Situația actuală a Blue Air reprezintă cronica unui faliment anunțat, susține prim-vicepreședintele ANAT

0
Publicat:

Situaţia actuală a Blue Air reprezintă "cronica unui faliment anunţat", vinovaţii fiind în primul rând acţionarii companiei, care "nu au dat doi bani pe pasageri", a spus prim-vicepreședintele ANAT.

Blue Air a prelungit suspendarea zborurilor până pe 10 octombrie Foto Blue Air
Blue Air a prelungit suspendarea zborurilor până pe 10 octombrie Foto Blue Air

Potrivit datelor prezentate de Alin Burcea, prim-vicepreședintele ANAT, într-un interviu acordat Agerpres, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligaţi să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiştilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro.

Oficialul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism consideră că astfel de situaţii pot fi evitate prin înfiinţarea unui fond de garantare a pasagerilor, prin colectarea unei sume mici, de 0,5 euro, pentru fiecare zbor, astfel încât aceştia să fie desbăgubiţi în astfel de situaţii. El consideră că acelaşi tip de fond de garantare ar trebui înfiinţat şi la nivelul agenţiilor de turism pentru ca turiştii să îşi recupereze toţi banii în cazul unui faliment al operatorilor din domeniu.

DNA ar trebui să efectueze o anchetă

El a spus că îşi doreşte ca Direcţia Naţională Anticorupţie, sau Corpul de control al prim-ministrului, să efectueze o anchetă în cazul zborurilor anulate de către compania Blue Air.

ANAT îşi doreşte totodată şi modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 2 din 2018, prin care sunt reglementate pachetele de servicii de călătorie, Burcea afirmând că nu este normal ca agenţiile de turism să răspundă pentru un eventual faliment al unei companii aeriene.

„În primul rînd, principalii vinovaţi sunt acţionarii. Ei ştiu cel mai bine situaţia companiei şi singurul mod în care au acţionat a fost crearea unei noi companii în 2021, Hello Jet. Se dorea, probabil, preluarea activităţii Blue Air pe această nouă companie, ori, dacă te pregăteşti să faci acest lucru, este clar că ştiai foarte clar ce se întâmplă la Blue Air. În opinia mea, este strigător la cer faptul că au ştiut ce se întâmplă, au mai făcut o companie, dar nu au dat doi bani pe pasagerii care vor pierde bani.

Statul e cel puțin la fel de vinovat

De asemenea, statul este la fel de vinovat, dacă nu chiar mai vinovat. Statul are doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie, care s-au bucurat să câştige sume importante pentru participarea la şedinţe, dar care nu au acţionat în niciun fel. Ministerul Mediului a luat măsuri corecte, dar, pe fond, nu i-a interesat ce se întâmplă cu pasagerii, pe modelul "nu este problema lor". Din păcate, aceasta este abordarea guvernamentală, "nu este problema mea". Deci, statul a ştiut ce se întâmplă, ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, n.r) a ştiut, dar nu au acţionat în niciun fel... Noi dorim un control al Corpului de control al prim-ministrului, sau al DNA, în problema Blue Air, pentru că sunt foarte încurcate lucrurile acolo şi sunt convins că vom afla lucruri interesante. De fapt, vorbim despre 'Cronica unui faliment anunţat”, a spus Burcea.

„Nu au de unde recupera pierderile”

Întrebat dacă se pot recupera pierderile, oficialul a spus că acestea nu pot fi recuperate, pentru că „pentru că nu au de unde”. „Nu există nicio garanţie, niciun fond de unde să se poată recupera banii. Nici agenţiile, care au mai cumpărat odată biletele, nu au de unde recupera banii. Pe de altă parte, este greu de crezut că Blue Air îşi poate reveni. Nu au bani, nu au personal, şi, după tot ceea ce s-a întâmplat, nu cred că vor mai avea şi clienţi. Noi le dorim tot binele din lume, dar sunt sceptic”, a afirmat oficialul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite