De ce nu primim despăgubiri când întârzie trenul şi de când UE va obliga România să modifice legislaţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Deocamdată, românii primesc doar scuze din partea CFR când întârzie trenul
Deocamdată, românii primesc doar scuze din partea CFR când întârzie trenul

În loc să beneficiem, începând din această toamnă, de drepturile acordate călătorilor din trenuri, amânăm până în 2014 alinierea la normele UE care apără interesele pasagerilor, pentru că reţeaua noastră feroviară este prost administrată şi se află într-o stare precară.

Teoretic, toţi călătorii care au aşteptat prin gările româneşti mai mult de o oră ar fi trebuit să-şi primească înapoi 25% din preţul biletului. De asemenea, la întârzieri mai mari de două ore, călătorul ar fi fost despăgubit cu 50% din suma plătită.

Cel puţin aşa prevede o normă europeană intrată în vigoare în 2009, pentru care însă responsabilii CFR au cerut o derogare de cinci ani, timp în care va fi refăcută infrastructura. Astfel că, la noi, drepturile de despăgubire se vor acorda abia pe la sfârşitul anului viitor.

Ce spun normele UE

Un regulament din 2007 al Comisiei Europene ce prevede o serie de drepturi şi facilităţi pentru pasagerii care călătoresc cu trenul în ţările membre UE. Cea mai importantă dintre aceste facilităţi constă în despăgubirea pe care călătorii ar putea să o primească dacă trenul întârzie.

Ei bine, în România – ţară membră a UE – aceste facilităţi nu se vor aplica decât din 2014, dintr-un motiv relativ simplu: starea infrastructurii feroviare este atât de proastă, încât întârzierea trenurilor este inevitabilă, astfel că eventuala despăgubire a călătorilor pentru întârziere ar aduce operatorul feroviar CFR Călători în incapacitate de plată, în numai câteva zile.

Aşa se face că, pe lângă pierderile financiare tot mai mari ale companiilor feroviare româneşti, decontate din bugetul ţării (adică din banii tuturor contribuabililor), românii sunt nevoiţi să suporte în continuare, fără a fi despăgubiţi, şi neplăcerile provocate de întârzierea trenurilor.

Despăgubiri doar pe trenurile internaţionale

Aşadar, transportatorul naţional feroviar din România, CFR Călători, nu va acorda despăgubiri în cazul în care trenurile vor întârzia. Dar există un caz în care CFR nu poate evita despăgubirea: trenurile internaţionale. Acestea sunt considerate ca fiind transfrontaliere, adică mai „aproape“ de jurisdicţia paneuropeană care instituie drepturi pentru pasageri.
 


Drepturile pasagerilor din Europa

** Fără derogare pentru România
- disponibilitatea biletelor, inclusiv la bordul trenurilor;
- responsabilitatea companiilor de transport feroviar pentru pasageri şi bagaje;
- plata unei sume minime de asigurare pentru companiile feroviare;
- reguli de acces non-discriminatorii pentru persoanele cu handicap.

** Cu derogare pentru România, doar până în 2014
- încheierea şi derularea unui contract de transport feroviar;
- transportul bicicletelor în tren;
- informaţii minimale oferite pasagerilor înaintea şi în timpul călătoriei;
- sistem informatic de rezervare a biletelor de tren;
- dreptul la plăţi în avans în caz de deces sau rănire a pasagerilor (cel puţin 21.000 de euro în caz de deces) pentru a acoperi cheltuielile imediate care pot apărea în cazul unui accident;
- despăgubiri pentru întârzieri, legături pierdute sau anulări.

Regulamentul UE stabileşte si regulile privind rambursările în cazul întârzierilor la sosire sau plecare care generează întârzieri de peste 60 de minute la destinaţia finală.
 


Proiect: decesul din cauza CFR Călători va fi despăgubit cu 190.000 de euro

Despăgubirile acordate în cazul accidentelor feroviare vor creşte de 2,5 ori, de la 75.000 la 190.000 euro/călător, potrivit unui proiect de act normativ prin care se urmăreşte conformarea la regulamentele europene privind drepturile călătorilor din transportul feroviar.

"Totalul daunelor-interese care urmează a fi acordate (...) se stabileşte în conformitate cu prevederile legale. În aplicarea prezentului regulament se fixează pentru fiecare călător o limită maximă în lei a echivalentului de 190.000 euro în sumă globală sau sub formă de rentă anuală corespunzătoare acestei sume globale", se arată într-un proiect de OUG pentru modificarea regulamentului privind transportul pe căile ferate. Regulamentul respectiv a fost aprobat printr-o ordonanţă a Guvernului din 2005.

Sumele sunt acordate persoanelor care rămân lipsite de susţinător în urma decesului călătorului şi faţă de care acesta avea sau ar fi avut obligaţia de întreţinere.
Suma prevăzută în prezent este de 75.000 de euro.

Comisia Europeană începe să facă presiuni

"Având în vedere dosarul EU Pilot 4398/12/MOVE, cu privire la solicitarea de informaţii suplimentare, din partea Comisiei Europene, referitoare la o posibilă încălcare a Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar de către CFR Călători, România nu ar fi îndeplinit obligaţiile ce îi revin ca stat membru al Uniunii Europene", se arată în textul proiectului de act normativ.

Un raport de evaluare a Regulamentului 1371/2007, publicat anul trecut, recomandă ca în cazul accidentelor feroviare cuantumul despăgubirilor să fie de 190.000 de euro/călător.

Tot la solicitarea Comisiei Europene, Ministerul Transporturilor propune printr-un alt proiect de act normativ şi modificarea şi completarea HG 1476/2009, care stabileşte măsuri pentru crearea cadrului de aplicare a Regulamentului CE privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar.

"Prin proiectul de act normativ se propune modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.476/2009 privind stabilirea penalităţilor pentru încălcarea tuturor articolelor regulamentului şi introducerea unui nou paragraf care să stabilească explicit compensarea pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate pentru îndeplinirea solicitărilor Comisiei Europene", se arată în nota de fundamentare a proiectului de modificare a HG 1476/2009.

Astfel, noul proiect prevede sancţiuni, printre altele, pentru companiile feroviare care nu permit călătorilor să-şi aducă bicicletele la bordul trenului (amendă de la 1.000 la 3.000 de lei), care nu furnizează informaţii privind întreruperea serviciilor feroviare (de la 1.000 la 5.000 de lei) sau care nu asigură diverse tipuri de asistenţă călătorilor în caz de întârzieri (de la 1.000 lei la 3.000 de lei).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite