Bugetul european, susținut de taxe pe țigări, alcool și combustibil. Ce se poate întâmpla dacă oamenii renunță la vicii

0
Publicat:

Taxele aplicate de un guvern național sunt ușor de eludat, în special în UE, unde oamenii pot călători liber în țările vecine cu accize mai mici pentru a se aproviziona cu țigări, alcool și benzină.

Alcoolul și tutunul aduc bani mulți în bugetele țărilor europene FOTO: Adevărul (arhivă)
Alcoolul și tutunul aduc bani mulți în bugetele țărilor europene FOTO: Adevărul (arhivă)

Se poate oare simți povara păcatului într-un continent aproape lipsit de credință, așa cum este Europa zilelor noastre? Prostituția abia mai stârnește un fior în Belgia, țara prostituatelor sindicalizate. Fumatul canabisului este legal în Germania, dintre toate locurile. Jocurile de noroc prin intermediul loteriilor sau al aplicațiilor mobile sunt incontestabile aproape peste tot, atrage atenția The Economist.

Dar pentru a simți greutatea dezaprobării sociale, încercați să cumpărați o sticlă de vin în Suedia. Din 1955, un monopol de stat – Systembolaget – distribuie cu reținere alcool celor care insistă să-l consume. Magazinele sunt rare și închise duminica. Dacă găsiți unul, uitați de posterele cu podgorii atrăgătoare în timp ce răsfoiți rafturile: decorul este jumătate birou guvernamental albanez, jumătate farmacie. Nu există reduceri, nici program de fidelitate.

Vinul nu este răcit, pentru ca nu cumva clientul să fie tentat să îl consume pe nerăsuflate. În timp ce stau la coadă pentru a plăti, cumpărătorii sunt nevoiți să treacă pe lângă un „coș al regretelor”, care le sugerează să lase în urmă o parte din tezaurul lor. Se pare că drumul spre iadul suedez este străbătut de sticle călduțe de sauvignon blanc.

Și scumpe, de asemenea. Pentru că nu numai profiturile Systembolaget ajung la stat, ci și accizele mari impuse pentru ceea ce vinde. În restaurante sau în magazine, băutura este extrem de scumpă: în Suedia, băutura servește atât la amorțirea simțurilor, cât și la ușurarea portofelului.

În întreaga Europă, astfel de „taxe comportamentale” au devenit o obișnuință și un instrument fiscal util pentru a susține statele sociale întinse. Fumătorii au suportat mult timp rate ale inflației la țigări care amintesc de Germania de la Weimar.

Inclusiv Franța și Polonia impun taxe pe băuturile zaharoase. Taxele pe energie îi împovărează pe automobiliștii ale căror mașini sunt alimentate cu benzină care încălzește planeta. Aceste „taxe pe păcat” le permit politicienilor europeni să își satisfacă cele două mari pasiuni: îngrijirea cetățenilor și umplerea vistieriei publice. Din păcate, cele două sunt în opoziție, considerând că păcatul scump face mai puțini păcătoși.

Europa are o justificare specială (și, fără îndoială, îndoielnică) pentru taxarea trinității nefirești care sunt băutura, țigările și benzina: sistemele sale de sănătate finanțate din fonduri publice plătesc în cele din urmă nota de plată pentru obiceiurile proaste ale cetățenilor, iar societatea în general va plăti costul adaptării la încălzirea globală. Reducerea unor astfel de „externalități” prin intermediul taxelor are o lungă tradiție, datând din secolul al XVII-lea, când britanicii percepeau taxe pe tutun.

De-a lungul timpului, taxele au devenit nu atât un imbold, cât o lovitură puternică. În prezent, fumătorii irlandezi plătesc 18 euro (21 de dolari) pentru un pachet de țigări, din care 80% ajung direct la stat. În Suedia, o sticlă de vodcă Absolut este accizată cu 14 euro, cu mult peste jumătate din prețul său în Systembolaget.

Olanda adaugă 0,79 euro la fiecare litru de benzină, echivalentul a 3,55 dolari pe galon, mai mult decât plătesc americanii la pompă. Alcoolul și țigările contribuie cu peste 100 de miliarde de euro pe an la fiscul european, iar taxele pe energie cu peste dublul acestei sume - câteva puncte procentuale utile din PIB. Pentru unele guverne, acestea sunt vitale: în Bulgaria, taxele de mediu și accizele reprezintă aproximativ o zecime din bugetul total al statului.

Partea negativă a taxelor pe păcat este că finanțele publice suferă atunci când se renunță la obiceiurile proaste. Fumatul și consumul de alcool au scăzut semnificativ în ultimele decenii. Este de discutat dacă acest lucru se datorează taxelor ridicate sau altor factori. Tinerii europeni se află pe un drum mai drept decât părinții lor, inclusiv în ceea ce privește activitățile netaxate precum sexul și drogurile ilegale.

Dar rezultatul este că veniturile din fumat și băutură au scăzut cu aproximativ o cincime ca procent din PIB în ultimul deceniu sau cam așa ceva. Taxele ecologice vor cauza o gaură și mai mare în finanțele publice.

Până în 2035, în Uniunea Europeană nu vor mai fi vândute mașini noi cu motoare cu combustie; până în 2050, blocul se angajează să reducă emisiile de carbon la zero net. Miniștrii de finanțe vor ezita. Deși câștigurile obținute în urma scăderii vânzărilor de accesorii pentru păcat vor fi resimțite peste ani, durerea fiscală provocată de scăderea veniturilor este imediată.

Taxarea păcatului are și alte probleme

De multe ori îi împovărează în mod disproporționat pe cei săraci, care fumează, beau și joacă mai mult ca procent din venitul lor și conduc mașini mai vechi care consumă mult petrol. Taxele aplicate de un guvern național sunt ușor de eludat, în special în UE, unde oamenii pot călători liber în țările vecine cu accize mai mici pentru a se aproviziona cu Marlboro, coniac și motorină. Nicio taxă nu este populară, dar cele pe benzină au un mod special de a irita oamenii.

În 2018, o creștere a taxelor la carburanți a declanșat protestele „vestelor galbene” din Franța. Și cum rămâne cu argumentul conform căruia obiceiurile nesănătoase precum fumatul sunt bune pentru fisc? În 2001, filiala cehă a Philip Morris, un distribuitor de țigări, a susținut chiar că fumătorii economisesc bani pentru stat prin faptul că mor mai tineri, eliberând astfel finanțele publice de necesitatea de a plăti pensiile, asistența medicală și locuințele celor care mor mai devreme.

Confesiunile unui colector de taxe

Pe măsură ce încasările din taxele pe păcat existente scad, miniștrii de finanțe sunt în căutarea unor noi taxe care să le înlocuiască. După băuturile zaharoase, în curând ar putea veni rândul cărnii să fie impozitată în mod special: vacile care produc metan sunt următoarea frontieră în combaterea schimbărilor climatice. UE abundă de idei cu privire la noi păcate pe care să le impoziteze, nu în ultimul rând pentru că speră ca unele dintre acestea să poată finanța direct bugetul său. Taxele pe materialele plastice nereciclate intră deja în visteria sa. La 16 iulie, Comisia Europeană a propus să extindă acciza pe tutun dincolo de țigări, la vapoare, precum și să primească o parte din veniturile din creditele de carbon.

De ce să ne oprim aici? Fumatul, consumul de alcool și fierberea planetei sunt rele, cu siguranță. Dar factorii de decizie ar putea actualiza în mod util lista păcatelor care trebuie combătute. S-ar opune vreun european sănătos la cap triplării impozitului pe venit al persoanelor care se uită cu nepăsare la videoclipuri în transportul public fără căști? Charlemagne ar vota cu plăcere pentru taxe de turism care să vizeze influencerii social-media care transformă cafenelele pariziene perfect bune în fundaluri pentru Instagram. Trotinetele electrice sunt, de asemenea, o pacoste. Problema cu taxele pe dependență este că este ușor pentru politicieni să ajungă dependenți de ele.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite