Europa are tot mai puțini controlori de trafic aerian. Cum încearcă sectorul să atragă noi talente
0Controlorii de trafic aerian din Europa ar trebui să se retragă, dar nimeni nu vine să-i înlocuiască, informează Politico.
Potrivit sursei citate, lacunele din cursurile de pregătire, orele inflexibile de muncă și alternativele de cariere mai profitabile fac ca industria să se lupte pentru a atrage noii veniți în turnurile de control pentru a-și ușura forța de muncă îmbătrânită.
„Ne lipsesc între 700 și 1.000 de controlori de trafic aerian în întreaga Europă”, spune Frederic Deleau, vicepreședinte executiv la Federația Internațională a Asociațiilor Controlorilor de Trafic Aerian.
Inițiativa ,,Anul Competențelor” a Uniunii Europene identifică sectoare precum cel aerospațial și de apărare ca ținte pentru perfecționarea competențelor. Totuşi, Frederic Deleau susține că într-un domeniu precum controlul traficului aerian nu sunt necesare doar competențe noi, ci şi antrenament de bază.
Spre deosebire de unele verigi ale lanțului de aviație care s-au confruntat, de asemenea, cu lipsuri în ultimii ani – cum ar fi manipulatorii de bagaje sau personalul de la sol din aeroport – controlorii de trafic aerian au nevoie de doi până la trei ani de pregătire specializată, ceea ce reprezintă adesea o cheltuială uriașă pentru furnizorii de servicii de navigație aeriană (air navigation service providers - ANSP).
Un program tipic, cum ar fi cel condus de organizația de control al traficului aerian Eurocontrol, ar vrea ca studenții să urmeze cursuri teoretice la o universitate de aviație înainte de a trece la simulatoare și apoi să urmeze şi mai multă pregătire într-un centru de control. Solicitanții trebuie să îndeplinească criterii stricte, inclusiv niveluri minime de fitness, auz și vedere, precum și competențe în limba engleză și matematică. Există, de asemenea, o limită superioară de vârstă - pentru a urma formarea Eurocontrol, doritorii trebuie să aibă mai puțin de 27 de ani când încep programul.
O astfel de instruire pentru ANSP a încetat în trecut în urma unor crize de amploare precum pandemia de coronavirus sau criza financiară din 2008.
Astfel s-a agravat o „problemă demografică uriașă” existentă, a explicat Frederic Deleau, precizând că o „mare parte” a controlorilor de trafic aerian din Europa urmează să se pensioneze în curând.
Personal împins la limită
Conform specialiştilor, aceste lipsuri de personal creează o buclă fatală, deoarece controlorii rămași completează golurile cu mai multe schimburi, iar volumul de muncă crescut. Mai departe, această situaţie face ca slujba să fie mai puțin atractivă și îngreunează atragerea noilor talente.
„Nu putem împinge oamenii continuu, iar orele suplimentare au și limitele lor, deoarece ne aflăm într-un mediu critic pentru siguranță”, a spus Deleau.
„Nu putem cere în mod continuu oamenilor să vină la muncă 12 ore sau să lucreze șase din șapte zile în mod continuu, fără a risca ca la un moment dat să treacă cu vederea ceva sau să se întâmple un incident. Programul de lucru este deja antisocial", a explicat Deleau. „Când merg în tură de dimineață, mă trezesc la ora patru dimineața. Când mă întorc dintr-o tură de după-amiază, mă întorc acasă la miezul nopții.”, a mai precizat acesta.
Exod al creierelor
Specialiştii mai arată că, pe termen scurt, problema nu va face decât să se agraveze: traficul de vară din acest an se va apropia de nivelurile pre-pandemice, în timp ce mari zone din cerul continentului sunt interzise din cauza războiului din Ucraina. Există, de asemenea, şi o problemă de exod al creierelor.
„Pierdem mulți controlori în fața Orientului Mijlociu”, a spus Marina Efthymiou, profesor de management al aviației la Universitatea Dublin City.
„Europa este o piață relativ matură – toată creșterea se îndreaptă către Orientul Mijlociu și Asia. Și în Orientul Mijlociu, am văzut aeroporturi și guverne făcând reclame agresive pentru controlori instruiți”, care sunt atrași în Arabia Saudită, Qatar și Emiratele Arabe Unite datorită pachetelor tentante de relocare.
Externalizarea problemei
O opțiune emergentă pentru a aborda deficitul de controlori este centralizarea activităților și trecerea la turnuri controlate de la distanță, arată sursa citată.
Acest lucru se practică deja în Regatul Unit. În 2021, un operator care lucra din 11 aeroporturi de pe unele insule scoțiene a redus serviciile de control al traficului aerian la șase dintre acestea, optând pentru a fi controlate la distanță.
O astfel de metodă este nepopulară în rândul sindicatelor supărate cu privire la înlocuirea sau sau eliminarea locurilor de muncă calificate – și aduce și alte riscuri.
„Având în vedere stadiul incipient al tehnologiei, este dificil să asigurăm aceste comunități că acel serviciu poate fi furnizat în caz de vreme rea, daune ale infrastructurii sau atac cibernetic”, a scris secretarul general al Federației Europene a Muncitorilor din Transporturi, Livia Spera, autorităților din Scoţia din acea vreme.
UE finanțează, de asemenea, cercetarea în acest domeniu: o platformă prototip este deja în lucru, 15 aeroporturi urmând să fie controlate de personal cu sediul în Lituania și Polonia.
Recrutare extinsă
Efthymiou consideră că diversificarea sectorului este cheia pentru rezolvarea problemei: „Când te gândești la controlor, el este bărbat, alb și probabil că părinții lui sau în familie erau controlori – asta scurtează numărul de posibilităţi de recrutare.”
Ea este implicată într-un program cu autoritatea aeronautică irlandeză care trimite vorbitori din medii mai diverse în școli pentru a încerca să schimbe percepția că această carieră este pur „tehnică și masculină”. Programul invită, de asemenea, studenții în turnurile de control pentru a-și face o idee despre cum este la locul de muncă. Totuşi, aceasta nu este o practică obișnuită în Europa, unde fiecare program este organizat la nivel național.
Efthymiou a spus că și-ar dori, de asemenea, să vadă unele cerințe educaționale eliminate; multe programe necesită o diplomă universitară, dar Efthymiou a susținut că acest lucru duce la concurență cu alte sectoare pentru a recruta talente.
Atragerea mai multor oameni în industrie este, de asemenea, necesară, a spus ea, din cauza schimbărilor aduse industriei aviației care sunt după colț.
Pe lângă noile tipuri de avioane care funcționează cu combustibili mai verzi, cerul este din ce în ce mai probabil să fie locuit de avioane nepilotate, drone și taxiuri aeriene.
„Nu numai că vom avea nevoie de controlori suplimentari, ci și de controlori cu competențe avansate”, spune Efthymiou. „Lucrurile se schimbă. Se schimbă relativ rapid... și asta va complica operațiunile.”