Elżbieta Bieńkowska, comisar european pentru Industrie: „Dacă pierdem industria oţelului, va dispărea şi cea auto“. Vor fi permise ajutoare de stat
0Industria siderurgică este vitală pentru Europa, iar pierderea acesteia va antrena dispariţia industriei auto, consideră Elżbieta Bieńkowska, comisar european pentru Piaţă Internă şi Industrie. Aceasta vrea regândirea sistemului de ajutoare de stat, astfel încât combinatele de oţel să poată fi susţinute de la buget, un act fără precedent.
Mişcare fără precedent: Uniunea Europeană (UE) va permite acordarea de ajutoare de stat în industria oţelului, fapt care era interzis în mod expres până acum, în condiţiile în care grupurile siderurgice din Europa sunt afectate puternic de importurile la preţ de dumping din China, dar şi din Belarus şi Rusia.
„Oţelul este şi va fi important pentru Europa. Dacă vom pierde industria siderurgică din Europa, mai devreme sau mai târziu vom pierde tot lanţul valoric, toată industria automotive va dispărea“, a declarat, într-un interviu pentru „Adevărul“, Elżbieta Bieńkowska, comisar european pentru Piaţă Internă, Industrie, Antreprenoriat şi IMM-uri. Ea a afirmat că nu numai oţelul are probleme, ci este vorba de toate industriile energo-intensive, cum ar fi industria chimică, cimentul, sticla sau hârtia. „Toate au sau vor avea foarte curând acelaşi gen de probleme ca oţelul“, a mai afirmat oficialul europan.
Plan de salvare
Bieńkowska a identificat patru modalităţi prin care sectorul oţelului poate fi ajutat: tarife de import pentru protejarea pieţei interne în faţa supracapacităţii de producţie a Chinei, statutul de economie de piaţă pe care statul asiatic ar trebui să îl primească, scăderea taxelor naţionale, acordarea de ajutoare de stat şi utilizarea de bani europene pentru eficientizarea combinatelor.
„Nu vom deschide total sistemul ajutoarelor de stat, dar în mod clar anumite facilităţi trebuie. Va fi mult mai uşor decât este acum să susţii de la bugetul naţional combinatele siderurgice“, a arătat oficialul de la Bruxelles. Acest lucru ar marca o premieră în Uniunea Europeană.
Concomitent este vizată şi modernizarea sistemului de tranzacţionare a certificatelor de emisii. „Adiţional, vrem să ne asigurăm că toate instrumentele sunt folosite, inclusiv folosirea banilor europeni pentru eficientizare energetică. Dar sunt foarte precaută cu acest aspect, deoarece acum şase luni am văzut un combinat în Polonia şi mi-au spus că sunt modernizaţi 100%, nu se poate mai mult din punct de vedere tehnic, aceasta este ştiinţa. De asemenea, lucrăm la sistemul de emisii şi de tranzacţionare a acestora. Sigur, vrem ca în Europa să trăim într-un mediu curat, suntem mândri dacă ne comparăm, de exemplu, cu calitatea aerului din China. Dar nu ne putem omorî industria siderurgică cu asta“.
Ea a criticat şi liderii statelor europene care stabilesc în cadrul discuţiilor din Consiliul European diverse ţinte de mediu şi apoi spun că este treaba Comisiei Europene să ajute industria.
Transparenţa contractelor cu Rusia
Legat de competiţia pe piaţa oţelului ea a mai spus că Uniunea Energetică este un alt proiect ce poate ajuta companiile. „În Polonia, preţul gazelor naturale este de 2-3 ori mai mare decât în Marea Britanie. Diferenţele sunt enorme. Vrem transparenţă în privinţa contractelor de gaze ale Gazprom, vrem să vedem preţul gazelor, cu cât importă România sau Polonia de la Gazprom şi cât plătesc Germania şi alţii. Transparenţa contractelor este ceva pentru care lupt“, a mai precizat ea.
Oficialul european spune că a prezentat de mai multe ori la Bruxelles date clare despre efectele comportamentului pro-rus al unor ţări UE. „Am avut succes cu South Stream, acum avem discuţii despre Nord Stream 2“, a precizat ea.
Nord Stream 2 este un gazoduct dezvoltat de către Gazprom în colaborare cu grupurile germane E.ON şi Wintershall, austriecii de la OMV, francezii de la ENGIE, plus grupul petrolier Shell. Acesta trebuie să transporte gaze din Rusia până în Germania pe sub Marea Baltică, ocolind Ucraina. România şi celelalte state din Estul Europei se opun proiectului, pe motiv că va destabiliza Ucraina.
Uniune Digitală şi pentru săraci
Concomitent, Elżbieta Bieńkowska luptă şi pentru constituirea unei Uniuni Digitale, astfel încât românii care cumpără online muzică sau filme să beneficieze de aceleaşi preţuri şi servicii ca şi cei din Vest.
„Dacă plăteşti într-o ţară membră pentru conţinut digital, trebuie să ai aceleaşi posibilităţi în întreaga Europă. O vom face. În acest an vom avea o propunere legislativă, nu este acceptabil să nu ai acelaşi gen de conţinut disponibil. Este problema numărul unu“, a mai afirmat Bieńkowska, care face parte dintr-un comitet ce va reglementa piaţa digitală europeană.
Ea a dat şi un exemplu despre cum sunt discriminaţi est-europenii în domeniul online: tarifele pentru trimiterea de colete sunt de 2-5 ori mai mari în cazul în care comanzi de la o firmă, în timp ce dacă te afli în Vest tarifele sunt mai mici la aceeaşi companie. „A fost un caz despre Disney Land anul trecut, când plăteai diferit dacă erai din alt stat. Îţi identificau IP-ul şi plăteai mai mult pentru acelaşi serviciu. La fel şi pentru închirierea de maşini. Dacă vrei să închiriezi un autoturism în sudul Europei, îţi arăţi paşaportul şi apoi te taxează diferit în funcţie de unde eşti. Este discriminare. Este şi o poveste haioasă despre asta, în Veneţia eşti taxat diferit la toaletă dacă eşti italian sau nu. (...) Revin la exemplul cu muzica: dacă vrei să cumperi, totul este online acum, dar nu poţi să fii taxat diferit dacă eşti polonez, român sau german“, a punctat Bieńkowska.
În privinţa pieţei unice, ea a arătat că în privinţa bunurilor, Uniunea Europeană este integrată în proporţie de 70%, adică se importă şi se exportă în interiorul spaţiului comunitar 70% din cât se produce/consumă. În privinţa serviciilor, însă, procentul este la doar 30%, existând mai multe bariere legislative.
„Ca şi cum ai lupta împotriva tiparului“
În fine, Bieńkowska a mai spus că la finele lunii mai Comisia Europeană va face public un ghid care le va permite statelor membre să acţioneze în privinţa economiei colaborative, cum este cazul serviciilor oferite de Uber şi Airbnb. „În Europa, dar în special în anumite ţări, ne prefacem că nu există. Am tot repetat: e ca şi cum te-ai lupta cu tiparul în Evul Mediu. Va exista, fie că vrem, fie că nu“, a specificat ea.
Bieńkowska a spus că nu este nevoie de noi reglementări, căci ar dura mult timp până când ar fi negociate, ci de folosirea celor existente. Ea a spus că Uber trebuie să plătească taxe, iar dacă activitatea economică are loc într-o anumită ţară, atunci TVA trebuie să rămână în acea ţară. De asemenea, a spus că firmele în cauză trebuie să garanteze protecţia consumatorilor, dar şi să respecte regulile privind protecţia muncii.
Mai multe proteste violente au avut loc recent împotriva Uber, în special în Franţa.
Plan anti-evaziune
În privinţa scandalului Panama Papers, oficialul de la Bruxelles a susţinut că UE va prezenta o directivă pentru lupta împotriva evaziunii fiscale. „Nu vom avea niciodată aceleaşi taxe, nu vom fi probabil Statele Unite ale Europei, dar vom avea aceeaşi directivă privind evaziunea fiscală, proceduri europene privind TVA“, a subliniat comisarul european.