Metrorex se confruntă cu o lipsă acută de personal. „În 2020-2021 au plecat la pensie 2.000 de salariaţi”

0
Publicat:

Secretarul general al USLM, Marian Artimon, a transmis, joi, în cadrul unei conferințe, că Metrorex se confruntă în prezent cu o lipsă acută de personal, dar şi cu lipsa finanţării.

Deficit de personal de 20% la Metrorex, Foto: Mediafax
Deficit de personal de 20% la Metrorex, Foto: Mediafax

Potrivit acestuia, Metrorex ar avea nevoie de aproape 6.500 de salariaţi, însă sunt doar 5.100.

În 2020 - 2021, au plecat la pensie din Metrorex 2.000 de salariaţi. Au fost înlocuiţi prin selecţia de personal care s-a făcut şi totuşi nimeni nu a remarcat sincope în sistemul de transport. Asta înseamnă că într-un termen foarte scurt, cu toată lipsa de personal, cei mai vechi au reuşit să îi înveţe pe cei noi, pentru a elimina riscuri. Magistrala 2 Pipera - Berceni este echipată la nivelul anului 1987. Sunt suspendate atâtea activităţi încât abia ne mai cârpim. Doamne fereşte de un accident la oră de vârf cu 2.000 de oameni într-un tren!

De 5 ani zace un proiect de modernizare. Sperăm că vom găsi o finanţare prin POT ca să putem să actualizăm la cerinţele 2023 şi nu la cerinţele 1983. Şi totuşi magistrala funcţionează! Asta înseamnă că suntem profesionişti în ceea ce facem, dar nu mai putem să stăm cu un deficit atât de mare de personal, de aproape 20%, şi care va trebui selectat pentru a elimina riscurile.'', a spus Artimon, informează Agerpres.

Ce soluții propun sindicaliștii

Potrivit sursei citate, pentru a putea elimina această lipsă de personal „este nevoie ca Metrorex să primească un buget îndestulător pentru a putea să-şi desfăşoare activitatea la standardele impuse de reglementări, legi.”

Este momentul în care facem apel la factorii decidenţi care trebuie să voteze şi să aprobe bugetul Metrorex.”, subliniază secretarul general al USLM (Unitatea - Sindicatul Liber din Metrou).

De asemenea, aprobarea bugetului este necesară şi pentru că au început negocierile pentru noul contract colectiv de muncă pentru următorii doi ani, cel actual urmând să expire pe 7 iunie.

Este imperios necesară această aprobare a bugetului şi pentru că au început negocierile noului contract colectiv de muncă pentru anii 2023 şi 2024 şi nu poţi negocia nimic, atât timp cât nu ai resursă financiară. Spune legea că dacă nu ai resursă financiară nu se poate înregistra un contract la ITM cu creşteri salariale, cu venituri suplimentare, pentru că fondul de salarii la nivel de Metrorex este egal astăzi, 2023, cu cel din 2020. Adică fondul de salarii nu a crescut în ultimii 3 ani, în timp ce inflaţia cumulată pe cei trei ani este undeva la 36,4%. Nu putem să le cerem oamenilor să muncească mai mult, fiind mai puţini decât erau prognozaţi şi impuşi de instrucţiile de serviciu şi să muncească pe un venit mai mic. Este ceva paradoxal.” spune sindicalistul.

Conform acestuia, salariatul din metrou astăzi primeşte mai puţin decât cel din 2017.

Efortul financiar pe care-l face societatea este mai mic pentru fiecare salariat decât îl făcea în 2017. Nu ştiu cum lumea crede că poate trăi un om cu salariul mult mai mic decât acum 6 ani. Noi ceea ce sperăm este ca în maxim 10 zile bugetul Metrorex să fie aprobat, astfel încât să vedem clar ceea ce putem negocia şi să ştim foarte clar care sunt următorii paşi legali pe care trebuie să-i ducem pentru a obţine ceea ce-şi doresc membrii noştri. Există riscul chiar să ajungem şi la o grevă sindicală. Nu poţi să îi spui unui om că a pierdut anul trecut 14%, mai pierde anul acesta 7% şi 'băi băieţi, aveţi grijă, mulţumiţi-vă cu ce aveţi!'. Bucureştiul este un oraş mare la suprafaţă, dar la fel de mare este şi în subteran, iar aici cei 5.000 de oameni zi de zi muncesc pentru a asigura siguranţa feroviară necesară celor 600.000 de călători într-o zi lucrătoare şi o medie de 400.000 de călători pe zi", a susţinut liderul USLM.

Creștere salarială în vară

Sursa citată menționează că, din luna iulie, ar trebui să aibă loc o creştere salarială medie de 30%, în urma aplicării Legii statutului personalului feroviar.

Marian Artimon nu exclude posibilitatea declanşării unei greve sindicale la metrou în vară, dacă eşuează negocierile.

Mai avem două săptămâni. Legea spune că avem voie să negociem şi avem forme de miting, pichetări, greve. O să facem şi noi ceea ce trebuie să facă un sindicat: să se bată pentru membrii săi. Dacă pe 10 iunie nu găsim înţelegere, există riscul (unei greve - n. r.), cu urmăritul tuturor paşilor...", a subliniat acesta.

Fraudă pentru ocuparea unor posturi

Săptămâna trecută, trei persoane au fost arestate preventiv, iar alte nouă sunt cercetate sub control judiciar de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti într-un dosar privind fraudarea unui concurs de la Metrorex pentru ocuparea unor posturi de mecanic ajutor locomotivă.

Procurorii susţineau că persoanele puse sub acuzare, angajaţi sau foşti angajaţi de la Metrorex, cereau între 6.000 şi 7.500 de euro de la fiecare candidat, în schimbul promisiunii că îi vor ajuta să câştige concursul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite