Santierul Naval Constanta reia constructia navelor medii si mari, de 40.000 - 170.000 tdw

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una dintre privatizarile cele mai dificile, un fel de "piatra de moara", pentru portofoliul APAPS a fost cea a Santierului Naval Constanta. Aflat intr-un declin economico-financiar continuu in

Una dintre privatizarile cele mai dificile, un fel de "piatra de moara", pentru portofoliul APAPS a fost cea a Santierului Naval Constanta. Aflat intr-un declin economico-financiar continuu in ultimii 12 ani, SNC inregistra la sfarsitul lunii februarie a.c. pierderi de 31,36 miliarde lei si datorii de peste 1.075 miliarde lei. Principalii actionari erau APAPS, care detinea 24,40% din actiuni, si AVAB, care, in contul creantelor provenite din credite nereturnate, dobandise 58,53% din capitalul social al SNC. Desi, initial, isi exprimasera un anumit interes, marii constructori de nave si armatori internationali din Franta, Germania etc. s-au retras, rand pe rand, din cursa pentru privatizarea SNC. A ramas un singur ofertant, compania mixta, cu capital roman si strain, Resources International SA, care a semnat cu APAPS, la 12 aprilie a.c., contractul de vanzare-cumparare a 82,93% din actiunile SNC. Valoarea tranzactiei a fost de 18,5 milioane USD. Cu sediul in Insulele Marshall, Resource International SA are urmatoarea structura: 1) Actionari romani care detin 51% din capitalul social - Histria Shipmanagement SRL (26%) si Technical Shiprepairs and Maintenance SRL (25%) - ambele din Constanta; 2) Actionari straini - Firenze Maritime Company Limited (20%), Les Chevaux Maritime Limited (12%), Limelight Shipping Company Limited (4%), Seabell Navigation Company Limited (4%) si Seatide Shipping Limited (4%), toate cu sediul in Valletta, Malta, precum si Dubhe Shipping Limited (5%), cu sediul in Limassal Cipru. Va reusi noul proprietar sa redreseze Santierul Naval Constanta, readucandu-l la "linia de plutire"? Care sunt obiectivele pe care si le-a propus firma Resource International, pe termen scurt si termen mediu si ce prevede, concret, in acest sens, contractul incheiat cu APAPS? Nu in ultimul rand, ce va aduce privatizarea celor peste 2.500 de salariati ai S.N. Constanta? Iata cateva intrebari pe care le-am adresat managerului grupului de firme Histria, dl. Gheorghe Bosanceanu. Noua echipa manageriala - din specialisti romani "Am preluat santierul intr-o situatie economica si financiara deloc incurajatoare, ca sa nu o numesc altfel, adica cu o pierdere de 9 milioane de dolari, la o cifra de afaceri de 17 milioane de dolari, plus datorii totale de 62 milioane dolari" - declara pentru inceput Gheorghe Bosanceanu. Noua echipa manageriala a SNC nu va fi "importata", ci va fi compusa din specialisti romani. "Obiectivul echipei va consta in cresterea cifrei de afaceri, in primul an, la 22,5 milioane dolari, si, in al cincilea an, la 55 milioane de dolari. "Nu vom abandona activitatea de reparatii si vom finaliza navele mici contractate, dar ne vom axa pe constructia de nave medii si mari" - spune noul proprietar al SN Constanta. Este vorba de tancuri de 40.000 tdw, pentru care sunt interesate chiar firmele armatoare ale consortiului condus de Gheorghe Bosanceanu, tancuri "aframax" de 90.000 - 100.000 tdw, mineraliere de 75.000 tdw (proiectul se afla in faza finala), precum si mineraliere "cappesize", de 170.000 tdw. "SNC a construit sase-sapte astfel de vase, dar, acum, proiectul trebuie redesenat, pentru a putea face fata competitiei, care in acest domeniu este acerba pe plan mondial" - precizeaza Gh. Bosanceanu. Toate acestea necesita investitii substantiale, in primul rand in utilaje si echipamente moderne, dar si cheltuieli "interne" destul de mari. "Este vorba de asigurarea salariilor a peste 2.500 de angajati care vor trebui sa inteleaga faptul ca Santierul Naval Constanta se afla la inceputul unui nou drum, deloc usor, dar cu perspective certe". In momentul de fata, salariul mediu brut la SNC este printre cele mai mari din Romania, si anume de 342 dolari/luna. "Salariile nu vor scadea, nici numarul angajatilor nu va fi redus, decat pe cale naturala, dar toata lumea trebuie sa inteleaga ca este nevoie sa reducem costurile si sa crestem productivitatea si calitatea pentru a putea deveni competitivi in acest domeniu economic" - ne-a declarat, in final, Gheorghe Bosanceanu. Fost ofiter de nava si apoi coordonator al grupului de tancuri la Navrom, Bosanceanu mizeaza pe experienta dobandita in acest domeniu, dar si pe relatiile comerciale internationale construite in ultimii ani, inclusiv cu banci puternice, dispuse sa asiste financiar Santierul Naval Constanta.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite