Cele mai vândute mașini electrice în 2023. Achizițiile au crescut cu aproape 50%

0
Publicat:

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în primele trei luni din 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil.

Vânzările de mașini 100% electrice au crescut cu aproape 50%, Foto: Arhivă Adevărul
Vânzările de mașini 100% electrice au crescut cu aproape 50%, Foto: Arhivă Adevărul

Potrivit datelor transmise de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), după evoluția importantă a lunilor anterioare, martie 2023 a venit cu o creștere de 12,7% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent.

Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna martie 2023 este în creștere cu 52,0% față de perioada similară din anul 2021, cu 81,4% faţă de martie 2020 şi cu 21,5% faţă de martie 2019.

Conform statisticii oficiale, în piața națională, top 10 mărci, autoturisme și autovehicule comerciale, după primele trei luni din 2023, este condus de către Dacia (13.652 unități), urmată de Renault (4.422 unități), Ford (2.516 unități), Hyundai (2.457 unități), Mercedes Benz (2.404 unități), Toyota (2.346 unități), Skoda (2.218 unități), Volkswagen (2.195 unități), BMW (1.247 unități) și Suzuki (969 unități).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna martie 2023, un volum de 12.120 unități, cu 11,2% mai mult decât în luna similară din 2022.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele trei luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 1,6% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 67,1%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,6% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,8% din total.

Situația privind mașinile verzi

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele trei luni din 2023, o cotă de piață de 20,2%, care depăşeşte cu 7,4% cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,6% din piață în primele trei luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,3%.

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+34,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+48,8%) şi a celor plug-in hybrid (+32,0%).”, precizează specialiștii APIA.

Potrivit acestora, autoturismele 100% electrice mențin trendul crescător al anului anterior. În luna martie 2023, au ajuns la o scădere de 2,4% față de luna similară a anului trecut, însă la nivelul celor trei luni din 2023 au ajuns la o creștere de 48,8% față de anul precedent.

Si cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 26,6% față de luna similară a anului trecut și una de 32,0% față de primele trei luni din anul 2022. Autoturismele Full Hybrid au fost și ele în creștere. S-a înregistrat o scădere de 10,8% față de luna martie 2022 și o creștere de 23,6% față de primele trei luni ale anului anterior.

Ce modele de mașini electrice au preferat românii

În primele trei luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.559 unități și o creștere de 63,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane 217 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 184 unități, creștere de 132,9%, Tesla Model Y cu 142 unități, în creștere cu 688,9% și Tesla Model 3 cu 108 unități, în scădere cu 29,9% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.”, precizează reprezentanții APIA.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 199 unități și o creștere de 99,0% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Mazda CX 60 cu 91 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Mercedes Benz GLE cu 83 unități și o creștere de 6,4%, Renault Captur cu 67 unități, creștere de 28,8% și Volkswagen Tiguan cu 67 unități, în creștere cu 86,1%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 508 unități, în creștere cu 17,9% față de 2022, urmată de Toyota RAV4 cu 400 unități și 32,0% creștere, apoi Toyota Yaris cu 338 unități, în creștere cu 60,2%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după primele trei luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 23,0%, corespunzătoare unui volum total de 8.409 unități, în creștere cu 41,1% față de anul 2022, când se înregistrau 5.959 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna martie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 60,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele trei luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite