Licitaţie „cu cântec“ pentru 40 trenuri electrice pe căile ferate din România. O asociere româno-chineză câştigă, Siemens şi Alstom contestă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Doi dintre cei trei participanţi la licitaţia organizată de Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) pentru achiziţia a 40 de trenuri electrice au depus deja contestaţii, acuzând condiţiile dure impuse de autoritate. Câştigătoarea iniţială a licitaţiei e asociereaAstra Vagoane - CRRC Qingdao Sifang , dar va mai trece mult timp până noile trenuri vor ajunge în România, din cauza procesului în justiţie.

Totul a început în aprilie 2019, când ARF a lansat licitaţia pentru “Achiziţie material rulant nou destinat transportului regional si suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”.

Valoarea iniţială a contractului a fost între 1,7 şi 4,5 miliarde lei, pentru 40 – 80 unităţi rame electrice regionale şi pentru mentenanţa acestora pe o perioadă de 15 – 30 ani de la livrarea fiecărei rame electrice, urmând ca acestea să fie livrate în termen de maximum 32 de luni de la semnarea contractului.

La licitaţie s -au înscris trei producători: Siemnes Mobility, Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA şi asocierea Astra Vagoane Arad - CRRC Qingdao Sifang (China).

Preţul ofertat per unitate RE-R (inclusiv instruirea personalului) a fost de 23.487.400 lei în cazul CRCC, de 31.237.729 lei – Siemens Mobility şi de 32.591.786 lei – Alstom.

Companiile s-au angajat ca livrarea primei garnituri  să se facă în 18 luni -  Asocierea CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, 23 de luni  - Siemens, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – Alstom Transport SA în 24 de luni. Pentru livrarea întregii cantităţi, chinezii au promis un termen de 32 de luni, Siemens Mobility – 31 de luni, iar Alstom Ferroviaria S.p.A – 40 de luni.

La numărul de locuri pe scaune, cel mai bine a stat Alstom Ferroviaria S.p.A – 232, urmat de CRCC Qingdao Sifang – cu 210 şi de Siemens Mobility – cu 200 de locuri.

Chinezii au câştigat şi la capitolul costuri cu consumul de energie. Astfel, ramele CRCC Qingdao Sifang au un consum mediu de energie de 3,869 kwh/RE-R km, cele ale Alstom Ferroviaria S.p.A – 3,912 kwh/RE-R km, în timp ce garniturile produse de Siemens Mobility au un consum de 4,3015 kwh/RE-R km.

ARF a desemnat trenurile chinezeşti drept câştigătoare, ceilalţi doi producătoiri contestând condiţiile dure impuse de ARF. În cele din urmă s-a ajuns şi la contestaţii în justiţie.

Concret, Siemens a contestat faptul că ARF a înăsprit condiţiile de utilizare a trenurilor în baza cărora urmau a fi redeterminate consumurile de energie, acuzând compania chineză desemnată câştigătoare că a scăzut consumul de energie cu 32%, lucru absolut „contrar logicii şi nejustificat pentru orice persoană care deţine minime cunoştinţe de ştiinţă a fizicii”, după cum relatează clubferoviar.ro.

Siemens mai spune că ARF a fost inserat noi staţii de oprire care nu apăreau în termenii iniţiali şi că trenul va consuma astfel mai multă energie trebuind să pornească de mai multe ori de pe loc. O altă cerinţă, neprevăzută iniţial, este deschiderea uşilor în toate staţiile indicate, acesta fiind alt motiv de creştere a consumului energetic.

Procesul iniţiat de Siemens împotriva ARF şi a Alstom şi asocierii CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători a fost înregistrat la Tribunalul Bucureşti 

Tribunalul a dispus comasarea cu procesul iniţiat de Alstom împotriva asocierii CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători şi ARF, stabilind un prim termen de judecată pentru data de 4 martie.

Pe de altă parte, ARF a anunţat că asocierea CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători a câştigat licitaţia pe care a organizat-o pentru achiziţia a 40 trenuri electrice regionale, potrivit Agerpres. Dar trenurile nu vor ajunge prea curând în România, ci abia după verdictul magistraţilor.

Cele 40 de trenuri ar urma să fie repartizate CFR Călători, dar şi operatorilor privaţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite