EUR, cu 46% mai mult ca de BF 2020

- 35-44 ani - au cheltuit peste 3,5 milioane EUR, cu 46% mai mult decât anul trecut de BF

- 45-54 ani - au cheltuit peste 1,2 milioane EUR, cu 59% mai mult decât de BF 2020

- 55 - 64 ani - au cheltuit peste 195.000 EUR, în creştere cu 41% faţă de 2020

Top comercianţi, în funcţie de categoria de vârstă 2020: 

  • 18 - 24 ani: Emag.ro, Altex, PC Garage, Mega Image, OMV 
  • 25 - 34 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, FashionDays, Lidl 
  • 35-44 ani: Emag.ro, Altex, Mega Image, Lidl, FashionDays 
  • 45-54 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Kaufland 
  • 55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Altex 
  • 65 - 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour 

2021: 

  • 18 - 24 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, OMV, Mega Image  
  • 25 - 34 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, OMV
  • 35-44 ani: Emag.ro, Altex, Lidl, Mega Image, Aliexpress
  • 45-54 ani: Emag.ro, Lidl, Altex, Mega Image, Kaufland 
  • 55-64 ani: Emag.ro, Lidl, Kaufland, Mega Image, Carrefour 
  • 65 - 74 ani: Emag.ro, Lidl, Mega Image, Kaufland, Carrefour 

Top oraşe: 

2021:

După sumele totale cheltuite, care reprezintă aproximativ 36% din totalul cheltuielilor înregistrate prin aplicaţia Revolut de Black Friday, topul oraşelor este următorul: 

1 - Bucureşti (82 EUR/ client) 

2 - Cluj-Napoca (64 EUR/ client)

3 - Iaşi (63 EUR/ client)

4 - Timişoara (70 EUR/ client)

5 - Braşov (66 EUR/ client)  

Plăţi interne vs plăţi transfrontiere:

32% din suma totală a cheltuielilor efectuate de BF şi în week-end-ul legat de acest eveniment, în 2021, este reprezentată de achiziţiile din străinătate (comparativ cu 24% în 2020 şi 38% în 2019) 

Suma totală a cheltuielilor efectuate transfrontalier a fost în creştere cu 7% în 2021 vs 2020, la fel ca în 2020 vs 2019 

În 2020, Amazon şi Aliexpress erau singurii comercianţi externi care intrau în top 10 comercianţi preferaţi de utilizatorii super-aplicaţiei Revolut. În 2021, doar Aliexpress s-a menţinut,  Amazon ieşind din top 10. 

Analiza a fost efectuată de Revolut, aplicaţia financiară cu peste 16 milioane de clienţi la nivel global, din care peste 1,4 milioane în România. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite