Cine sunt românii care pot beneficia de ajutor pentru încălzire și ce criterii trebuie să îndeplinească
0Ajutorul de încălzire poate fi un sprijin financiar substanțial pentru persoanele cu venituri mici, în condițiile în care costurile cu încăîlzirea sunt greu de suportat de persoanele vulnerabile.

În toamnă, Guvernul a decis să acorde astfel de ajutoare de încălzire și pentru iarna 2024 - 2025.
Ajutorul de încălzire se acordă familiei sau persoanei singure care nu are alte proprietățI sau bunuri, așa cum sunt prevăzute în cerere, și care obține un venit mediu net lunar de până la 1386 lei/persoană în cazul familiei și până la 2053 lei, în cazul persoanei singure. Veniturile bănești se vor cumula cu alte tipuri de venituri materiale.
Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă în funcție de venitul net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, după cum se poate vedea în tabelul de mai jos:.
Sumele decontate și plafoanele de venituri privind ajutorul de încălzire

Sumele decontate privind suplimentul pentru energie

De exemplu: Dacă o familie se încălzește cu energie termică, pentru prepararea hranei folosește gazele naturale, iar pentru iluminat folosește energie electrică, va beneficia de 10lei+10lei+30lei = 50 lei.
Ceea ce înseamnă că suplimentul se acordă cumulat, în funcție de sursele de energie utilizate.
Ajutorul de încălzire și suplumentul pentru energie se pot obține prin completarea unui formular de cerere-declarație pe propria răspundere, similar celui utilizat anii anteriori.
Forumlarul de cerere-declarație poate fi obținut de la sediul primăriei localității pe raza careia se află locuința, dar și online, pe pagina de Internet a primăriei localității pe raza careia se află locuința, a agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială/municipiului București, precum si a Ministerului Muncii si Protecției Sociale.
Ce informații trebuie să cuprindă cererea și cum se completează formularul
În formular se vor menționa corect următoarele informații:
- toți membrii familiei
- toate veniturile realizate de membrii familiei în luna anterioară lunii depunerii cererii
- toate bunurile mobile şi imobile aflate în proprietate, închiriere, concesiune, comodat, numărul de camere ale locuinței
- sistemul de încălzire utilizat
- toate datele referitoare la terenuri, animale și păsări din gospodărie*
*Se vor completa toate câmpurile astfel încât să cuprindă toate informațiile prevăzute în ANEXA 4 la H.G. nr. 50/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat – LISTA BUNURILOR ce conduc la excluderea acordării ajutorului social
La completarea formularului puteți fi ajutat de asistentul social din cadrul primăriei sau puteți suna la Tel Verde al consumatorului vulnerabil: 0800.86.86.22
Unde se depune formularul
Formularul se depune la primăria pe raza căreia are locuința solicitantul, astfel:
- personal
- electronic
- transmis prin poștă
Persoanele care vor utiliza formularul de cerere-declarație pe propria răspundere în format electronic de tip PDF inteligent, îl vor putea completa direct pe calculatorul personal, și ulterior:
- îl pot lista, semna și apoi depune/transmite prin poștă către primărie;
- îl pot semna electronic ori scana, după caz, și transmite electronic către primării
Actele necesare pentru ajutorul de încălzire
1. Cerere şi declaraţie pe proprie răspundere, însoţită de documentele doveditoare
2. Documente de identitate titular şi membrii (B.I., C.I., C.I.P., P, P.S.T., P.S.P., D.I.);
3. Copie factura energie termică, gaze naturale, energie electrică;
4. Acte doveditoare privind locuinţa:
- Contract de vânzare-cumpărare;
- Contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu clauză de habitaţie;
- Contract de închiriere;
- Contract comodat;
- Certificat de moştenitor/act succesiune;
- Împuternicire notarială întocmită de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere, ori de reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani;
- Titularii trebuie să facă dovada legală a gospodăririi separate (factură de curent electric, factură de gaze, factură de apă) în situaţia în care la o adresă locuiesc mai multe familii;
- Adeverinţă de la Asociaţia de Proprietari/Locatari din care să rezulte numele, prenumele, persoanelor înregistrate în cartea imobilului şi care figurează la cotele de întreţinere; codul radet; adresa de e-mail a asociaţiei;
- Alte documente, după caz.
5. Acte doveditoare privind componenţa familiei:
- Copie act de identitate solicitant şi ale tuturor membrilor familiei care au vârsta peste 14 ani (B.I., C.I., C.I.P.);
- Copie certificate de naştere ale copiilor pâna în 14 ani;
- Copie certificat de căsătorie;
- Hotărâre de divorţ/act notarial - dacă este cazul.
- Declaraţie pe propria răspundere că persoanele sunt despărţite în fapt - dacă este cazul.
- Certificat de deces - dacă este cazul .
- Copie hotărâre judecătorească definitivă de încredinţare a copilului sau încuviinţare a adopţiei, Hotărârea Comisiei pentru Protecţia Copilului privind măsura de plasament familial al minorului, Decizia Directorului General al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sau Hotărârea Judecătorească privind măsura plasamentului în regim de urgenţă/Hotărârea Judecătorescă de instituire a tutelei/curatelei sau, după caz, Dispoziţia Autorităţii tutelare, potrivit legii şi dacă este cazul.
- Alte acte doveditoare privind componenţa familiei, după caz;
6. Acte doveditoare privind veniturile:
- Adeverinţa de salariat pentru toţi membrii familiei, din care să reiasă venitul net obţinut în luna anterioară depunerii cererii, valoarea bonurilor de masă sau menţiunea că nu se primesc bonuri, prime, indemnizaţii de hrană etc.
- Copii taloane pensie (pentru toate tipurile de pensie)/adeverinţă de la Casa de Pensii din luna anterioară depunerii cererii;
- Adeverinţă eliberată de Casa de Pensii din care să reiasă dacă figurează cu dosar de pensie, dacă este cazul;
- Copie talon de plată a indemnizaţiei de şomaj şi/sau venitul lunar de completare a şomajului;
- Copii talon alocaţie de stat, plasament sau alte indemnizaţii, din luna anterioară depunerii cererii;
- Copii taloane indemnizaţie handicap sau orice alte indemnizaţii acordate conform legii, venit din luna anterioară depunerii cererii;
Venituri realizate din arendare, dobânzi bancare, înstrăinare de bunuri etc., dacă este cazul; (în funcţie de veniturile obţinute, vor putea fi solicitate la depunere acte suplimentare, de exemplu: un extras de cont pentru luna în care se depune cererea pentru a constata dacă persoana sau familia deţine un depozit bancar cu valoare mai mare de 3000 lei).
Persoanele apte de muncă, ce nu realizează venituri din salariu sau din alte activitaţi, au obligaţia de a prezenta o adeverinţă care să ateste că sunt înregistrate în evidenţă agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene.
7. Alte documente doveditoare:
-Declarație GDPR
-Persoanele care deţin autoturisme - copie carte autoturism /talon autoturism (din care să reiasă anul de fabricaţie al autoturismului);
- Pentru persoanele care solicită ajutor pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică, contract de debranşare energie termică/gaze naturale sau adeverinţă eliberată de către administraţia blocului, în care să se specifice că încălzirea locuinţei se face cu energie electrică;
- Orice alte documente solicitate, după caz.
Așadar, prin acordarea ajutorului pentru încălzire în perioada 2024-2025, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială vine în sprijinul celor vulnerabili, oferindu-le posibilitatea de a-și menține locuințele la temperaturi adecvate în lunile reci. Prin completarea documentației necesare și transmiterea acesteia în timp util, persoanele eligibile își pot asigura un confort termic minim și pot reduce costurile semnificative ale energiei în sezonul rece. Astfel, ajutorul pentru încălzire 2024-2025 devine un sprijin esențial, mai ales în contextul actual al prețurilor ridicate la energie.