Câţi kilometri de autostradă pot fi gata anul viitor din cei 150 promişi de ministrul Transporturilor - INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul Transporturilor psune că la anul vor fi gata inclusiv tronsoane ce vor fi relicitate
Ministrul Transporturilor psune că la anul vor fi gata inclusiv tronsoane ce vor fi relicitate

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, declara recent că în 2017 vor fi daţi în folosinţă 150 de kilometri de autostradă, după doar 15 kilometri în acest. Într-un scenariu realist, există şanse să fie inauguraţi anul viitor cel mult 50 de kilometri


O afirmaţie recentă a ministrului Transporturilor, Sorin Buşe, a fixat un reper pentru numărul de kilometri de autostradă ce ar putea fi construiţi şi inauguraţi anul viitor. Ministrul a promis nu mai puţin de 150 de kilometri, în condiţiile în care anul acesta vor fi daţi în folosinţă numai 15.

Date publicate în această lună de Compania Naţională a Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), precum şi declaraţii recente ale şefului instituţiei, Cătălin Homor, arată că promisiunile ministrului sunt irealizabile. Nici jumătate din kilometri promişi nu vor putea fi utilizaţi la anul, din cauză că lucrările sunt mult întârziate. În plus, în cei 150 de kilometri, ministrul Buşe a inclus tronsoane pentru care contractul de execuţie se reziliază anul acesta, deci toate procedurile vor trebui reluate anul viitor.

Când a calculat cei 150 de kilometri, ministrul Transporturilor s-a referit cel mai probabil la finalizarea celor 25 de kilometri din Suplacu de Barcău-Borş, care au fost în execuţie în acest an, la loturile Sebeş -Turda şi cele trei loturi ale Lugoj–Deva, care subîntind, fiecare, circa 70 de kilometri. Potrivit calculelor „Adevărul“, cu mare şansă ar putea fi inauguraţi însă 50 de kilometri de autostradă la anul.

Lugoj  - Deva – 22 de kilometri au şansă de finalizare

Unul din loturile Lugoj- Deva, ce are 15 kilometri, va fi dat în folosinţă în acest an, susţine ministrul. Din cei 72 de kilometri pe care îi are tronsonul, rămân, aşadar, alţi 57 de kilometri în execuţie, pentru 2017. Afirmaţiile ministrului Transportului, potrvit cărora lucrările pe cei 57 de kilometri vor fi încheiate anul viitor, se bat cap în cap cu cele ale lui Cătălin Homor, şeful CNAIR, care ne-a declarat recent că sunt blocaje din cauza zonelor de tuneluri.

„Lugoj- Deva poate fi gata tot la anul, mai puţin zona de tunele, deoarece acordul de mediu a impus zona de tunele. Acestea vor fi scoase la licitaţie anul ăsta“, a spus Homor. Zona de tunele este inclusă atât pe lotul 3 al Lugoj-Deva, ce subîntinde 22 de kilometri, cât şi pe lotul 2, din care o bucată de 15 km ar urma să fie inaugurată în acest an.

Stadiul de execuţie la Lugoj - Deva  este destul de înaintat, dar, dacă se exclud cele două loturi unde există tunele, atunci la anul va putea fi inaugurat doar lotul 4, respectiv 22 de kilometri.

Sebeş-Turda – 28 de kilometri au şansă de finalizare

Tronsonul Sebeş-Turda are patru loturi care subântind 70 de kilometri, dar pe două dintre acestea lucrările trenează. Potrivit unui raport al CNAIR din luna noiembrie, loturile 1 şi 2 din acest tronson aveau un stadiu de execuţie de 13%, respectiv 16%. Progresul lucrărilor faţă de septembrie, când CNAIR a mai publicat un raport cu stadiul execuţiilor, este insignifiant.

Cătălin Homor declara recent pentru „Adevărul“ că, cel mai devreme, acestea ar putea fi gata în noiembrie anul viitor, aşadar şansele de realizare sunt destul de reduse. În schimb, celelalte două tronsoane, 3 şi 4, aveau în noiembrie un stadiu de execuţie de 64%, respectiv 60%, aşadar sunt şanse mari să fie inaugurare anul viitor. Loturile subîntind 28 de kilometri.

Suplacu de Barcău-Borş, lucrări reluate de la zero

Unul din tronsoanele unde lucrările au şanse să se încheie anul viitor este Suplacu de Barcău - Borş, mai spunea ministrul Transporturilor. Este cel mai lung tronson de autostradă din ţară, cu o lungime de 60 de kilometri. La 25 de kilometri s-a lucrat anul acesta, stadiul de realizare fiind de circa 50%. Restul de 35 de kilometri sunt însă teren virgin. Zilele trecute, CNAIR a trimis către constructor o notificare de reziliere a contractului pentru primii 25 de kilometri.

Potrivit ministrului Buşe, până la finalul anului, ar putea fi reluată licitaţia de atribuire, aşa încât din martie să reînceapă lucrările, ce ar putea dura între şase şi opt luni. La un calcul simplu, reiese că acest segment ar putea fi doar cu mare şansă finalizat la anul, dacă licitaţia se ţine la timp, rezultatul nu e contestat, iar lucrările merg conform planului, trei condiţii ce n-au fost îndeplinite până acum de niciun lot de autostradă. Prin urmare, este greu de crezut că cei 25 de kilometri din Suplacu de Barcău-Borş vor fi gata anul viitor.

La un calcul simplu reiese că singurele porţiuni de autostradă ce ar putea fi inaugurate la anul sunt lotul 4 din Lugoj-Deva şi loturile 3 şi 4 din Sebeş-Turda, per total 50 de kilometri.




 

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite