Indicele Big Mac: Ce putere de cumpărare are un român în hamburgeri?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii îşi pot cumpăra din ce în ce mai multe sandvişuri Big Mac, ceea ce ilustrează o creştere accelerată a puterii de cumpărare, în ultiimii ani.

Indicele Big Mac realizat de către publicaţia The Economist este unul dintre cele mai populare moduri de a măsura cât de puternic este salariul încasat de locuitorul unei ţări. Faimosul sandviş Big Mac al McDonald’s poate fi găsit în întreaga lume, ceea ce îl face potrivit pentru a măsura puterea de cumpărare a locuitorilor. Indicele Big Mac compară preţul acestui produs în câteva zeci de ţări din lume cu salariul din care este plătit acest sandviş.

Indicele Big Mac arată că un român care câştigă salariul mediu net pe economie de 3.300 lei pe lună (780 de dolari) îşi poate cumpăra în prezent 339 de hamburgeri Big Mac din ceea ce câştigă într-o lună, faţă de 300 acum doi ani şi 230 acum patru ani. Preţul unui Big Mac este de 2,3 dolari, în ţara noastră. Faţă de în urmă cu patru ani, un român poate cumpăra cu 48% mai multe sandvişuri, datorită creşterii accelerate a salariilor din ultimii ani.

Spre comparaţie, un cetăţean din Polonia îşi poate cumpăra 357 de hamburgeri Big Mac, cu un salariu mediu net pe economie de 1.000 de dolari, ţinând cont că preţul unui Big Mac este de 2,8 dolari.

Un cetăţean din Ungaria care câştigă lunar 900 de euro net îşi poate cumpăra doar 310 Big Mac, la un preţ local de 2,9 dolari, iar unul din Cehia poate cumpăra circa 289 sandvişuri cu preţul de 3,8 dolari, cu salariul lunar de 1.100 dolari.

Aşadar, în mod notabil, deşi salariile nete din Ungaria şi Cehia sunt mai mari decât în România, şi preţul unui Big Mac este mai mare, ceea ce rezultă într-o „putere de cumpărare Big Mac” mai mică.

În zona euro, deşi salariul mediu net lunat se ridică la 2.200 de dolari, şi preţul unui Big Mac este pe măsură, de 4,8 dolari, ceea ce înseamnă că un cetăţean din zona euro poate cumpăra 458 de hamburgeri.

Produsul intern brut pe cap de locuitor din România, exprimat în standardele de putere de cumpărare (PPS), a crescut la 69% din media Uniunii Europene şi la 65% din media din zona euro în 2019, în creştere cu 3 puncte procentuale faţă de 2018.

PIB-ul polonez în PPS este încă cu 4 puncte procentuale mai mare decât al României, ca pondere din media zonei euro.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite