Românii pot cere despăgubiri în urma cutremurelor din 13 și 14 februarie. Ce acte sunt necesare
0Românii pot cere despăgubiri dacă le-au fost afectate locuințele în urma cutremurelor din 13 și 14 februarie, fără a mai fi nevoie de documente doveditoare de la Institutul pentru Fizica Pământului.
Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) atrage atenția asupra faptului că, în procesul de instrumentare a daunelor, asigurații nu au nevoie de documente de confirmare a seismelor din 13 și 14 februarie. Compania subliniază că, în baza protocolului de colaborare cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), raportul privind cele două cutremure a fost transmis deja către toate societățile de asigurare implicate.
„Asigurații nu trebuie să se deplaseze sau să se adreseze INCDFP pentru obținerea dovezilor privind producerea cutremurelor, rapoartele în acest sens fiind deja atât în posesia PAID, cât și a tuturor asigurătorilor implicați în gestionarea dosarelor de daună. Avem toate detaliile necesare și suficiente pentru instrumentarea corectă a daunelor înregistrate. Continuăm demersurile de digitalizare și automatizare a procedurii, astfel încât proprietarii ale căror locuințe au fost afectate să nu fie puși în mod inutil pe drumuri”, a explicat Nicoleta Radu, Director General al PAID.
Totodată, compania reamintește faptul că sistemul digital online de emitere a asigurării împotriva dezastrelor naturale (PAD), dezvoltat acum aproape doi ani, poate fi accesat pe website-ul oficial paidromania.ro. Tot acolo se poate verifica și valabilitatea poliței, prin accesarea butonului albastru - Verifică PAD.
Ce acte sunt necesare
Potrivit datelor publicate pe site-ul PAID, în afara documentelor emise de autoritățile competente din care să rezulte cauzele și împrejurările producerii sau apariției dezastrului natural – Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență (ISU), Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență (SVSU) / Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU) din cadrul Primăriei, Prefectură sau alte organe abilitate prin lege, (Administrația Națională de Meteorologie, Institutul Național de Cercetare –Dezvoltare pentru Fizica Pământului) - de care PAID spune acum că nu mai sunt necesare, dat fiind raportul trimis deja de Institutul pentru Fizica Pământului - persoanele care cer despăgubiri trebuie să depună la dosar următoarele:
1. Actul de identitate ale asiguratului, în copie.
2. Actele de proprietate ale locuinței asigurate, în copie.
În mod alternativ, de la caz la caz, se vor prezenta următoarele documente din care să rezulte calitatea asiguratului de proprietar asupra imobilului ce face obiectul dosarului de daună:
• Contract de vânzare-cumpărare;
• Contract de donație;
• Certificat de moștenitor, obligatoriu în cazul în care proprietarul sau asiguratul a decedat.
• Autorizația de construire împreună cu procesul verbal de recepție finală de la terminarea lucrărilor;
• Proces verbal de adjudecare la licitație a bunului imobil împreună cu procesul verbal de punere în posesie (în cazul imobilelor dobândite în urma unei licitații publice)
• Titlul de proprietate și procesul verbal de punere în posesie în cazul imobilelor restituite în baza Legii nr.10/2001 (republicată, cu modificările ulterioare) privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
• Certificat de rol fiscal (nu de atestare fiscală) emis de autoritățile administrative din care să rezulte că imobilul asigurat figurează înscris în evidențele fiscale pe numele asiguratului împreună cu un Certificat din Registrul Agricol emis de Primăria unde se află imobilul asigurat.
ATENȚIE!
* Inspectorii de daună pot solicita acte suplimentare după efectuarea constatării sau pot oferi asiguratului informații asupra pașilor de urmat pentru finalizarea dosarului de daună.
* Începerea lucrărilor de reparație a locuinței poate fi efectuată numai după ce avariile au fost constatate de către reprezentantul societății de asigurare.