Delta Dunarii scapa de aproape 200 de epave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dupa 1990, Delta Dunarii a devenit cimitirul epavelor. Principalele senale de navigatie, dar si canalele laturalnice, sunt sufocate de puzderia ambarcatiunilor de toate marimile abandonate de

Dupa 1990, Delta Dunarii a devenit cimitirul epavelor. Principalele senale de navigatie, dar si canalele laturalnice, sunt sufocate de puzderia ambarcatiunilor de toate marimile abandonate de proprietari, ca intr-o lada de gunoi. Guvernatorul Administratiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), dl. Virgil Munteanu, spune ca identificarea armatorilor in culpa a fost extrem de dificila, epavele trecand intre timp dintr-o mana in alta, adesea pana la pierderea urmelor adevaratului patron. Ruginite pana la dezmembrare, cele 200 de nave luate in colimator de ARBDD prezinta un pericol potential pentru mediul acvatic si nu numai. Unele mai au inauntru zeci de litri de combustibil care, odata scurs prin tablaria coscovita, poate polua grav ecosistemul. Prin ungherele unora s-a gasit inclusiv munitie, punand pe jar autoritatile. Pentru a scapa, in sfarsit, de belea, ARBDD a dat un ultimatum "ferm" tuturor proprietarilor celor 200 de epave, inventariate bob cu bob: daca pana pe 31 mai nu-si cara epavele din Delta, ei risca amenzi de cate 125 milioane lei, pentru fiecare ambarcatiune, indiferent de marime. "Se pare ca amenintarea cu... golirea buzunarelor are deja efectul scontat. AFDJP Galati, de exemplu, care are abandonate in Delta vreo 60 de nave, a si inceput actiunea de curatire. La fel si alti armatori, persoane fizice sau juridice. Este interzisa, fireste, taierea epavelor in Delta. Ele trebuie transportate, obligatoriu, in santierele navale, pentru dezmembrare sau reparatii, daca se mai poate vorbi de asa ceva. Daca proprietarii nu se vor conforma, le vom scoate noi, pe cheltuiala noastra, prezentand apoi nota de plata armatorilor uituci", precizeaza guvernatorul ARBDD, Virgil Munteanu. Nimeni nu mai spera, totusi, sa mai fie scoasa vreodata epava navei ucrainene "Rostock", care a blocat in septembrie 1991 Canalul Sulina si pentru dezesuarea careia s-au dus pe apa Sambetei miliarde de lei, fara ca rezultatul sa fie pe masura (tonele de tabla, otel si lemn raman, pana la gasirea unei solutii miracol, infipte adanc intr-o buna parte din senalul navigabil).

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite