Românii au cel mai mare apetit din Europa pentru împrumuturi de nevoi personale

0
Publicat:

Românii sunt europenii cu cel mai mare apetit pentru creditul de consum, pe care îl consideră folositor și foarte accesibil, mai ales în cazul creditelor 100% digitale, potrivit unui studiu de specialitate.

Doi oameni calculează ratele la un credit de nevoi personale
Românii au cel mai mare apetit din Europa pentru împrumuturi de nevoi personale. Foto arhivă

Dacă la nivel european 20% dintre respondenții implicați într-un studiu despre intențiile de utilizare a produselor de creditare au optat pentru creditul de nevoi personale online, în România ponderea a fost de 38% din totalul persoanelor chestionate. La polul opus se află olandezii, cu doar 12% dintre răspunsuri. Românii sunt urmați de vecinii din Ungaria și de croați (30%).

Printre europeni, cel mai popular produs este cardul de credit clasic (fizic), cu 29%, în timp ce pentru români, acest produs vine pe poziția a treia între preferințe, cu 24%. Cei mai mari fani ai cardului de credit clasic sunt britanicii (57%), urmați de elvețieni și italieni (38%), iar consumatorii cel mai puțin interesați de acest produs sunt ungurii și slovacii (16%).

Un alt produs deosebit de popular printre români este cardul de achiziții în rate (poziția a doua, 30% vs media europeană 13%). Lituanienii mai arată același interes ridicat față de acest produs (29%). Cardul de achiziții în rate are cea mai scăzută popularitate în rândul britanicilor (3%) și al irlandezilor și letonilor (4%).

Alte produse de creditare pe care românii le consideră folositoare și accesibile sunt: cardul de credit virtual (17%), creditul de nevoi personale offline (17%), descoperitul de cont sau overdraftul (11%), creditul de refinanțare (5%), Buy Now Pay Later (5%). Alte produse precum - creditul ipotecar (3%), leasing-ul auto (3%), creditul auto (2%) sau creditul de studii (1%) sunt mai puțin atractive pentru consumatorii români, conform studiului Revolut.

Românii folosesc creditul de nevoi personale pentru investiții în locuință

Obiectivele pentru care românii iau în calcul cardul de credit diferă față de cele pentru care solicită credit de nevoi personale. Conform studiului Revolut, în 2025, 28% dintre respondenții români intenționează să utilizeze cardul de credit pentru a face cumpărături în timpul evenimentelor comerciale cum ar fi destocarea de la începutul anului sau reducerile de la final de an (Cyber Monday, Black Friday) sau pentru a cumpăra cadouri pentru diverse ocazii (22%).

17% dintre respondenți au declarat că vor utiliza cardul de credit la plata cheltuielilor turistice sau pentru achiziții de produse costisitoare sau de lux (17%). Pentru 14% dintre respondenți, cardul de credit este util și pentru a completa bugetul familial, în cazul în care veniturile nu sunt de ajuns pentru a acoperi cheltuielile obișnuite. Totuși, aproape 3 din 10 români spun că nu au motive precise pentru a utiliza carduri de credit și nu iau în calcul folosirea lor.

Pe de altă parte, motivele pentru care românii intenționează să utilizeze creditele de nevoi personale, în următoarele 12 luni, sunt mai degrabă legate de proiecte mai costisitoare sau de durată. 29% dintre respondenți iau în calcul un împrumut pentru a-și face îmbunătățiri în casă sau pentru a-și achiziționa produse de folosință îndelungată.

16% dintre respondenți apelează la creditele de consum pentru a-și împărți pe parcursul anului costurile legate de achizițiile mai mari făcute în ultimele luni ale anului (Black Friday, Crăciun) sau pentru alte ocazii importante. Pentru 13% dintre respondenții români, creditul de consum este o bună modalitate de a acoperi cheltuielile în scopuri turistice (vacanțe, călătorii, city-break-uri), în timp ce pentru 12% destinația principală a creditului e reprezentată de servicii medicale, tratamente și intervenții chirurgicale. 8% dintre respondenți indică drept destinație pentru sumele împrumutate investițiile în dezvoltare personală și în cursuri, respectiv în educația copiilor sau în servicii de sănătate pentru familie.

Cei mai mulți români iau în calcul creditul de nevoi personale în următoarele 12 luni, în timp ce 29% dintre respondenți spun că nu au motive precise pentru a contracta în perioada următoare un credit de consum.

Studiul Revolut a fost realizat în octombrie 2024 de compania de cercetare Dynata. Eșantionul global a inclus 21.000 de respondenți cu vârste de peste 18 ani din 21 de țări (Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Cehia, Franța, Germania, România, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Spania, Elveția, Regatul Unit).

Potrivit datelor analizate în formă agregată și anonimizată, cei mai mulți dintre clienții români care au accesat credite, disponibile exclusiv online, în aplicație, se încadrează în segmentul de vârstă 25-44 de ani (71%). Suma totală a creditelor acordate de Revolut Bank UAB în 2024, în România, a fost de 1,7 miliarde de lei, iar peste 60% dintre creditele aprobate au fost acordate pentru o perioadă mai mare de 48 de luni.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite