Autostrada A7, Ploieşti – Paşcani, va fi finanţată prin PNRR. Care sunt condiţiile pentru începerea lucrărilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Autostrada A7 Ploieşti-Paşcani, care străbate Moldova de la Nord la Sud şi leagă provincia de Bucureşti, este propusă de Guvern pentru finanţare prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), programul UE de aproape 30 de miliarde de euro, fiind cel mai avansat proiect major de infrastructură rutieră din regiune.

Potrovit CNAIR, printre cele mai importante condiţii ale acestui nou mecanism european de finanţare se numără: componenta verde, ecologică, contractarea lucrărilor până în 2022 şi terminarea acestora până în august 2026, transmite economedia.ro.

Conform sursei citate, tocmai pentru a ,,prinde” finanţarea prin PNRR, Ministerul Transporturilor pregăteşte câteva argumente care să transforme A7 în „Autostradă Verde” concept care răspunde exigenţelor Planului. 

Astfel, Autostrada Moldovei are în premieră un culoar de expropriere de 100 de metri lăţime (standardul este de 70 metri) pentru ca infrastructura secundară (drumuri tehnologice, laterale etc.) să poată fi transformată în pistă de biciclete, să aibă perdea forestieră şi staţii de încărcare pentru maşini electrice, potrivit CNAIR.

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat pentru Economedia.ro că nu vor exista piste de biciclete de-a lungul traseului noilor autostrăzi, ci pe alte rute. 

”Vreau să clarific că nu vom construi piste de biciclete de-a lungul autostrăzilor. Există în PNRR un program de dezvoltare de drumuri velo (până la 3000km de reţea), într-adevăr, dar acestea vor fi pe rute mai prietenoase pentru plimbare/deplasare în aer liber, decât lângă drumurile de mare viteză. Autostrăzile, precum A7, vor avea, în schimb, perdele forestiere de-a lungul lor, precum şi staţii de încărcare pentru maşini electrice în parcări şi centrele de întreţinere, ambele prinse încă din faza de proiect tehnic”.

De asemenea, „coloana vertebrală” a Moldovei este primul drum de mare viteză prevăzut din proiect cu perdele forestiere (se reduc costurile şi poluarea la deszăpezire), iar spaţiile de servicii şi Centrele de Întreţinere vor avea staţii de încărcare pentru maşini electrice.

Un alt element în premieră pentru o autostradă de la noi se referă la numărul mare al nodurilor rutiere. De exemplu, pentru primul lot – cel dintre Ploieşti şi Buzău, în lungime de 63 de kilometri – vor fi şase noduri, deci câte unul, în medie, la 10 kilometri. Nodurile asigură mobilitatea şi conexiunea cu A 3, Drumurile Naţionale şi judeţene la Dumbrava, Albeşti – Paleologu şi Baba Ana, lângă Mizil, în judeţul Prahova, respectiv Sărata, Spătaru şi zona de Sud a municipiului Buzău, la intersecţia cu DN 2 B spre Brăila, pentru judeţul Buzău.

Raportat la termenele de contractare şi execuţie, A7 are şanse reale pentru a prinde PNRR. De altfel, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a declarat într-un interviu pentr Economedia.ro că proiectul A7 face parte din pachetul PNRR propus Comisiei Europene.

Astfel, primul lot scos la licitaţie pentru execuţie va fi în mai, a anunţat Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Lotul Ploieşti – Buzău are termene pentru cele 3 secţiuni de 24 de luni şi punctaj mai mare pentru constructorii care asigură predarea în 18 luni. Dacă nu vor fi blocaje din cauza contestaţiilor, şantierul ar putea începe până la sfârşitul anului.

Următoarele trei loturi Buzău – Focşani, Focşani –Bacău şi Bacău-Paşcani vor avea documentaţiile tehnice (Studiu de fezabilitate şi Proiect Tehnic) până la sfârşitul anului. Pentru tronsonul Paşcani – Suceava – Siret, următorii 100 de kilometri până la vama cu Ucraina, la sfârşitul anului trecut au fost semnate contractele pentru proiectare Drum Expres cu termene de predare octombrie 2022.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite