Cum au trecut prin criză marii retaileri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După scăderi de până la 50% ale pieţelor, din cauza recesiunii economice şi a prăbuşirii pieţei imobiliare, Mobexpert, Altex, Ariston şi Cesarom s-au repliat şi au reuşit să-şi majoreze cifrele de afaceri. Scăderea cererii de mobilă, electronice, centrale de apartament şi faianţă nu i-a descurajat pe marii retaileri. Ei explică, pentru „Adevărul“, cum au făcut faţă crizei.

Nu se mai pot lăuda cu creşteri consistente ale cifrelor de afaceri, aşa cum se întâmpla înainte de 2009, dar au găsit soluţii pentru a merge înainte. Retaileri ca Mobexpert, Altex, Cesarom şi Ariston, care s-au dezvoltat în perioada 2004-2008 ajutaţi şi de boom-ul pieţei imobiliare, s-au repliat în ultimii doi ani şi jumătate, iar astăzi unii dintre ei vorbesc din nou de creşteri.

Modelele alese? Toate se bazează pe eficienţă şi noi tehnologii. Dan Şucu, proprietarul grupului Mobexpert, este direct când vorbeşte astăzi de ultimii doi ani şi jumătate. „Această criză ne-a făcut mai... antreprenoriali. Fabricile noastre au învăţat să folosească materialele la centimetru, iar şefii noştri de produs au învăţat să caute în toată lumea cei mai buni furnizori", a declarat Şucu pentru „Adevărul".

O altă soluţie de stimulare a cererii a fost creditul cu costuri zero acordat clienţilor, pentru o anumită valoare a cumpărăturilor, cu o pondere de aproximativ 10% din vânzări. Toate aceste măsuri au fost luate în condiţiile în care piaţa de mobilă s-a contractat cu 45%. E drept că afacerea Mobexpert a suferit mai puţin. Anul trecut, grupul a obţinut o cifră de afaceri de 110,5 milioane de euro, în scădere cu 4% faţă de anul precedent. Modelul adoptat pe timp de criză se vede şi în atitudinea omului de afaceri. Milionar de top, cu o avere estimată anul trecut de „Forbes România" la 170-175 de milioane de euro, Şucu se implică în munca de zi cu zi.  Recent, el nu s-a sfiit să iasă în faţa magazinului său de mobilă din Bucureşti, unde a petrecut patru ore alături de propriii angajaţi, alegând decoraţiuni şi dând instrucţiuni precise.

Tehnologia ajută Altex

Sectorul bunurilor de folosinţă îndelungată a suferit din plin în ultimii ani. Cu veniturile micşorate în urma tăierilor salariale, în paralel cu o inflaţie în creştere şi pe fondul diminuării creditării, românii au spus stop achiziţiilor de frigidere, maşini de spălat, televizoare, calculatoare şi alte asemenea produse. În 2009, piaţa s-a contractat cu 40-50%, iar în 2010, scăderea a continuat cu încă 15%. Dan Ostahie, proprietarul şi preşedintele retailerului de electronice, electrocasnice şi produse IT Altex, s-a bazat pe tehnologie pentru a susţine vânzările pe timp de criză. „Am acţionat primii, iar astăzi resimţim pozitiv reacţia rapidă din acea perioadă. Efectul reducerii cu aproximativ 50% a cifrei de afaceri a fost compensat de reducerea pe măsură a costurilor de operare", ne spune Ostahie. Suplimentar, a fost îmbunătăţită semnificativ platforma altex.ro, adaugă el. În ciuda condiţiilor economice neprielnice, businessul lui Ostahie a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 195 de milioane de euro, în creştere cu 7% faţă de 2009.

Eliminarea subvenţiilor, bună pentru Ariston

Tot tehnologia a ajutat şi afacerile Ariston Thermo România, companie specializată în producţia şi furnizarea de echipamente destinate încălzirii şi producerii de apă caldă menajeră.  Reprezentanţii firmei vorbesc acum de afaceri în creştere, după ce în 2009 piaţa locală a centralelor termice s-a diminuat cu aproximativ 30%. Prăbuşirea pieţei imobiliare, care asigura în jur de 15-20% din cererea de centrale, a contribuit consistent la scădere. „Am lărgit gama de produse prin introducerea de echipamente ce utilizează energii regenerabile.

Un impact pozitiv îl are şi proiectul de înlocuire a vechiului parc de centrale termice, lansat anul trecut şi continuat şi în 2011", a declarat pentru „Adevărul" Cătălin Drăguleanu, directorul de vânzări al Ariston. El recunoaşte că la creşterea cu peste 75% a vânzărilor de centrale termice, înregistrată anul trecut, au contribuit şi anunţurile contradictorii ale Guvernului privind posibila eliminare a subvenţiilor la încălzire.

Afaceri mai mari are şi producătorul de gresie şi faianţă Cesarom. În 2010, businessul companiei a urcat cu 10% faţă de 2009, până la 38,5 milioane de euro. Secretul creşterii? „Avem avantajul de a fi unicul producător autohton de gresie şi faianţă. În ultimii ani, lansarea de noi colecţii a avut un impuls pozitiv asupra vânzărilor", ne spune Eduard Măcărescu, directorul de operaţiuni al companiei. La aceste cifre a contribuit şi implementarea unui plan de reorganizare în cadrul companiei încă din 2009. Strategia a presupus realizarea unei mai bune comunicări cu clienţii, alături de o coordonare mai eficientă între departamentele interne.

Creşterea TVA, „cea mai nenorocită măsură"

Cifrele de afaceri ar fi fost însă mai mari pentru toţi retailerii dacă Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) ar fi rămas anul trecut la nivelul de 19%. „După părerea mea, majorarea TVA la 1 iulie 2010 a fost cea mai nenorocită măsură economică a ultimilor ani", spune Şucu. Efectele s-au transmis de la consumator la companii.

Pentru primii, măsura a dus la scăderea puterii de cumpărare, în timp ce firmele au trebuit să se mulţumească cu profituri mai
mici sau chiar să accepte pierderi mai mari. Reprezentanţii Ariston, în schimb, privesc jumătatea plină a paharului, mai ales că anul trecut a fost unul foarte bun. „În cazul menţinerii TVA la 19%, probabil că rezultatul ar fi fost şi mai bun", adaugă Cătălin Drăguleanu.

Retailerii vor reducerea TVA

Membrii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România, organizaţie condusă de Dan Şucu, promit că vor returna integral clienţilor orice reducere de TVA, în cazul în care Guvernul va accepta să ajusteze această taxă.

Comerţul merge mai bine

Comerţul dă semne de revigorare uşoară până în octombrie, estimează managerii din acest sector de activitate, potrivit unui sondaj realizat de Institutul Naţional de Statistică (INS). Creşterile se vor simţi în cazul activităţii economice şi a volumului total al vânzărilor de mărfuri, respectiv al comenzilor adresate de unităţile comerciale. În schimb, când vine vorba de angajări, nu se întrevăd schimbări şi este de aşteptat ca numărul salariaţilor să stagneze în următoarele trei luni, relevă rezultatele chestionarului INS realizat în rândurile şefilor de companii.

50% este scăderea înregistrată de piaţa imobiliară, per total, în ultimii trei ani.

Vânzările de electronice, cu 11% mai mari

Prima jumătate a acestui an a fost ceva mai bună pentru retailerii de electronice şi electrocasnice, cu vânzări totale de 613 milioane de euro, arată un studiu recent realizat de compania GfK. În primul semestru din 2011, piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată a urcat cu 11,6% peste nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut.

În 2011, românii au început din nou să cumpere bunuri de folosinţă îndelungată  Foto: adevărul

Sectorul IT, vedetă în 2011

La aceste rezultate a contribuit din plin sectorul IT, care a avut cea mai bună performanţă din piaţă. Numai în intervalul aprilie-iunie, vânzările de desktop-uri, monitoare şi periferice au avansat cu 27,5% faţă de perioada similară din 2010. „Nevoia consumatorului de a avea acces la internet, precum şi importanţa crescândă a acestuia în viaţa de zi cu zi pentru a învăţa, a socializa, a face cumpărături şi a se distra, l-au determinat să privească produsele IT ca pe nişte accesorii obligatorii", explică realizatorii studiului.

Al doilea trimestru al acestui an a adus rezultate în creştere şi pentru vânzările de electrocasnice mici. Piaţa a avansat astfel cu 17,8%, cu patru milioane de euro mai mult decât în acelaşi trimestru al anului trecut. Liderii au fost aparatele pentru prepararea băuturilor calde şi cele pentru prepararea alimentelor. Vânzările de electrocasnice mari, în schimb, au avut o performanţă mai slabă, consemnând o creştere cu 5% în intervalul de analiză, până la 75 de milioane de euro.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite