Cine a câştigat pariul cu criza în IT?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După un an dificil, industria de telecomunicaţii s-a dovedit a fi un sector care s-a menţinut pe linia de plutire. Piaţa de fuziuni şi achiziţii din domeniul IT&C a fost una dinamică în 2009, iar firmele care au avut resurse financiare au profitat din plin pentru a-şi întări poziţia.

Companiile din piaţa românească de IT&C au continuat să se dezvolte şi în vremuri de criză, pe tot parcursul anului 2009.

Cel mai recent exemplu este firma Probass care a căutat investitori şi a vândut întreaga participaţie a companiei către cel mai mare furnizor de aplicaţii software din regiune, Asseco South Eastern Europe.

Grupul polonez a plătit 7,7 milioane de euro pentru preluarea integrală a firmei Probass, fiind una dintre marile tranzacţii IT de sfârşit de an.

Oportunitatea numită Emag

Pe parcursul acestui an au mai avut loc alte trei tranzacţii pe piaţa de IT care ar putea candida cu succes la titlul de „mutarea anului". Pentru primul loc se bat cei de la Asesoft, care au cumpărat 51% din acţiunile celui mai mare magazin online Emag.

Tot aici se încadrează şi Marius Ghenea, care a cumpărat PC Garage, şi Cosmote, care a preluat operatorul Zapp.

Tranzacţia dintre Emag şi Asesoft s-a concretizat în primăvara anului, însă valoarea acesteia nu a fost anunţată oficial. Vânzarea unei participaţii de 51% din acţiunile celui mai mare retailer online autohton nu a fost o surpriză pentru nimeni.

Reprezentanţii Emag căutau un investitor pentru că magazinul nu se mai putea susţine din venituri proprii, aşa cum făcuse în ultimii şapte ani de la deschidere.

În 2008, Emag a avut o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro, dublu faţă de 2007.  Mutarea vine după ce anterior cei de la Asesoft au mai achiziţionat şi contractele de distribuţie ale retailerului Flamingo.

Zapp a devenit „verde"

Dacă vânzarea a 51% din acţiunile Emag nu a surprins pe nimeni, achiziţia Zapp de către Cosmote în vară a pus lacăt luptei pentru o nouă licenţă 3G, potrivit lui Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Astfel, pe lângă cele două companii care aveau o licenţă 3G - Orange şi Vodafone, şi Zapp deţinea una care acoperea 23 de oraşe. În plus, operatorul avea şi o licenţă CDMA pentru internet în bandă largă.

Cele două licenţe au fost principalele motive pentru care Cosmote, operatorul deţinut de grupul grec OTE, a achiziţionat Zapp pentru o sumă ce depăşeşte 200 de milioane de euro.

În ceea ce priveşte integrarea celor două companii, reprezentanţii Cosmote spun că „achiziţia Zapp este o investiţie importantă pentru grupul Cosmote, prin care se doreşte creşterea subsidiarei locale, prin noi servicii mobile în bandă largă, utilizând licenţa 3G obţinută în urma achiziţiei Zapp şi deschiderea de noi oportunităţi în segmentul corporate".

PC Garage, cumpărat de Fit Distribution

Şi omul de afaceri Marius Ghenea, preşedintele şi unicul acţionar al Fit Distribution, a continuat strategia de dezvoltare a companiei sale prin achiziţii. Ghenea a preluat magazinul online PC Garage, deţinut de Gabriel Vasile, însă nu a făcut publice detaliile financiare ale tranzacţiei.

Anul trecut, afacerile PC Garage au depăşit 7,4 milioane de euro. „Atât PCfun.ro, cât şi PC Garage se numără printre primii jucători pe piaţa de retail IT&C din România, iar împreună pot concura cu liderul pieţei, Emag", a declarat el.

Cine a avut un an dificil

Despre UltraPro, cel mai mare „fost" lanţ de magazine de retail IT, nu se ştie dacă a intrat oficial în faliment, dar 80 de companii se bat să-şi recupereze datoriile UltraPro, adică 28 de milioane de euro.

Iar Flamingo a anunţat intrarea în insolvenţă, urmată de reorganizarea companiei, după ce ING Bank a început să execute silit marfa companiei pentru neplata datoriilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite