Pasagerii abandonați de Blue Air în străinătate, greu de adus acasă

0
Publicat:

Mii de pasageri care au rezervat și plătit din timp biletele de avion către Blue Air fac acum un apel disperat către autorități cerând să fie aduși cât mai urgent în țară.

Peste 54.000 de oameni sunt afectați de criza companiei aeriene. Foto Inquam Photo
Peste 54.000 de oameni sunt afectați de criza companiei aeriene. Foto Inquam Photo

Românii sunt deopotrivă nemulțumiți de nepăsarea cu care compania aeriană îi tratează, dar și de modul în care autoritățile de la București gestionează criza. „Un avion pe zi nu este suficient, în condițiile în care Blue Air a anulat 14 zboruri zilnic”, scrie unul dintre români pe o rețea de socializare, referindu-se la faptul că Tarom a efectuat miercuri seară un zbor de repatriere a 150 de persoane din Israel și un altul în seara zilei de joi pentru alte 100 de persoane aduse din Cipru.

În replică, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cere înțelegere de la românii aflați în așteptare, invocând că astfel de anulări de zboruri au loc zilnic și la alte companii. „Săptămâna trecută, Lufthansa, care este printre cele mai mari din lume, a anulat 800 de zboruri. N-a venit cancelarul Olaf Scholz să facă diverse lucruri. Și eu am pățit să mi se anuleze curse. Încerc să-mi recuperez banii. După decizia discutabilă a Blue Air, am hotărât să facem cursa de Tel Aviv. Nu e simplu. Tarom trebuie să-și respecte orarul curselor sale, cu resurse limitate și peste aceasta trebuie să găsească echipaje, avioane și înțelegere în aeroporturile unde trebuie să ajungă”, a spus Grindeanu, cerând românilor să se folosească de drepturile pe care le conferă Regulamentul european pentru a cere despăgubiri, dar și să „găsească și alte variante de a veni înspre casă pentru că nu tot timpul Tarom poate găsi echipaj, avion și înțelegere în aeroportul respectiv”.

Cum pot fi cerute despăgubiri

Blue Air a anulat 401 zboruri, afectând 54.161 de pasageri în intervalul 6-11 septembrie inclusiv, din care peste 4.000 doar până în seara zilei de 8 septembrie. Joi la prânz, 2.663 de români apelaseră telefonic MAE sau consulatele cerând repatrierea, pentru că la numărul de telefon al Blue Air nu răspundea nimeni.

Regulamentul EC 261 prevede că, în cazul în care o companie aeriană anulează un zbor cu mai puțin de 14 zile înainte de plecarea programată a acestuia, trebuie să plătească până la 600 de euro despăgubire fiecărui pasager afectat.

În ce privește petiția de despăgubire, aceasta trebuie depusă mai întâi la Blue Air utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor, care poate fi descărcată la adresa https://transport.ec.europa.eu/. În cazul în care aceasta nu răspunde în scris solicitării, pasagerii se pot adresa autorităților pentru protecția consumatorilor din țara în care se află sau pot apela la serviciile companiilor specializate în recuperarea despăgubirilor.

Blue Air rămâne cu doar 5 avioane

După ce AFM a ridicat poprirea pe conturi, Blue Air a anunțat că va relua zborurile, însă situația financiară a companiei este extrem de precară, cu datorii cumulate de 230 de milioane de euro (50% din cifra de afaceri din 2019).

În prezent, din cele 32 de avioane pe care le opera în 2019, Blue Air a rămas cu numai 13 aeronave, număr care se va reduce în câteva luni la numai 5 aeronave, fiecare cu o capacitate de 189 de locuri. Acest lucru face aproape imposibil ca Blue Air să poată returna despăgubirile celor peste 54.000 de persoane care au cumpărat bilete de avion pentru perioada 6-11 septembrie, chiar dacă își va relua activitatea.

Blue Air a transferat însă cea mai mare parte a drepturilor de operare către o companie nou înființată – Air Connect – al cărei patron este chiar un fost director al Blue Air.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite