Lacatul pe spatiile duty-free de pe Otopeni costa milioane de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Programata ieri pentru a doua oara, licitatia pentru inchirierea spatiilor comerciale de pe Aeroportul International Otopeni destinate comertului duty-free a fost din nou amanata. Practic, s-a repetat

Programata ieri pentru a doua oara, licitatia pentru inchirierea spatiilor comerciale de pe Aeroportul International Otopeni destinate comertului duty-free a fost din nou amanata. Practic, s-a repetat aceeasi situatie ca si in prima runda din 15 aprilie: a depus oferta un singur ofertant, respectiv EDF Asro SRL, firma care pana in martie acest an a administrat comertul fara taxe pe Otopeni. Teoretic, a doua runda a licitatiei ar fi avut mai multe sanse pentru a se putea organiza, in ultima luna cumparand caietul de sarcini trei firme noi care nu se regaseau in lista celor care si-au manifestat interesul initial. Mai mult, trei firme (cu exceptia EDF, bineinteles) cumparasera din nou caietul de sarcini. (Una din acestea este Sky Services, rezultata din asocierea dintre Tarom si EDF pentru comertul duty-free la bordul aeronavelor). Dar faptul ca la momentul adevarului - cand cei care au dat 10 dolari pe un caiet trebuiau sa aduca dovada unei scrisori de garantie de 750.000 de dolari pentru a fi preselectati - nu s-a prezentat decat acelasi singur ofertant arata clar ca actuala licitatie a intrat intr-un impas. O cale de iesire a fost prezentata de ministrul Transporturilor, Miron Mitrea: "Chiar daca nu se va prezenta decat EDF la licitatie, dupa trei preselectii esuate vom modifica termenii din caietul de sarcini, in sensul ca pretul de pornire (500 dolari/mp, 660 mp - n.n.) va fi redus cu 10%, vom organiza o noua licitatie si asa mai departe". "Ne vom feri ca de foc de acorduri si negocieri", a adaugat ministrul, dorind in acest fel sa elimine suspiciunile. Si totusi, modul cum este gestionat acest proces de desemnare a administratorului pentru duty-free ridica deja primele semne de intrebare! Cum se justifica intervalul de o luna scurs intre cele doua runde ale licitatiei? Directorul general al aeroportului, Gabriel Tara, spune ca de atat timp a fost nevoie pentru parcurgerea tuturor pasilor ceruti de legislatie. Oare asa sa fie? Inseamna ca licitatia se va putea intinde pana la sfarsitul anului, ori chiar mai incolo, daca pretul de pornire va fi considerat inca mare. Directorul Tara exclude aceasta posibilitate, lasand sa se inteleaga ca licitatia se va incheia in scurt timp, dar practic fara nici o explicatie, pentru ca nu ne poate prezenta o alta strategie in afara celei cunoscute, de reducere succesiva a conditiilor de participare. Se pare ca totusi o varianta minima de pret este luata in considerare, pentru ca "in nici un caz nu vom accepta un pret mai mic de 72 de dolari/mp" (ultimul pret "smuls" in ultimele doua luni firmei EDF, dupa ce aceasta platise doar 46 de dolari). Pentru a evita aceasta situatie poate ca aeroportul (ministerul) are totusi conturata o strategie, pe care o pastreaza secreta pentru a nu fi santajat de ofertanti (ofertant). Ramane inexplicabil insa cum de statul pierde bani inainte de a castiga mai multi din aceasta activitate profitabila. Dupa 27 martie, data inchiderii magazinelor de duty-free, practic se pierde orice dolar pe care pasagerii in tranzit pe Otopeni ar fi dispusi sa-l cheltuiasca pentru cadouri. Este suficient sa ne gandim la dimensiunea pierderilor intr-o oportunitate precum recenta reuniune BERD de la Bucuresti. Maximilian Katz, reprezentantul EDF, estimeaza la 2,4 milioane de dolari pierderile firmei dupa incetarea activitatii de duty-free pe Otopeni. Ca sa nu mai vorbim de imaginea comerciala din poarta Romaniei...

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite