Restructurarea Tarom costă 190 milioane de euro, din care jumătate va fi suportată de companie. Ministerul Transporturilor: E nevoie de aprobare de la Bruxelles

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Restructurarea Tarom a fost estimată la 190 milioane de euro, din care jumătate va fi suportată de companie, se arată în proiectul de buget pus în dezbatere publică, în care Ministerul Transporturilor precizează că va fi nevoie şi de aprobarea Comisiei Europene.

În data de 03.11.2020 Guvernul României a aprobat Memorandumul nr.40090/06.10.2020 care prevede parcurgerea unor etape legale în vederea aprobării unui ajutor de stat, în valoare de  până la 923,63 mil lei (aproximativ 190,8 mil EUR) ajutor acordat sub formă de grant (ajutor de stat nerambursabil) pentru o perioadă de 5 ani.

În urma evaluărilor făcute de companie împreună cu consultantul său, valoarea ajutorului de restructurare va fi în cuantum de pana la 748 mil lei (aproximativ 154,1 mil EUR) la care se va adăuga şi  suma acordată sub forma ajutorului de salvare, respectiv 175,63 mil lei (aprox. 36,7 mil EUR) care a fost acordată şi utilizată de companie în perioada aprilie – august 2020, astfel că valoarea totală a ajutorului de restructurare va fi de până la 923,63 mil lei (aprox. 190,8 mil EUR).

Aşadar, pentru asigurarea implementării măsurilor din planul de restructurare necesare revenirii companiei la o sustenabilitate pe termen lung, este urgent nevoie de acordarea unui ajutor individual pentru restructurare, care va fi acordat numai după şi în condiţiile aprobării planului de restructurare de către Comisia Europeană.

Valoarea totală a costurilor asociate măsurilor de restructurare va fi până la de 1.841,032 mil lei (aproximativ 380,3 mil. EUR) care va include şi contribuţia companiei de 50% din valoarea lui, iar valoarea ajutorului de stat individual de restructurare, solicitat statului român  va fi de maxim 923,63 mil lei (aproximat.190,8 mil EUR), după cum urmează:

-175,63 mil.lei (aproximativ 36,7 mil. EUR) valoarea ajutorului de salvare autorizat prin Decizia Comisiei Europene nr. C 1160/24.02.2020, care a fost acordat şi utilizat în perioada aprilie – august 2020 şi care va fi transformat în ajutor de restructurare (ajutorul de salvare este purtător de dobândă şi trebuie returnat în termen de 6 luni de la acordare, cu excepţia cazului în care în acest termen beneficiarul elaborează şi notifică la Comisia Europeană un plan de restructurare în vederea aprobării unui ajutor de restructurare elaborat în conformitate cu obligaţia instituită prin Decizia Comisiei Europene);

-160,24 mil.lei (aproximativ 33,1 mil.EUR) – restructurarea financiară, sumă necesară acoperirii potenţialului deficit de lichidităţi pentru a fi utilizată exclusiv, în situaţia în care compania nu reuşeşte eliminarea deficitului de lichidităţi prin amânarea unor plăţi către furnizori.

Mentionăm că în funcţie de forma de acordare a ajutorului de restructurare, compania va înregistra la sfarşitul anului 2022 un deficit de lichidităţi rezultat din activitatea de investiţii, care nu va fi acoperit din excedentul obţinut din activitatea operaţională, acesta fiind impactat de efectele pandemiei COVID 19 până la revenirea pieţei de transport aerian la nivelul anterior pandemiei, urmând ca din anul 2023 să înregistreze excedent de numerar pe toată perioada de restructurare.

-587,76 mil lei (aproximativ 121 mil EUR) – costul implementării măsurilor de restructurare.

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române–TAROM”- S.A. va suporta cel putin 50% din costurile restructurării, respectiv 919,79 mil lei (aproximativ 190 mil. EUR).

Printre măsurile principale identificate prin planul de restructurare de companie împreună cu consultantul independent, pentru restaurarea viabilităţii companiei pe termen lung se numară:

-reînnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor începute deja de companie;

-optimizarea comercială care va include optimizarea rutelor operate, închiderea agenţiilor TAROM proprii, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali şi aplicarea unei strategii de pricing;

-restructurarea de personal, are ca scop atât redimensionarea direcţiilor/departamentelor principale cât şi a departamentelor suport. Numărul total al angajaţilor va scădea cu aproximativ 33%;

-optimizarea Direcţiei Tehnice;

-optimizarea costurilor.

În conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) - “Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate”, planul de restructurare elaborat de companie se va notifica spre autorizare Comisiei Europene.

Ajutorul de restructurare cuprinde valoarea ajutorului de salvare în sumă de 175,63 mil lei la care se va adăuga şi suma care va fi acordată din fonduri publice pentru finanţarea unor măsuri din planul de restructurare, în cuantum de aproximativ 748 mil lei (aproximativ 154,1 mil EUR) care va include şi suma suplimentară destinată acoperirii deficitului de capital de lucru.

Acordarea acestui ajutor va permite companiei acoperirea cheltuielilor generate de procesul de restructurare.

Cuantumul contribuţiei companiei este preconizat a fi asigurat din următoarele surse:

-încheierea unor contracte de leasing operaţional sau financiar pentru achiziţia aeronavelor tip ATR S şi B 737 MAX, contribuţia companiei a fost evaluată la valoarea de 614,81 mil lei (aproximativ 127 mil EUR);

-venituri obţinute din înstrăinarea participaţiilor companiei în alte companii, participaţii evaluate de către un evaluator independent, la o valoare cuprinsă între 69,71 mil lei - 79,88 mil lei (aproximativ 16,5 mil EUR);

-venituri obţinute din înstrăinarea/închirierea unor bunuri imobile, în speţă înstrăinarea sau închirierea spaţiilor comerciale utilizate în acest moment de agenţiile Tarom, veniturile obţinute în acest mod fiind estimate la aprox. 4,8 mil lei (aproximativ 1 milion EUR).

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române–TAROM”- S.A. a mai fost beneficiarul unui ajutor de restructurare în cuantum de 715.364.044 USD, autorizat prin Decizia nr.130/16.04.2004 a Consiliului Concurenţei.

Măsura propusă de acordare a unui ajutor de restructurare, supus obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, respectă prevederile cuprinse în Comunicarea Comisiei(2014/C 249/01)–“Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate”.

Societatea Comercială “Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române-TAROM”-S.A. îndeplineşte unul dintre criteriile pentru încadrarea în categoria întreprinderilor aflate în dificultate şi anume faptul că mai mult de jumătate din capitalul social subscris şi vărsat a fost diminuat din cauza pierderilor acumulate.

Valoarea ajutorului de stat şi mecanismul de finanţare vor fi aprobate prin Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, act normativ care va fi emis sau se va aplica numai după şi în condiţiile autorizării ajutorului de restructurare de către Comisia Europeană.

Planul de restructurare al Tarom este încă analizat de Comisia Europeană

Tarom a elaborat un plan de restructurare care a fost avizat de Consiliul de Administraţie prin Hotărârea nr.18/3 august 2020, aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor prin Hotărârea nr.14/12 august 2020 şi notificat Comisiei Europene în data de 24 august 2020, în vederea aprobării unui ajutor de stat pentru restructurare.

În prezent, planul de restructurare este analizat de către Comisia Europeană în conformitate cu Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate (2014/C 249/01), putând oricând suferi modificări sau completări, până la emiterea deciziei de aprobare a ajutorului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite