Ce tronsoane de autostradă mai sunt finanțate din PNRR. Explicațiile CNAIR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Transporturilor a informat marți că România nu pierde niciun euro din PNRR destinat sectorului transporturilor și că urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene.

autostrada moldovei jpg

UPDATE 18.00 CNIR: Per total, avem mai multe fonduri decât inițial

La solicitarea „Adevărul” reprezentanții Companiei de Drumuri CNAIR au precizat că, per total, în domeniul transporturilor, România atrage mai multe fonduri decât estimase inițial.

„România a încasat deja 2,3 miliarde de euro pentru domeniul Transporturi

- Mizil - Pietroasele - lucrări realizate în proporție de 99% și s-a tras 40% din confinanțare

- Pietroasele - Buzău - realizat peste 50%, s-au absorbit fondurile aferente, diferența se plătește prin Programul Transporturi (PT) care se decontează la CE

- A8 s-a realizat până în 5% și loturile contractate de UMB în proporție de 8 %, Restul rămâne de plătit prin PT și decontat la CE

- Moțca Ungheni Iași sunt prin PT, niciun euro prin PNRR

- Ce rămâne, Focșani - Pașcani (A&) vor fi cofinanțate prin PNRR în proporție de 100%

Per total, pe domeniul transporturilor sunt atrase mai multe fonduri europene, plus că nu se reportează ce e din PNRR. Mai mult vom atrage 100% din fonduri pentru Marginea - Holdea și Focșani - Pașcani”, a declarat pentru „Adevărul” Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR

Știrea inițială

Ministerul Transporturilor a precizat, prin intermediul unui comunicat, că ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022.

Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:

Infrastructură rutieră:

• Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;

• Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).

Infrastructură feroviară:

• Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;

• Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).

În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție.

Printre acestea se numără:

• Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;

• Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;

• Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);

• Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);

• Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.

Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană.

Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național”, a declarat ministrul Transporturilor Ciprian Șerban.

Ministerul reiterează că modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate.

Anterior, ministrul Investițiilor, Dragoș Păslaru, afirmase că o parte din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 nu vor mai primi bani prin PNRR, din cauza erorilor în procedurile de achiziție publică.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite