Germania investighează Facebook pentru abuz de poziţie dominantă. Miza: informaţiile despre utilizatorii săi. „Când un serviciu este gratis, tu eşti produsul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoritatea de concurenţă din Germania investighează Facebook pentru abuz de poziţie dominanţă din cauza încălcării legilor privind protecţia datelor personale, acesta fiind primul proces în care gigantul reţelelor sociale este în vizorul autorităţilor pentru violarea legislaţiei privind competiţia, scrie Reuters.

Autoritatea suspectează că termenii adeziune la Facebook permit companiei să folosească datele personale ale utilizatorilor într-un mod în care abuzează de poziţia sa dominantă. Instituţia va verifica dacă utilizatorii sunt informaţi corect despre modul în care sunt colectate datele lor personale. Biroul anticartel a anunţat că lucrează împreună cu autorităţile de competiţie ale Uniunii Europene.

Facebook este cea mai mare reţea socială din lume, cu 1,6 miliarde de utilizatori. Compania face bani prin plasarea de reclame bazate pe datele pe care le extrage despre utilizatorii săi. Mai concret, acestea sunt culese din opiniile, conexiunile şi activităţile oamenilor din postări şi „like-uri“. 

„Pentru serviciile bazate pe afişarea de reclamă pe internet, precum Facebook, datele utilizatorilor sunt foarte importante“, a declarat Andreas Mundt, preşedintele Biroului Federal pentru Cartel. „Din această cauză este esenţial să examinăm sub aspectul abuzului de poziţie dominantă pe piaţă dacă suficient de bine informaţi consumatorii despre tipul şi extinderea colectării de date“, a mai arătat el.

Un purtător de cuvânt al Facebook a declarat că societatea respectă legile şi va lucra împreună cu biroul german pentru a răspunde întrebărilor.

De ce este importantă protecţia datelor şi modul în care acestea sunt folosite

Facebook a fost anterior criticată în Germania, unde protecţia datelor este strict reglementată. Reţeaua socială a fost criticată pentru lentoarea cu care a răspuns în privinţa postărilor anti-imigranţi de către simpatizanţi de extremă dreaptă. De asemenea, compania face obiectul mai multor investigaţii într-o serie de state europene din cauza violării protecţiei datelor, dar acesta este primul proces în care sunt vizate practici anticoncurenţiale.

Facebook depune patru din primele opt cele mai folosite servicii de conectare din lume, pe lângă reţeaua de socializare în sine deţinând două servicii de mesagerie – Facebook Messenger şi WhatsApp – dar şi serviciul de partajare de fotografii Instagram.

Facebook are de două ori mai mulţi utilizatori decât cea de-a doua reţea de socializare din lume, QQ – deţinută de către grupul Tencent din China. Circa 84% dintre utilizatorii Facebook sunt din afara SUA şi Canada şi au generat anul trecut jumătate din veniturile de 18 miliarde de dolari ale grupului.

Companiile pot fi amendate cu maximum 10% din cifra de afaceri în Uniunea Europeneană dacă sunt găsite că abuzează de poziţia dominantă de pe piaţă.

„Când un serviciu este gratis, tu eşti produsul vândut“

Autorităţile de reglementare din Europa au început să dezbată rolul colectării pe scară largă a datelor personale, respectiv miliarde de căutări pe internet, mesaje şi alte interacţiuni online, deoarece acestea dau giganţilor internetului avantaje superioare în marketing şi comerţ în faţa micilor firme, care nu pot concura în aceste arii.

„Datele personale sunt deseori moneda cu care consumatorii plătesc pentru serviciile presupus gratuite“, a declarat Klaus Mueller, preşedintele Federaţiei Organizaţiilor de Consumatori din Germania. „Consumatorii nu au alternative adecvate. Ei pur şi simplu nu-şi pot transfera datele personale către alte portaluri“, mai punctează el.

Biroul de concurenţă a anunţat deja de luna trecută că este gata să ia în calcul colectarea datelor drept potenţială problemă de concurenţă.

Un alt conglomerat american, Google, este acuzat oficial de către Comisia Europeană că îşi favorizează propriile serviciile în căutările de pe internet pe seama rivalilor, precum agenţia de turism Expedia sau a hărţilor Nokia, şi este pe cale să amendeze gigantul internetului.

 Cu toate astea, CE a respins anterior îngrijorările privind folosirea datelor private ale utilizatorilor atunci când a aprobat achiziţia companiei de publicitate DoubleClick în anul 2008, dar şi în 2014, când a aprobat achiziţia WhatsApp de către Facebook.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite